Vedmaskiner, flishuggar

Huggproblem

22 inlägg 12651 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2750 Formels ser ut såhär: M=9,55*(P/n)

M=vridmoment i Nm
P=effekt i W
n=varvtal i rpm

Principen går ut på att om du ligger på 1600rpm och motorn ger 235Nm, så ger motorn en effekt på ca 39000kW=39kW=53Hk

Effekten är alltid lika stor som motorn ger vid ett visst varvtal oavsett nerväxling.

Vi säger att du växlar ner 2.96ggr så får du 540rpm ut.

Då får du(samma effekt dvs 39kw)....=690Nm

Trejon
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2790 [quote="Ferguson"]Hade du inte växellådan emellan också?
Eller kör du på en växel med 1:1 utväxling?

Jo jag har en växellåda emellan, men 4:an verkar gå rakt igenom.

Hur som helst är utväxlingen ca 3 ggr. Ska kolla det närmare, har nämligen hittat en cykeldator på Biltema som har varvräknarfunktion (är det verkligen intressant att veta hur många varv ett cykelframhjul gör per minut????)
:shock:

Har satt på två sådana datorer - en på motorns remskiva och en på utgående axel.

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2791
tobbjo skrev:Motorn levererar sitt max moment vid ett visst varvtal. Över och under det varvtalet levererar den mindre moment. Kör du på det varvtalet?

Jag har en Erjo 160 och är rätt säker på att de6t är en remtransmission i den, kan kolla åt dig om det är viktigt, men det är en del kåpor att demontera.


Max vrid vid 1800 varv. Jag kör nog med något högre, men om det tar emot, så är motorn snart nere där.

Det är inte så viktigt med remmarna, men tack i alla fall. :D

   TS
Avatar Fallback
tobbjo  
#12853 Har börjat klura på något liknande själv.
Om du kör med kardanen rakt in i huggen och lägger växellådan i back, borde inte det funka?
Men det är klart, du har gjutit fundament och så vidare...

T

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12859 Att köra via backväxeln så går utgående lite för sakta. Kan kanske på sin höjd komma utt till 500 varv men då får motorn varva rejält.

Har svetsat en del (kraftöverföringsaxeln är fastsvetsad mot drivenhetens bakaxel) och det fungerar bättre. Har också borrat upp hålet för brytpinnen i k-axeln från M10 till M12 och allt tycks fungera skapligt. Får sätta i ny brytpinne allt emellanåt om jag matar i för grovt, men det är bättre än att något vitalt går sönder.

   TS
Avatar Fallback
tobbjo  
#12948 Ja, det är väl högre utväxlingar på lastbilar än personbilar. Pb brukar ju ligga kring 3-4 på backen.
Då får man varva 1900-2500 beroende på vilken utväxling backen har. En LB-diesel vill kanske inte ligga så högt...

Min fundering nu är att ta en pb-diesel med växellåda, ungefär som du, men sätta den i en ram, med en axel bakom huggen och traktördrag framför motorn, så det blir en kärra man kan trixa runt med traktorn och sen står den stationärt.
Kardanen driver huggen. Om bara kardanen snurrar som dom brukar så ska jag kunna använda framåtväxlarna.

Frågan är nu om en Pb-diesel med ca 90-100 häst fixar att driva huggen. En JohnDeere 3040 (tror jag det var) orkade ju alldeles utmärkt med sina 90hk. Och eftersom allt snurrar vid samma varv (540 på ingående till huggen) borde ju utväxlingarna se till att momentet räcker, om bara motorn har tillräcklig effekt. Så funkar ju teorin, men finns någon praktisk effekt som gör att det inte kommer att funka?
Man bör ju ligga på eller strax över momenttoppen på motorn och köra och pb-dieslar brukar ju inte ha varvtalsregulator, så ngn form av "farthållare" kan bli nödvändig.

Tobias

Avatar Fallback

Re: Huggproblem

Burvik  
#55473 Jag byggde om min bruks722 så jag kan dra den bakom bilen .Har en 2.3l opel diesel med vlåda kvar jag kör på backen för att få den att gå åt rätt håll .Har ca 600 prm på axeln.Har flisat i ett år nu fungerar bra :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).