Sida 1 av 1

Luftskruven på vedklyven?

Postat: tis 07 mar 2017, 20:27
av Pan
Ved händer om man inte lossar luftningsskruven på vedklyven? Hade skruvat åt den när jag flyttade klyven och klöv några famnar ved innan jag upptäckte att jag hade glömt att lossa den igen. Har aldrig helt förstått dess funktion. Klyven funkade fint ändå, eller är det risk att jag har pajat nån packning eller liknande? Det är frågan om en mindre klyv av okänt märke, 5 ton tror jag.

Re: Luftskruven på vedklyven?

Postat: tis 07 mar 2017, 21:36
av totte
Är väl för att det inte skall bli undertryck i tanken när olja pumpas ut till kolven. Antar att det är en sån där liten med enkelverkande kolv och fjäder till returen. Det enda som händer är väl att pumpen får jobba lite extra för att suga ut oljan. Högeligen osannolikt att något skulle ta skada.

Re: Luftskruven på vedklyven?

Postat: tis 07 mar 2017, 22:01
av bm555
Jag vet en som körde med tät ventilation i hydraultanken på en vedklyv. Det slutade med att pumpen gick sönder och sprutade in olja i elmotorn. Det blev ny hydraulpump och ny elmotor. Det är viktigt med ventilation i tanken för att pumpen ska ha lätt att få olja. Och för att retur oljan ska ha lätt att komma tillbaka till tanken.

Re: Luftskruven på vedklyven?

Postat: tis 07 mar 2017, 22:17
av JensSkoog
Var en tid jag skruvade och fixade på småklyvar typ 3,5 - 6 ton, men det har jag
slutat med. Petigt arbete och dårliga packningar. Ett fel som gick igen var läckage
efter att man hade körd med stängd luftskruve.
När oljan blir varm blir det tryck i tanken, och packningarne går sönder. Tanken
är ju själva "balken" som klyvaren är byggd på, och slutar emot ändebitarna
utan annat än ett lite spår med en usel packning. 😡

Re: Luftskruven på vedklyven?

Postat: ons 08 mar 2017, 07:41
av Pan
Aha. Då förstår jag. Jag märkte inga defekter, men möjligtvis gick klyven lite långsammare än vanligt när skruven var iskruvad. Men jag hann nog inte köra den särskilt varm, så förhoppningsvis har inget gått sönder.

Re: Luftskruven på vedklyven?

Postat: ons 08 mar 2017, 08:05
av JensSkoog
Nej, det går oftast bra. :wink:
De jag har sett packningshaveri på har varit körd
länge och hårdt i sommarvärme med skruven i.