Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster Go eller Japa 305

12 inlägg 9463 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pilkemaster Go eller Japa 305

JackSparrow  
#488056 Hej
Tänkte slå till på någon av dessa både för egen vedtillverkning och uthyrning men velar lite av och an. Finns det erfarenhet av dessa på forumet?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

adahlm  
#488231 Har ingen egen erfarenhet men tycker att pilkemastern har lite bättre arbetsergonomi av dessa två, En stock på 30cm kan vara lite problematisk att lyfta upp på Japan, För uthyrning är dessa nog de som ger mest för pengarna, En normal villaägare klyver enkelt sin årsved på mindre än ett veckoslut.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

Bax  
#488233 Vad är skillnaden på EVO36 och Go?

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

skogslaban  
#488235
Bax skrev:Vad är skillnaden på EVO36 och Go?

Vad jag har hört så tar Go bara 30 cm som max och EVO 36 tar 36 cm som max

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

JackSparrow  
#488339 Go tar max 30cm. Är det månne en aning för bra tider för vedmaskins försäljare när jag begärt offert av 3 olika försäljare och ännu inte fått någon offert.... 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

Jole  
#489769 Ska du köra 50cm ved? Är lite osäker på hur Pilkemasters matning hanterar det. Slaglängden på matningen är väl runt 60 cm. Halkar stocken lite behöver man kanske göra omtag med klyven/matningen. Jag bara spekulerar här men @adahlm kanske vet?

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

adahlm  
#489798 Är nog ganska bra grepp på matningen på Pilkemaster, den kan halka men då är det bara att mata på nytt en kort längd. Japan har ju helt manuell matning som är lite tung att använda om man har 20-30cm material att klyva.

Prismässingt borde de vara ganska lika - har du fått offerterna redan?

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

JackSparrow  
#490424 Kommer inte att köra så lång ved som 50cm. Pilkemastern är en aning billigare än Japan. Skall vänta en aning och försöka besöka nåt "provkörningstillfälle".

@adahlm : Finns det risk för att Pilkemasterns matning har för bra grepp på tex kvistigt virke så att man trycker till "längdbegränsaren" ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

adahlm  
#490454 Vet inte med "go" versionen men Evo har en 8mm brytbult som brister vid sådana tillfällen. Ganska sällsynt situation ändå så det går nog inte många bultar per år.

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

salar  
#490462 Har en evo36 2009 och det har än aldrig hänt att jag har tryckt sönder längdbegränsaren

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

JackSparrow  
#490463 Ok, tack för infon

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Go eller Japa 305

alfha  
#490707 Jag har en evo36 och där har längdbegränsarens skruv gått av en gång. Men det var enkelt att sätta dit en ny.
Det är extra drivrulle på min där ute som hjälper till och den är guld värd.
Vad beträffar längd på 50 cm så funkar det bra om du har bra ved, inte för krokig och klen.
Tror det ska gå att köra upp till 60cm längd. Jag har provat någon gång men det var svårt. Bitarna ville inte riktigt trilla ner till klyven, de ställde sig på tvären så man fick peta till dem.

Jag tycker den funkar bra och verkar enkel i konstruktionen.
Det enda är att den lätt blir varm på sommaren om man har högt varv på pto, kör på ca 370 rpm och det funkar bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).