Vedmaskiner, flishuggar

Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

48 inlägg 40535 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Niklas persson  
#279049 En stor nackdel med kisan är ju att den inte går att få med elevator, går ju inte att flytta smidigt om man vill såga till nån annan eller stå på olika ställe och såga.
Sen är ju frågan om du behöver den storleken eller om det hade räckt med en mindre modell? Hur många m3 tänker du såga om året ca?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Mannfolk  
#279053 Sen skall det väl vara elmotor oavsett val av maskin eller :D ?

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#279055 Visst, " Vedproducent" brukar säga sin hjärtans mening rakt ut, lite arrogant vil nog flera mena.
Dock er det nåt befriandet med folk som taler rakt ut, tycker jag själv, even om man inte alltid gillar innholdet i meningen.
Balansen mellan mening och påhopp/arrogans kan dock bli tynn. :???:
I denna frågan er jag helt på linja med vedproducent.
Min erfarhet er ochså dårlig efter 2 olika hakki pilke modeller, från 1997-2007.
Sen 2007 har jag kört med en Norsk maskin (Dalen 2054), med en helt annan kvalite enn pilke maskinerna.
I början var ju Hakki pilke maskinerna et billig alternativ, men nu er dom inte direkt billige heller, snarare tvärt om.
I mitt fall var aldrig kisa nåt alternativ, då jag endast har möjlighet för PTO drift.


Vil minnas jag läste nånstan i en tidning at både Palax, Japa, och Hakki Pilke hadde nåt gemensamt ägandet, men at dom jobbadet helt oavhängig av varandra.
Ska kolla om jag hittar det igjen.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

nissebrun  
#279056 Jag kan tillägga att KISAS service är superbra. Lånade tidigare i år en äldre Kisa maskin, och råkade bryta av "spakfästet" till klyvens manöverspak på ventilpaketet.

Ringde då kisa på eftermiddagen och dagen efter så kom den del jag behövde med posten.

Kan tillägga att den maskin jag lånade är minst tio år och garanterat aldrig har varit servad eller underhållen, utan den bara går och går. NU tycker jag väl visserligen att det är synd att den inte underhålls, men den är ju inte min...

Superkombi tror jag att den heter föresten.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Vedproducent  
#279058 [/quote][/quote][/quote]

Frågan är väl vem som skall tagga ner?
"Vedproducent" slänger vilt omkring sig med olika påståenden, ta nu t.ex. det här senaste om att Japa och Hakki Pilke skulle ha samma ägare. Då kan jag upplysa om att Japa tillverkas av bolaget Laitilan Kone Oy i Laitila och Hakki Pilke av Maaselän Kone Oy i Haapajärvi. Skilda bolag med skilda organisationer och skilda ägare. Märklig "koncern" skulle jag säga och kanske herr "Vedproducent" borde sansa sina s.k omdömen litet mera i fortsättningen?[/quote]
Jag har hittat samma uppgifter om ägare och får göra en "pudel" och be om ursäkt för den felaktigheten. Jag har fått den uppgiften av en återförsäljare av Japa som också säljer Hakki Pilke. Det visar sig att det inte alls stämmer. Sorry för det!

Men fortfarande om vedmaskinsfrågan så skulle valet om jag skulle göra det igen vara enkelt. Men andra kan se andra fördelar med en annan maskin naturligtvis som jag inte har. Jag klyver tex bara brasved och maskinen är alltid stationär.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#279059
Niklas persson skrev:En stor nackdel med kisan är ju att den inte går att få med elevator, går ju inte att flytta smidigt om man vill såga till nån annan eller stå på olika ställe och såga.

Nja, folk som köper en Kisa har nog inte tänkt at köra rundt til folk at kapa.
Rigger man til med stegmatare/innmatersbord, så vil man nog stå på samma ställe.

Jag har endast 2 frågatecken från dom videor jag sett av Kisa.

