Vedmaskiner, flishuggar

Förskjuten huggskiva/axel bruks 720

4 inlägg 4921 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förskjuten huggskiva/axel bruks 720

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308826 Huggskivan har flyttat sig närmare traktorn, ca 15 mm tror jag. Det smiter för lätt in förbi knivarna in mot centrum, och vingarna som föser bort flisen från knivskivan har tagit i och böjt sig och jag har tom skurit bort lite på dem för att få allt att gå.. Får jag ordning på allt det andra går det att fixa till dem igen.

Det konstiga är däremot att jag inte ser var det flyttat på sig, om det är axeln som glidit genom lagren lite eller om skivan har flyttat sig på axeln. Har fått höra att axeln ska "nypas" fast i lagerhusen på något vis men hittar inget där som jag förstår ska kunna hålla fast något. Hittar för övrigt inget glapp i skiva eller axel så jag står lite rålös.
Har någon klokare hållt på och bråkat med samma saker?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Förskjuten huggskiva/axel bruks 720

tomasb  
#308837 Bruksanvisning..

Användarvisningsbild

Re: Förskjuten huggskiva/axel bruks 720

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308899 Hittar inga klämhylsor i mina lager, om jag förstått saken rätt borde det sitta en sån H311 i varje lager hus: http://www.bearingshopuk.co.uk/media/ca ... 6-p_31.jpg

Det finns tomt utrymme i husen, om det räcker till för dessa vet jag inte.
Har även knackat på axeln framifrån men det känns helt stumt och bänt med spettet bakifrån men även det helt stumt.
Har precis låtit slipa knivarna och det lutar åt att jag försöker köra som det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förskjuten huggskiva/axel bruks 720

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311987 Axeln är väl svarvad med olika diameter och därmed kan inte skivan flytta sig utan det måste vara i lagren det glider. Om du fluktar på remmarna till fläkten så går det nog se att de inte ligger riktigt i linje; i så fall är det säkert i lagren axeln glidit.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).