Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster recension

65 inlägg 38943 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34985 Jag tänker mig en vanlig luftventil med liten (10cm) spak å så en luftcylinder som matar kapen. Jag förmodar att sågkedjan startar automatiskt när du drar i spaken eller?

Magnus M

Trejon
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#34988 Kan det inte vara idé, att isf bygga kap-matningen mot bef hýdraulik?.

"Bara en fundering",,,,,, :wink:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35003 Jo det är säkert det bästa, jag tänkte att luft är enkelt o billigare grejer. Sen inbillar jag mig att luften är lite mer flexibel när det går olika tungt. Luften har ju lite inbyggd fjädring medans oljan är stum. Kanske inte spelar nån roll på en Pilkemaster för den har väl bra tryck i kapen men till en maskin som min som har en vanlig elsåg kanske det funkar bättre.
Jaja en massa funderingar, får väl prova på min framåt våren :) .

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#35008 Du har rätt i att det blir lite "softare" med pneumatikstyrt.
Hydrauliskt är det sämre "feeling" med, och mera krafter i omlopp, så de gäller säkert att ha skärutrustningen i topptrim.

Nåja,,, det finns för och nackdelar med det mesta- men man kan ju alltid spåna lite kring olika lösningar. :wink: :)

Avatar Fallback
Tompa Tveskägg  
#36339 Kul tråd. Äger en Bala-processor själv sedan några år och känner verkligen igen det många har sagt att de har både för- och nackdelar. Det känns lite som en bil på 20-talet: processorer har bara funnits i några årtionden och många saker utvecklas hela tiden och borde onekligen bli bättre kan man tycka.

Flera har nämnt det här med drag/tryckrörelsen man behöver göra kontra "går det inte göra det automatiskt?". Min erfarenhet är att det är en säkerhetsaspekt från tillverkarnas sida, möjligtvis också en prisfråga. I de dyrare s.k. "vedfabrikerna" kan du inte nå de utsatta delarna lika lätt, då de är inbyggda. Men de kostar å andra sidan från en kvarts miljon och uppåt. I de för under eller kring 100 vill de inte ha, eller kostar inte på, automatik. På min ex. är det död mans-grepp, en tumme på stockhållararmen och en på svärdspaken.

Som en detalj kan jag också hålla med om att klyvarna är onödigt klena. Man ska eg. inte behöva fastna a l l s med en maskin för kanske 75 papp kan tyckas. Enskilda klyvar och dyrare processorer är ofta starkare än de kring sju ton medelprocessorer ofta har som standard.

Användarvisningsbild
sjodin  
#38250 Har bara flummat igenom tråden, men jag förstår att den handlar om effektiva ved kapar/procressorer. Så jag vill bara säga Bilke!

Bilke: effektiv , 10 kubik på 40min bra resultat.. Många klagar på flis! Men vad blir det av en kap!

Hade tidigare en kap, då vart de 5 traktor skopor spån, nu med Bilken blir det 2,5 med skräp! Alltså hälften så mycket skräp och hälften så mycket tid på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster recension

Camaro1969  
#555951 funderar på en pilkemaster evo 36..

om de var bra för 10 år sedan borde de va betydligt bättre nu?

@MICKEBM har du pilkemaster nuförtiden med?

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster recension

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555976 Nej, jag har växlat upp några steg i volym och kör idag en BIG X 47. En helt annan division...
Men för de volymerna och den typen av ved jag körde då var pilkemastern bra.
Tyvärr har jag aldrig kört en EVO så kan inte komma med någon säker information.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster recension

Tompa Tveskägg  
#555980 Alltid roligt att se gamla trådar bumpas. Jösses, det är elva år sedan jag skrev i tråden senast. :grin:

Själv bytte jag in vår Bala 410 förra sommaren. Sett i efterhand skulle vi gjort det för flera år sedan, men bättre sent än aldrig. Nu jag jag med en Tajfun RCA 400. Det finns brister även med den (och Balas maskiner är säkert mkt bättre nuförtiden än de var 2006 när vi köpte den förra också), men överlag är jag väldigt nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster recension

Camaro1969  
#556074 jag är rätt sugen på en evo 36 iaf.

den känns driftsäker och "billig" i drift utan gummimatta på inmatningen tex..

samt attt det är en lägre investeringskostnad..

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster recension

halvproffs  
#556083
Camaro1969 skrev:jag är rätt sugen på en evo 36 iaf.

den känns driftsäker och "billig" i drift utan gummimatta på inmatningen tex..

samt attt det är en lägre investeringskostnad..


Tror inte du kommer att ångra dig. Finns det med inmatningsrulle så köp till en sån.
Jag har säkrat upp till 20amp för 16 var lite på gränsen för mig.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster recension

Camaro1969  
#556090 jag kommer inte säkra upp från 16A och hoppas det räcker, men ska nog köpa även med traktordrift tänkte jag..

ska be om en offert på en ny maskin =)

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster recension

erikl  
#556094 Har 16A och det är inte många gånger det slagit ifrån. Har dock fått ny YD-omkopplare på garantin och innan bytet slog det ifrån betydligt oftare.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster recension

Arvid0  
#556100 lånade en bekants evo 36 och körde två buntar på 16A säkringar utan att säkringarna gick.

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster recension

Camaro1969  
#556134 Har kollat lite nu.. ny kostar 108
Begagnad kostar 70

Lutar åt en begagnad, eller gör man nån tankevurpa? Båda priser tillkommer moms på...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).