Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster Evo 36

26 inlägg 17631 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pilkemaster Evo 36

Kime  
#462084 Hej. Fick hem min nya maskin idag, utrustad med blandannat elmotor drift. Säljaren sa att de var 16amp och även läst det på vissa forum. Men nu visade det sig att det är ett 32amp kabel uttag på maskin.

Vad gör jag?
Finns det en övergång från 16amp kabel till en 32amp kabel?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Evo 36

erikl  
#462091 Jag köpte en 32amp handske och bytte på kabeln. Passade även på att sätta dit en fasomkastare så man lätt kan byta ifall faserna är kopplade i fel ordning.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

Kime  
#462098 Men din maskin funkar bra på 16amp?

   TS
Avatar Fallback

Pilkemaster Evo 36

erikl  
#462101 Ja, har dock bytt Y/D omkopplaren men fick ny utan kostnad.

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Evo 36

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462123 Byt till en 16A handske

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

Kime  
#462128 Njaa då får man ju byta hela boxen på maskinen. Enklare isåfall bara byta till 32 på kabeln i ena änden

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Evo 36

Tosca  
#462165 Du kommer ju att göra bytet åt "rätt" håll, säkringen är ju 16A så att kabel och kontakt på kapen är dimensionerade för högre ström skadar inte.
I det fallet är det sämre att stega ner kopplingsstorleken, en 16A handske kan riskera att gå varm och tom börja brinna innan säkringen på högre amperetal löser ur.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

Knegas  
#462167 Jag har en likadan maskin. Köpte en stump sladd som med handskar på från 16 till 32 amp. Fungerar bra på 16 amp, men ibland slår automatsäkringen ur och en gång gick det en propp. Men det kan jag leva med istället för att säkra upp proppskåpet.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

Nor-forest  
#471310
Kime skrev:Hej. Fick hem min nya maskin idag, utrustad med blandannat elmotor drift. Säljaren sa att de var 16amp och även läst det på vissa forum. Men nu visade det sig att det är ett 32amp kabel uttag på maskin.

Vad gör jag?
Finns det en övergång från 16amp kabel till en 32amp kabel?

Hei
Har du fått prøvd den nye pilkemaster maskinen? Er du fornøyd med kjøpet?

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

Kime  
#471407 Hej igen. Japp jag har kört med den en hel del, Har funkat bra för mig! Väldigt enkel och smidig maskin.

Negativa: När man kör 50cm ved, så har de ibland förmåga att ramla ur innan transportband när det blir mycket ved. Men går ju alltid lösa med att bygga några plåtar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

Nor-forest  
#471635
Kime skrev:Hej igen. Japp jag har kört med den en hel del, Har funkat bra för mig! Väldigt enkel och smidig maskin.

Negativa: När man kör 50cm ved, så har de ibland förmåga att ramla ur innan transportband när det blir mycket ved. Men går ju alltid lösa med att bygga några plåtar.


Takk for svar!
Mulig det blir en slik maskin for min del også :smile:

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

halvproffs  
#471772 Använder en Evo36 ca 5dagar varje år och det är nästan aldrig krångel. För mig var 16amp i klenaste laget så det är nu 20amp i uttaget.

Tror du blir nöjd Nor-forest om du köper en.
Näst intill omöjlgt att göra illa sig på den om man är ensam också.

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster Evo 36

skogslaban  
#471776 Jag har haft min Evo 36 i många år fungerar utmärkt. Är det någon som har köpt deras stockbord med hydraulisk matningsrulle? Behöver man köpa till en lös rulle på vedmaskinen också?

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

Kime  
#471828 Ja köpte en hc med hydraulisk inmatnings rulle, hjälper till bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster Evo 36

Nor-forest  
#471996 Mange god tilbakemelding på Evo36 her. Det liker jeg 🤗

Jeg har fått pris på en elektrisk EVO 36 til ca 65' NOK, ikke HC modellen. Noen som vet prisforskjellen opp til en HC modell?
Slik jeg har forstått det er det hydraulisk justering av kniv, samt hydraulisk drift av sagbladet, som er med på HC maskinen. Dette tenker jeg er praktisk å ha men så frister det litt med en helt basic og enkel maskin med lite ekstra funksjoner. Forhåpentligvis er det da lite som kan gå galt :smile:

Min produksjon av ved er småskala, familie ++, så jeg prøver å finne en løsningen som er god nok for mitt behov. Da er det pilkemaster maskinen som kommer bra ut prismessig. Jeg ser for meg en elektrisk EVO 36, sammen med et stokkebord (i første omgang manuell, ikke hydraulisk stokkebord). Den stokke-løfteren som følger med virker helt OK men tror det blir enda mer effektiv med et godt stokkebord i tillegg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).