Vedmaskiner, flishuggar

Slipa grader på kil?

5 inlägg 3641 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipa grader på kil?

Axl  
#356462 Har roat mig med att klyva ved med slägga och kil. Hur ofta ska man ta bort graderna och med vad? Är slipskiva på rondellen ett lämpligt tillvägagångssätt?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Slipa grader på kil?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356469 Handfil och handhållen slipsten räcker långt. Det brukar inte vara något superstål i kilarna. Kilen ska vara vass.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Slipa grader på kil?

tallen100  
#356478 Slipa av med jämna mellanrum, dom där små sakerna kan va riktigt farliga om du träffar snett och det släpper flisor.
Rondell funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: Slipa grader på kil?

JensSkoog  
#356483
tallen100 skrev:Slipa av med jämna mellanrum, dom där små sakerna kan va riktigt farliga om du träffar snett och det släpper flisor.
Rondell funkar bra.

Jag slipar bort graderna med vinkelslip med rondell, och gör en 45graders knäck på ett par millimeter. Då behovs inte slipning så ofta. Om det lossnar bitar när du slår, kan dom komma som rifleskott.

Användarvisningsbild

Re: Slipa grader på kil?

totte  
#356560 Gäller alla verktyg som man slår på, mejslar, dornar, kilar, mm. Så fort "skägget" växer ut så det börjar bli ett markant uthäng så skall det slipas bort. Bänkslip, rondell i vinkelslipen eller vad som helst som slipar funkar. Som Jens säger så är det bra att fasa av kanten rätt rejält.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).