Vedmaskiner, flishuggar

Jula vedkap/klyv

1 inlägg 5135 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jula vedkap/klyv

Judson  
#455081 På 80-talet köpte jag en kombinerad vedkap/klyv från Jula. Sen dess har jag kapat och kluvit en tio kubik spis- och kakelugnsved om året. Klyvningen sker med en klyvkona. Så länge man är försiktig och inser riskerna är detta ett säkert och effektivt sätt att kapa och klyva sin ved. Efter drygt 30 år börjar det bli dags för en del underhåll utöver det rutinmässiga (konsistensfett i de två lagren ett par gånger per säsong).

Jag har börjat med att försöka ta bort klyvkonan. Konan har två låsskruvar; en som fixerar konspetsen i resten av konan och en som låser själva konan till axeln. Den sista skruven gick lätt at ta bort men det går fortfarande inte att dra bort själva konan. Jag kan vrida konan ungefär en halv cm åt vardera håller, men inte längre. Det känns som om konan har nitats vid det hål i axeln som låsskruven fäster i.
Jag har provat att bända försiktigt med bräckjärn och spett men konan rör sig inte axiellt. Kan den vara gängad på axeln och sedan låst med en låsskruv?

Tacksam för alla tips om hur man får bort konan.



   TS
Trejon
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).