Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

975 inlägg 419345 visningar 94 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

elis  
#361979 Undrar om den här killen har händerna kvar än?
Frun kör klyven från andra sidan och varje gång lägger han näven på klumpen som klyvs. :surp:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

ananders  
#361982
stegmaster skrev:Entligen något vettigt att bruka denna manicken til, som man går förbi och tittar på varje dag och undrar va man ska göra med. :mrgreen:



Det var ju faktiskt inte en jättetokig idé. Jag har precis som dem ett litet källarfönster att kasta in veden genom. Den vrid rörelsen med böjd rygg jag får för varje famn ved jag ska kasta igenom det öppna fönstret sliter. Så ett transportband, gärna hydrauldrivet, är ju faktiskt en god idé.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

Hema  
#362011
Zixten skrev:Vad säger ni pojkar och flickor?? Platsar denna???
Riktigt snyggt bygge egentligen, men inte så effektivt.
4,08 in i filmen, varför envisas han med att dra tillbaka kolven hela vägen??
Lägg märke till hyllningskören i kommentarerna....


Idagsläget platsar den, men om han fixar automatiskt snabbretur av kolven, höjer hydraulflödet och kanske bygger en kåpa över kolven (så att det ser ut som om det är en hel fyrkantig balk som pressar, då kan man även kapa före kolven har hunnit tillbaka, då den nykapade biten inte dras med). Med lite justeringar och mindre modifingar, så skulle nog inte va helt ointresserad.

Han är inte helt fel ute iaf. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

Hema  
#362012
elis skrev:Undrar om den här killen har händerna kvar än?
Frun kör klyven från andra sidan och varje gång lägger han näven på klumpen som klyvs. :surp:

Att dela på körning av en klyv på det sättet, brukar vara ett bra recept på olycka.

Dock kul att se att det ploppar upp egna lösningar på vedmaskiner och att fler fattat vitsen med att lägga veden direkt på vagnen istf backen. :)

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362175
Zixten skrev:Vad säger ni pojkar och flickor?? Platsar denna???
Riktigt snyggt bygge egentligen, men inte så effektivt.
4,08 in i filmen, varför envisas han med att dra tillbaka kolven hela vägen??
Lägg märke till hyllningskören i kommentarerna....


Näpp. Han använder ju en såg som inte är gjord i Sverige :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365903 Här är en snubbe som visar hur lång tid det tar att få fram en cord ved, enligt wikipedia är det 3,62m3
Kanske inte ett arbetssätt om man skall sälja ved och tjäna pengar...


Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

Hema  
#365912 Förutom att han snackade med sågen igån, så tyckte jag att han gjorde en bra film. Verkar va en lugn och cool snubbe.
Men att göra ved av en så fina stam, det svider värre än att höra att kvinnan som köpte sig en halv gris, endast fann den långa halvsmala köttbiten enkel nog att köra genom köttkvarnen, men hey det blev riktigt goda köttbullar. :)

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

stegmaster  
#365916
Hema skrev:Men att göra ved av en så fina stam, det svider värre......................

Tur att du inte sett dom tallstockar jag gör ved av. :D

Tyckte ochså videon var helt ok. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

JensSkoog  
#365954 Och killen använde hjälm :mrgreen: Men skyddsutrustning utöver det var väl inte stort att ropa högt om :mrgreen:
Det går snabbt på vedbacken om man har raka, grova stammar att jobba med :wink:

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

isteskog  
#365971 Han hade nog hjälm för att han var rädd för hackspetten! Usch för såna här videon med folk utan skyddsutrustning :shock:

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

elis  
#365976 Usch för såna här videos ö h t, ett evigt ältande, öööhhande och eehhande. Ebarmligt segt, slog av efter två minuter.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

jannee  
#365978 Väldigt många äldre upparbetar upp sin ved utan skyddsutrustning, på sin höjd ett par hörselkåpor. Trots denna brist på s.k. skyddsutrustning har de ändå blivit gamla - man kan undra hur :?:


Kan svaret vara så enkelt att de tänker sig för INNAN de gör något, inte som dagens arbetare, de bara busar på och förlitar sig på sin s.k. skyddsutrustning. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

isteskog  
#365982 Jag tänkte mest på när han fällde ett träd, slarvar själv med huggarbyxor när jag kapar grovt på vedbacken. Men skyddsstövlar har jag iaf ..... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367061 Vet inte om det är fler än jag som sett SVT:s serie "Severin" som handlar om en ung kille i Norge som bor på en väglös gård.

I avsnitt två håller han på med vedhuggning, och jag slås av att han inte verkar ha läst på skogsforum... :wink:

Han verkar inte vara rädd för kroppsarbete om jag säger så - även om det sker flera gånger för mycket... :lol:

Han har även en mycket intressant metod att flytta stora stockar - vilket han får sona för i slutet.

http://www.svtplay.se/video/5915774/sev ... -avsnitt-2

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367070 Men han har hittat rätta medicinen :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).