ons 31 okt 2007, 10:40#12948
Ja, det är väl högre utväxlingar på lastbilar än personbilar. Pb brukar ju ligga kring 3-4 på backen.
Då får man varva 1900-2500 beroende på vilken utväxling backen har. En LB-diesel vill kanske inte ligga så högt...
Min fundering nu är att ta en pb-diesel med växellåda, ungefär som du, men sätta den i en ram, med en axel bakom huggen och traktördrag framför motorn, så det blir en kärra man kan trixa runt med traktorn och sen står den stationärt.
Kardanen driver huggen. Om bara kardanen snurrar som dom brukar så ska jag kunna använda framåtväxlarna.
Frågan är nu om en Pb-diesel med ca 90-100 häst fixar att driva huggen. En JohnDeere 3040 (tror jag det var) orkade ju alldeles utmärkt med sina 90hk. Och eftersom allt snurrar vid samma varv (540 på ingående till huggen) borde ju utväxlingarna se till att momentet räcker, om bara motorn har tillräcklig effekt. Så funkar ju teorin, men finns någon praktisk effekt som gör att det inte kommer att funka?
Man bör ju ligga på eller strax över momenttoppen på motorn och köra och pb-dieslar brukar ju inte ha varvtalsregulator, så ngn form av "farthållare" kan bli nödvändig.
Tobias