Vedmaskiner, flishuggar

Ny vedpakkemaskin, VEPAK

20 inlägg 20944 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny vedpakkemaskin, VEPAK

Daggi  
#339325 Hei

Her er en ny pakkemaskin for ved.





   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

stegmaster  
#339332 Ja og en Svenske var förste kunden. :wink:
http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... skin-solgt

Förste maskinen solgt til Brudbergets Jordbruksprodukter AB i Göteborg.

Er vel ikke så spesielt imponert.
Ska man lägga så mycket pengar som 240tkr så får det vara hel. aut, tycker jag.
Bara den packaren koster mer enn va alla min vedproduktionspryler koster tilsammans. :surp:
Har tjatat om detta mange gånger, men man bordet skippat sekker, och spunnit tråd rundt vedhögen, på samma sett som man gör med höbaler, så det kunne gått hel,aut.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

trondsenti  
#339333 Kunne ikke blitt mer enig med deg Stegmaster!!

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

JensSkoog  
#339342
stegmaster skrev:Har tjatat om detta mange gånger, men man bordet skippat sekker, och spunnit tråd rundt vedhögen, på samma sett som man gör med höbaler, så det kunne gått hel,aut.

Det skulle vara toppers, men vilken tråd? Har provat det småskaligt, manuelt, men det svåra är att veden turkar och bandningen inte holler den på plats :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

stegmaster  
#339346
JensSkoog skrev:
stegmaster skrev:Har tjatat om detta mange gånger, men man bordet skippat sekker, och spunnit tråd rundt vedhögen, på samma sett som man gör med höbaler, så det kunne gått hel,aut.

Det skulle vara toppers, men vilken tråd? Har provat det småskaligt, manuelt, men det svåra är att veden turkar och bandningen inte holler den på plats :mrgreen:

Ja med rå ved er nok det et problem om det ikke finnes elastisk tråd??
Men pakkingen i småsekk bør vel i størst mulig grad foregå med tørket vet, unsett om den skal i sekk eller snurre tråd rundt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

åberg  
#341428 Är det nåt liknande den här ni pratar om? Fast automatisk?


Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

kjetilroeste  
#341471 Var på demo av denne maskinen her før i høst. Selv om det var en prototype, er den ferdige maskinen fremdeles "3mannsbetjent". En person må se til at det er nok ved i containeren, en annen en må passe på og ta unna sekkene, og den siste personen må stable opp ferdige sekker.
Uansett, skal bli spennende å se hvordan de neste modellene blir!

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

stegmaster  
#341523
åberg skrev:Är det nåt liknande den här ni pratar om? Fast automatisk?

Är det nåt liknande den här ni pratar om? Fast automatisk?


[quote="åberg"]


Nei, inte det.
Mer prinsippet som dessa gamla höballspresser jobbar efter.
(självklart skulle inte man köra plukka upp veden.) :mrgreen:
Men det er hur man spinner på et rep på balen, jag menar skulle kunna fungarera på ved med.
Dessutan kunne man ju utveckla patentet med vagnen bakom, så dom lade sekkerna fint på paller, helt aut.
En vedpackare ska trots alt så still, så det bordet vel göra alt enklare enn detta balesystemet.


Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

Fredrik Reuter  
#346108 Hej,
Jag fick lite mer bilder och en video från företaget Vepak idag. Jag lägger in det här nedan.

Utöver information som redan finns ovan så kommer företaget med en ny vedsäck som man slipper knyta, det är bara att dra ihop snöret så låser den själv.

Förslag finns även att säckens snöre ska kunna fås i olika färger så man ser om det är "Svenskved" eller "Norgeved", jag vet inte om det blir något av detta.

Länk till videon om den inte kan ses ovan: http://goo.gl/ZRA6U4

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

Vedproducent  
#348866
stegmaster skrev:Ja og en Svenske var förste kunden. :wink:
http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... skin-solgt

Förste maskinen solgt til Brudbergets Jordbruksprodukter AB i Göteborg.

Er vel ikke så spesielt imponert.
Ska man lägga så mycket pengar som 240tkr så får det vara hel. aut, tycker jag.
Bara den packaren koster mer enn va alla min vedproduktionspryler koster tilsammans. :surp:
Har tjatat om detta mange gånger, men man bordet skippat sekker, och spunnit tråd rundt vedhögen, på samma sett som man gör med höbaler, så det kunne gått hel,aut.

Den är inte såld till Brudberget. Brudberget leasar den. Det vet jag för försäljaren har ringt mig också.

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

Vepak AS  
#460870 Ny modell ble demonstrert på ElmiaWood2017. Maskinen pakker 30 cm kubber i 52x70 cm sekker, men kan også tilpasses andre kubbelengder og sekkestørrelser ved behov.


Avatar Fallback

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

80-90  
#460889
Vepak AS skrev:Ny modell ble demonstrert på ElmiaWood2017. Maskinen pakker 30 cm kubber i 52x70 cm sekker, men kan også tilpasses andre kubbelengder og sekkestørrelser ved behov.


Hur va responsen för er på elmia ?? Vore kul å höra hur ni upplevde mässan ?!

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

Vepak AS  
#460891 Hei 80-90,
Responsen var bra og vi hadde nok å gjøre hele tiden! Det som skilte ElmiaWood fra messene vi har vært på i Norge og Sverige tidligere var at de besøkende nesten uten unntak jobber med skog og tre. Det kom inn bestillinger på nye, CE-godkjente maskiner for 220V, 1-fasestrøm til kunder og forhandlere i Europa med levering i utgangen av året, og vi stiller nok på ElmiaWood i 2021 også!

D

Avatar Fallback

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

80-90  
#460893 Det va väldigt trevligt å höra :-BD alltid trevligt med yngre människor som törs !! Lycka till å ge inte upp om det går tungt för er ibland !! Ni behövs :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpakkemaskin, VEPAK

Vepak AS  
#461390 Ny video med gjennomgang av systemet:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).