Vedmaskiner, flishuggar

bruks 720

12 inlägg 7825 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bruks 720

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66883 Idag blev det ett sånt där "fynd" eller va man ska kalla det, jag har varit lite på jakt efter en billig flistugg i närheten, ja typ dalarna me omnejd,
å en enkel variant skulle det vara, mest för att hugga upp lite grenar å kvistar efter trädfällning inne hos kunder... å idag så ringer far på eftermiddan å säger att de är nån typ av tugg till salu i lokala tidningen, men mobilnummer som inte gick att kolla på eniro, sagt å gjort så ringde jag för att kolla lite å fick reda på att det var en bruks 720 med mekanisk inmatning, så frågar jag vart nånstans huggen finns... å vart står den? Jo 3dje grannen hemmifrån :lol: snacka om att världen är liten :lol:

MEN, äre nån som vet nått om dom, ja råka ju köpa den, få hoppas den funkar, men ja ska nog göra om inmatningen till hydraulisk, så äre nån som har tips om det så vore jag glad, å sen har det nån betydelse om man vinklar ner inmatningen å möjligen vinklar ut den åt sidan, så det blir enklare att mata in virke å samtidigt ha vagnen bakom huggen?...

Ja ska göra klart affären imorrn, så ja kanske kan grejja nån bild i övermorrn eller nått.... men äre nån som har nått gott eller ont att säga om tuggen så var så god :wink:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: bruks 720

orre  
#66945 Jag har en 720mth (hydraulisk matning) Har gått klockrent i 15 år.
Ang.inmatningen så har jag inget att komma med....

Avatar Fallback

Re: bruks 720

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66994 Nu är ja helt lyrisk :lol: fan va roligt det var att köra flistugg :lol: älska både ljud å lukt... nu är den iaf provkörd, ja drog i omkull ett gäng me rönnar här på gården å provkörde... fasen va bra det gick så länge det inte var allt för mkt grönt på... å det som skulle tagit upp hela tippvagnen på traktorn, får nu plats på bilsläpet utan förhöjnings lemmar.... love it :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: bruks 720

totte  
#66998 Roligt att höra glada människor! Vad kör du tuggen med?

Avatar Fallback

Re: bruks 720

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67000
totte skrev:Roligt att höra glada människor! Vad kör du tuggen med?



valmet 2105 för tillfället, valta t190 om en måndad :P å ja kan säga att 160 hk räckte till denna huggen :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: bruks 720

totte  
#67047 Låter som du har rena julafton :lol:

Avatar Fallback

Re: bruks 720

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67662
nutte skrev: å ja kan säga att 160 hk räckte till denna huggen :lol:


Har för mig att Bruks rekomenderar momentbegränsare på axeln vid högre effekter. Var nog redan vid mer än 60 hkr. Det finns de som vridit huggaxeln och det blir nog dyrt.

Användarvisningsbild

Re: bruks 720

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83861
nutte skrev:Idag blev det ett sånt där "fynd" eller va man ska kalla det, jag har varit lite på jakt efter en billig flistugg i närheten, ja typ dalarna me omnejd,
å en enkel variant skulle det vara, mest för att hugga upp lite grenar å kvistar efter trädfällning inne hos kunder... å idag så ringer far på eftermiddan å säger att de är nån typ av tugg till salu i lokala tidningen, men mobilnummer som inte gick att kolla på eniro, sagt å gjort så ringde jag för att kolla lite å fick reda på att det var en bruks 720 med mekanisk inmatning, så frågar jag vart nånstans huggen finns... å vart står den? Jo 3dje grannen hemmifrån :lol: snacka om att världen är liten :lol:

MEN, äre nån som vet nått om dom, ja råka ju köpa den, få hoppas den funkar, men ja ska nog göra om inmatningen till hydraulisk, så äre nån som har tips om det så vore jag glad, å sen har det nån betydelse om man vinklar ner inmatningen å möjligen vinklar ut den åt sidan, så det blir enklare att mata in virke å samtidigt ha vagnen bakom huggen?...

Ja ska göra klart affären imorrn, så ja kanske kan grejja nån bild i övermorrn eller nått.... men äre nån som har nått gott eller ont att säga om tuggen så var så god :wink:



Är lite intresserad då det ligger ute en likadan (bruks 720) i bra skick på blocket!

2 frågor:

Vad fick du ge för din?
Hur grov stamdiameter kan du flisa med den??

Vesslan
Som blir jätteglad för svar!!

Avatar Fallback

Re: bruks 720

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83873
Vesslan skrev:

Är lite intresserad då det ligger ute en likadan (bruks 720) i bra skick på blocket!

2 frågor:

Vad fick du ge för din?
Hur grov stamdiameter kan du flisa med den??

Vesslan
Som blir jätteglad för svar!!



Jag gav 10´inkl moms,

15cm


Bra svara va;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: bruks 720

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83878
nutte skrev:
Vesslan skrev:

Är lite intresserad då det ligger ute en likadan (bruks 720) i bra skick på blocket!

2 frågor:

Vad fick du ge för din?
Hur grov stamdiameter kan du flisa med den??

Vesslan
Som blir jätteglad för svar!!



Jag gav 10´inkl moms,

15cm


Bra svara va;)


Tack o bock!

Det är så man blir tårögd :mrgreen:

Vesslan

Avatar Fallback

Re: bruks 720

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83950
Ernst skrev:
nutte skrev: å ja kan säga att 160 hk räckte till denna huggen :lol:


Har för mig att Bruks rekomenderar momentbegränsare på axeln vid högre effekter. Var nog redan vid mer än 60 hkr. Det finns de som vridit huggaxeln och det blir nog dyrt.



Det kan vara så..... jag har dock axel med brytbult som går av om det går för tungt, vet dock inte om det är sån du menar???

   TS
Avatar Fallback

Re: bruks 720

Skogsmästarn  
#676990 Tror ni den går att använda som lövsug också? I så fall insug vid trumman närmast röret för utblås

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).