Vedmaskiner, flishuggar

Behöver stark vedklyv - Faxe?

63 inlägg 39219 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver stark vedklyv - Faxe?

jokomoko  
#456425 Jag har ett gäng grova Tall/Ek/Ask/Gran/Björk-stammar nu liggande på landet, som nu måste göras ved av. Pust!

Äger sen tidigare en "no-name" stående vedklyv som enligt uppgift ska klyva 6Ton (köpte begagnat för 10 år sedan). Tyvärr så orkar inte den alls med när det blir lite "tjurigare" ved.

Funderar nu på att skaffa en nyare och starkare vedklyv, denna gång liggande. Mina stockar kommer att sågas upp i 30-40cm-kubbar vilket är lämplig vedlängd till min kamin.

Med andra ord, jag vill ha en stark, gärna snabb, liggande vedklyv som INTE behöver klyva längre kubbar än 50cm. Vad gäller grovlek på kubb så har jag upp till 90cm tyvärr, som jag hoppas kunna dela med klyven, om det går.

Sneglat på Faxes, men de har generellt bara ett klyvtyck på 7 Ton vilket i så fall bara skulle vara marginellt starkare än den vedklyv jag nu har... ? Ni som har Faxe - klarar den all ved? Eller kan någon rekommendera annat märke. Hoppas att inte behöva lägga ut mer än 7,000-9,000 Kr för en begagnad maskin.

Tacksam för alla synpunkter och tips :d



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456426 En Faxe tar allt, men så grova kabbar får du nog dela isär med motorsåg innan du hivar dem på klyven

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456427 Dessa fick jag klyva i 2 och 3 delar med motorsåg för att orka få upp dem på klyven.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

halvproffs  
#456429 Har du ingen granne med grävare som delar dom med tandskopan först?

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

jokomoko  
#456431
bengt.a skrev:En Faxe tar allt, men så grova kabbar får du nog dela isär med motorsåg innan du hivar dem på klyven



Tackar för svaren så här långt :-bd Lyckligtvis har jag en 8-tons grävare med timmergrip. Min plan är bygga upp ett bord vid sidan av klyven (förslagsvis av timmer ) och lyfta upp de största kubbarna på "bordet" för att sedan putta dem på plats framför klyvkninven. Nu är ju inte alla kubbar så grova, de flesta (98%) är helt klart lyftbara för hand.. Uppmuntrande att Faxen klarar "allt". Så, 7 ton är allt man behöver alltså?

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

jokomoko  
#456433
halvproffs skrev:Har du ingen granne med grävare som delar dom med tandskopan först?


Nja, jag har faktisk provat någon gång (tror jag) men vill minnas att det inte lyckades så bra. Kanske ska testa med tjälkroken... Ska testa. Annars så hoppas jag kunna använda vedklyven för all klyvning :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Vardon  
#456443 Jag har satt en eltelfer på balkvagn i taket bland annat för att lyfta klabbar med sax till klyven. Skönt att ha en maskin mindre som står på tomgång eller så

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Göt  
#456454 Jag har också en faxe det har hänt att jag kör fast men det är inte ofta.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

erikl  
#456457 De gånger det kör fast är ofta när själva klyveggen inte är tillräckligt lång och inte går över kärnan på kubben så det är också en parameter att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456459 Aldrig kört fast utom som erikl säger. Men riktigt grova , som gårdsbjörken delade jag med motorsågen och kilar först.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Göt  
#456464 Det har varit grov hägg och grov björk när jag kört fast men då har det varit väldigt grovt.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

jannee  
#456467 Börja bara med att klyva lite i kanten så brukar det gå.
Börja med att klyva i mitten är det många klyvar som går i bet.
Skruva upp motorskyddet på max, kan vara just det lilla som behövs :mrgreen:
Såg för ett tag sedan en villahemsägare som klöv tjocka ekbitar med en liten bordsklyv - en enfasare.
Gick tydligen för han hade en skaplig hög liggande på gräsmattan :grin:
Annars kan det räcka att med motorsågen göra ett litet rasp i mitten.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Vardon  
#456470 Ett övertalningsförsök med släggan på kubben eller baksidan på kniven kan hjälpa.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

totte  
#456474 En Faxe klarar det mesta men inte allt. Alm är något som jag har kört fast i rätt många gånger. Har också hänt i grova vresiga björkbitar med många stora kvistar. Kan inte minnas att jag haft nån gran eller tall som vägrat.

Mycket stora bitar vill ofta tippa över baklänges. Spricker där nere, vill inte spricka uppe och klämmer fast i överkanten på kniven. Oftast inget problem, bara att köra kolven tillbaka och sen köra fram igen.

Vad gäller motorskyddet så har det aldrig löst ut, överströmningsventilen är det som sätter stopp. Skulle förresten tro att den där 6-tonsklyven knappast ger 6 ton numera, annars borde den klara det mesta.

Dom små enfasarna, som Jannee nämner, klarar rätt mycket, bara det att det går så förtvivlat sakta. Ett par repor med motorsågen som Jannee också nämner är oftast det som behövs för att övertala en tjurig bit.

Nog om detta, nu skall jag ut till min Faxe och klyva björk!

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

filijox  
#456487 Jag gillar vår Bala-klyv med två hastigheter. 7 tons tryckkraft ganska snabbt, om den inte orkar så trycker man in spakarna i bott och då trycker den med lite över 10 ton fast långsammare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).