1: Hur gör man med krogigt virke när man står såpass langt ifrån innmatningen och kör och inte kan bruka ena handen til at styra stocken???

2: Sen er jag tväksam til at man kör klyven bara halvägs ut mot klyvkniven för at klyva klabb på klabb.
Det brukar funka om virket er spikrakt, men annars vil det ofta spåra ut, med resultat av kubben inte treffer mitt i klyvkniven.

Bara några refleksioner jag gjordt på dom videoer som finns på YT.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Vedproducent  
#279060
stegmaster skrev:
Niklas persson skrev:En stor nackdel med kisan är ju att den inte går att få med elevator, går ju inte att flytta smidigt om man vill såga till nån annan eller stå på olika ställe och såga.

Nja, folk som köper en Kisa har nog inte tänkt at köra rundt til folk at kapa.
Rigger man til med stegmatare/innmatersbord, så vil man nog stå på samma ställe.

Jag har endast 2 frågatecken från dom videor jag sett av Kisa.

1: Hur gör man med krogigt virke när man står såpass langt ifrån innmatningen och kör och inte kan bruka ena handen til at styra stocken???

2: Sen er jag tväksam til at man kör klyven bara halvägs ut mot klyvkniven för at klyva klabb på klabb.
Det brukar funka om virket er spikrakt, men annars vil det ofta spåra ut, med resultat av kubben inte treffer mitt i klyvkniven.

Bara några refleksioner jag gjordt på dom videoer som finns på YT.

Kolven ut kör du ju bara halvvägs på rakt virke. Annars kör du full längd. Det går ju naturligtvis fortare. Dock är det enligt tillverkarna en annan sak som är ursprungstanken. Det är att få ner höjden till klyvrännan med en mindre platta som trycker på för att undvika att kubbarna går på tvären när dom ramlar. Det händer aldrig att det lägger sig på tvären. Med grövre kubbar så är det den grövre kubben som skjuter på och man får på så sätt en större platta. Mycket smart!
Det går mycket bättre med krokigt virke i maskinen än att stå och styra med handen. Den håller stocken hårt och bra så det enda som händer är i så fall att det sågar lite snett. Men en riktig stockhållare måste det vara det går inte att hålla på att styra med handen. Dessutom farligt.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#279066
Niklas persson skrev:En stor nackdel med kisan är ju att den inte går att få med elevator, går ju inte att flytta smidigt om man vill såga till nån annan eller stå på olika ställe och såga.
Sen är ju frågan om du behöver den storleken eller om det hade räckt med en mindre modell? Hur många m3 tänker du såga om året ca?


Jag kommer, om detta nu blir verklighet, jobba med det under ca 3 månader vintertid. I m3 kapat misstänker jag att det kommer handla om minst 400m3 om jag ska kunna sälja det. Det är väl där jag tänkte börja IAF, förhoppningen är väl att det kommer öka.
Vad gäller storleken. Hellre investera lite mer nu än att känna om ett år om detta går bra att man köpt en för liten maskin för att kunna utöka produktionen.

Mannfolk skrev:Sen skall det väl vara elmotor oavsett val av maskin eller :D ?


Ja, det ska vara elmotorer på grejerna. Stegmataren kommer jag dock behöva lite hydraulik till. Men det kan man säkert koppla ihop med själva vedmaskinen själv också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Niklas persson  
#279074 Det jag menar är att kapaciteten är ju inte högre på en stor maskin, snarare lägre. Och det blir dubbelt så mycket spån iom grövre kedja. Så ska man bara hålla på med fin björkved så hade jag nog inte köpt en större, för den är som sagt bara långsammare och dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#279081
Hinkas skrev:. Stegmataren kommer jag dock behöva lite hydraulik till. Men det kan man säkert koppla ihop med själva vedmaskinen själv också.

Ja, stegmataren behöver lite olja om du vil ha lite fart på grejorna.
Jag kopladet mig inn på huvudkretsen på min maskin (ca 50l/min), och det er precis lagom.

