Vedmaskiner, flishuggar

Uppläggningsbord

14 inlägg 11079 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uppläggningsbord

Skogsavverkaren  
#385120 Har i planering att svetsa ett uppläggningsbord! Vad är bra att tänka på några som har erfarenhet och goda tipps? :roll:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Uppläggningsbord

adahlm  
#385432 Byggde själv ett bord ifjol.. bilder etc. På https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 10431&lv=0

Rullar och matning underlättar fysiska arbetet en hel del, om du bara har tillgång till extern hydraulik från vedmaskinens så lönar det sig att utnyttja.

Hurdan storlek hade du tänkt?

Användarvisningsbild

Re: Uppläggningsbord

Skogsavverkaren  
#385448 Ja så fint o bra bord du gjort! Jag gör det nog 2*2,5 har köpt rullar men gör ej så fint med matning som du!

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppläggningsbord

j-eg63  
#385501 Ett billigt alternativ är ju att använda en dygns spridare eller självlastarvagn går att köpa billigt om du inte har själv Riva bort lämmarna o annat som inte behövs sätta en kuggväxel motor på kraftuttags axeln ska ju vara ca 500 varv på den så har du frammatningen klar Så gjorde jag har fungerat bra i många år Dessutom enkelt att köra undan efter säsongen :grin:
Senast redigerad av j-eg63 mån 18 apr 2016, 19:54, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Uppläggningsbord

Tony E  
#387741 vi gjorde en enkel budgetlösning och använde byggställning och några bottenrullar för båtvagn från biltema.

Användarvisningsbild

Re: Uppläggningsbord

sundelius  
#387765
Tony E skrev:vi gjorde en enkel budgetlösning och använde byggställning och några bottenrullar för båtvagn från biltema.

Smart, den lösningen kommer jag nog att sno vid tillfälle då allt material redan finns hemma :-BD

Användarvisningsbild

Re: Uppläggningsbord

molnia  
#387766 Började för länge sedan rita på ett uppläggningsbord men som vanligt så räcker inte tiden till.
Så har jag även fastnat lite i funderingarna hur komplicerad rullarna ska bli. var inne på en odriven lösning med lite större hjul för att inte fastna på någon knagge.
alla benen är justerbara i höjd för att kunna välja lutning och ställa på en ojämn yta. har funderat på att göra benen vikbara ifall man vill vara mobil och kapa hos någon. lättare frakta den på en vagn då. Den är strax under 2 meter bred och ca 2,5 meter lång. troligtvis gör man den 3 meter lång då stål materialet oftast är i 6 meters längder.
sista bilden har några fästen för rullar påbörjats och så har den även en tvärbalk i mitten. funderar om det ska gå att gripa den med kranen där. men nog svårt att få balans om man inte provlyfter innan den balken placeras.
1460882488_ihopvikt_stockbord.jpg
1460882489_rest_stockbord.jpg
1460882493_sista_bilden.jpg

Användarvisningsbild

Re: Uppläggningsbord

Göt  
#387786 Min granne byggde ett av trä 2"X9" och "2x4" till ben ihopskruvat så det blev stadigt. Jag tycker att det ser rejält ut och förvarar man det inne håller det i många år

Användarvisningsbild

Re: Uppläggningsbord

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387800 Här är min, byggd av 40x40 rör

Avatar Fallback

Re: Uppläggningsbord

Amatörhuggare 62  
#387802 Jag svetsar lite idag.

Användarvisningsbild

Re: Uppläggningsbord

molnia  
#395447 jag insåg att jag tänkt fel på en punkt med vårt bord. vedmaskinen eller vedkapen har båda en vagga som man för mot klingan, alltså klinga även i vedmaskinen. Har någon sett en stockbord som är konstruerat för en vagga?

Avatar Fallback

Re: Uppläggningsbord

adahlm  
#395508 @molnia - Kan bli lite knepigt.. Men om du har tillräckligt med avstånd mellan bordet och maskinen skall det väl gå? Men råmaterialet kan väl så inte vara mer än typ 3m?

@amatörhuggare 62 - Släta rullar? Hade du tänkt svetsa på nåt som greppar i stocken?

Avatar Fallback

Re: Uppläggningsbord

Amatörhuggare 62  
#395713 Det är på prototypstadiet, än så länge.
Antingen kammar eller dubb.
Eller en gummimatta från Halkjers.
Finns ju även Rubber & Co

Användarvisningsbild

Re: Uppläggningsbord

Göt  
#395722 @molnia Ja fast du får lyfta över virket för hand blir lite trixande men bättre än att lyfta från marken. Det finns ju stocklyft annars som kan lyfta från marken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).