Niklas persson skrev:Det jag menar är att kapaciteten är ju inte högre på en stor maskin, snarare lägre. Och det blir dubbelt så mycket spån iom grövre kedja. Så ska man bara hålla på med fin björkved så hade jag nog inte köpt en större, för den är som sagt bara långsammare och dyrare.

Vilke maskiner anser du vara "store" då??
Hur kan en kedja på 1,6mm vs 1,5mm gi dubbel spånmängd??
Ska man endast klyva små fina träd, er vel Bilke det naturliga valet??

Själv har jag en maskin som klarer 44cm dim. och behöver varje cm då jag klyver en del grov tall. Klyven gör en hel vända(tur/ret) på 2,7 sek. Det er så snabbt man hinner inte mata fram och kapa utan at klyven er "tilbake" oavsett grovlek.
Numera er det stort sett bara att hålla skärpan på kedjan+ smörja 5nipplar och service efter varje sesong som er verkligheten. 8)
Min erfarhet med en Hakki Pilke 1x37 er att den inte håller för 400m3 eller mer.
Var alt för mycket trassel nästan dagligen under tiden jag hadde denna.
Ska man klyva så "stora" volum som 400m3 eller mer på tre månader, så bör man köpa en maskin man kan lita på.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

svenolof56  
#279083 Vi är 4 delägare i vår maskin H-P 42, som ju är en helt annan maskin än 37-an. Vi har nu haft den i ca 5 år. Det är i huvudsak bara jag som använder den till vedförsäljning, de andra har vedeldning.
Visst har det varit något fel under den tiden, främst byte av kopplingen, då jag brukade flitigt använda kranen för att stänga av sågkedens drift, är numera sparsam med det. Jag har både grovt och klent och klyvningen kan ibland kännas lite långsam vid klent virke, även om maskinen har klyvkraft mellan ca 3 och 13 ton vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#279098
Niklas persson skrev:Det jag menar är att kapaciteten är ju inte högre på en stor maskin, snarare lägre. Och det blir dubbelt så mycket spån iom grövre kedja. Så ska man bara hålla på med fin björkved så hade jag nog inte köpt en större, för den är som sagt bara långsammare och dyrare.


Tanken är ju att jag ALDRIG ska behöva lyfta en stock själv, därför jag planerar bygga vedbord själv för att få på en hel lastbil med släp. Visst kan det bli problem med maskinen så man får lyfta av någon stock ändå men vill dimensionera för att slippa det så långt som möjligt.
Att det blir lite mer spån gör absolut ingenting. Det tänker jag ta till vara på, kanske göra eldtände av eller nått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Niklas persson  
#279137 Ja man kan ju ha tur eller otur med alla maskiner. Vår förra 1*37 körde vi 700-1000 m3 om året med i 8 år så visst håller dom. Bytte några lager i vinkelväxeln förutom slutspelet som remmar och svärd/kedjor. Var faktiskt försäljaren som avrådde från 42 an pga mer strul högre pris mer spån och långsammare på klenare ved. Men helt klart hade jag osså velat ha den storleken ibland.. Blir ju en del att såga med motorsåg och slänga i klyven...

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#279181 Ja, det kanske blir någon jättegrov man får ta med motorsågen men det får man väl leva med.
Vi håller på och gör lite "kundundersökning" för tillfället för att se om vi kan få veden såld.
Att köpa ved är inga problem, farsan slm kört virkesbil i 30 år har många kontakter kvar ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Sundvik  
#280072 Råkade läsa igenom tråden eftersom jag själv funderar på en vedmaskin och bör väl för allmänbildningens skull upplysa om att Japa, Hakki Pilke och Palax maskinerna tillverkas av olika företag på olika orter men ingår alla tre i samma koncern nämligen Terra Patris.
https://www.terrapatris.fi/tytaryhtiot

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).