Vedmaskiner, flishuggar

Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

48 inlägg 40523 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

svenolof56  
#278887 Vi kör med Hakkipilke 1X 42 Greenspeed som är tidigare modell av den du funderar på. Det finns alltid grova bitar och hela klyvkraften behövs, det stämmer inte att 8 ton räcker som någon skrev. Palax är jättebra, men då skall det vara modell 90 också inte 35 man skall jämföra man skall jämföra med. Taifun har bara sett på mässa, men tycker nog att den är ett klasser under. Jag kan rekommendera HP 42!

Trejon
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278897 Tack för din åsikt, bra att veta vad någon som använder liknande tycker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Vedproducent  
#278935 Varför inte Kisa kubik? Finns ju inte någon som inte är helnöjda med dom. Dom bara går och går och aldrig något krångel överhuvudtaget. Har själv kört precis över 10000 m3 färdig björkved med min utan något fel alls på maskinen. Tror inte du hittar en bättre maskin om det är i huvudsak brasved du tänkt syssla med.
Skulle aldrig valt Hakki i alla fall då det säkert är samma skräp som Japamaskinerna.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278938
Vedproducent skrev:Varför inte Kisa kubik? Finns ju inte någon som inte är helnöjda med dom. Dom bara går och går och aldrig något krångel överhuvudtaget. Har själv kört precis över 10000 m3 färdig björkved med min utan något fel alls på maskinen. Tror inte du hittar en bättre maskin om det är i huvudsak brasved du tänkt syssla med.
Skulle aldrig valt Hakki i alla fall då det säkert är samma skräp som Japamaskinerna.


Ska kolla på den.
Det är brasved och pannved , kommer nog aldrig såga över 50cm längd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278939 Den såg riktigt trevlig ut!
Ska ha den i åtanke också. Deras priser på vedbord och allt så sprang det iväg... Men vedbord kan jag bygga själv. Stegmatare borde inte vara några problem att bygga själv heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Vedproducent  
#278940
Hinkas skrev:Den såg riktigt trevlig ut!
Ska ha den i åtanke också. Deras priser på vedbord och allt så sprang det iväg... Men vedbord kan jag bygga själv. Stegmatare borde inte vara några problem att bygga själv heller.

Jo men inmatningsgrejor vill man ju ha oavsett maskin. Men har man kört en riktig maskin så vill man inte köra annat. Har aldrig hört någon som köpt en Kisa och sen bytt till annat märke utan bara byter efter några år. Nästan alla större vedproducenter kör också med Kisa och det gör dom ju inte bara av en slump.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#278949 Jo visst, Kisa er säkert kanon maskiner.
Men nu tycker jag trådstarter får setta upp Budgett på vad en vedmaskin får kosta. :smile:
Kisa er ju i en annan liga en dom som redan er nevnt.
Då kan man ju dra fram Posch och Binderberger som ochså er bra maskiner vad jag vet.
Sen kan vi kliva ennu et niva til pezzolato och Pinosa m fler. 8)

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Vedproducent  
#278961
stegmaster skrev:Jo visst, Kisa er säkert kanon maskiner.
Men nu tycker jag trådstarter får setta upp Budgett på vad en vedmaskin får kosta. :smile:
Kisa er ju i en annan liga en dom som redan er nevnt.
Då kan man ju dra fram Posch och Binderberger som ochså er bra maskiner vad jag vet.
Sen kan vi kliva ennu et niva til pezzolato och Pinosa m fler. 8)

Visst det är säkert jättefina maskiner du nämner till grov ved. Men man ska köpa en vedmaskin till det man i huvudsak tänkt kapa. Då är ju flera om dom riktigt långsamma till lite klenare dimensioner.
Priset på Hakki har jag lite svårt att hitta men en demomaskin årsmodell 2012 finns på blocket för 158 000 kr exkl. moms. Då är den ju inte billigare heller än Kisan och det är anledningen att jag nämnde den. Sen är ju valet naturligtvis hans eget vad han vill ha för maskin och vilken budget han har.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#278963
Vedproducent skrev:
stegmaster skrev:Jo visst, Kisa er säkert kanon maskiner.
Men nu tycker jag trådstarter får setta upp Budgett på vad en vedmaskin får kosta. :smile:
Kisa er ju i en annan liga en dom som redan er nevnt.
Då kan man ju dra fram Posch och Binderberger som ochså er bra maskiner vad jag vet.
Sen kan vi kliva ennu et niva til pezzolato och Pinosa m fler. 8)

Visst det är säkert jättefina maskiner du nämner till grov ved. Men man ska köpa en vedmaskin till det man i huvudsak tänkt kapa. Då är ju flera om dom riktigt långsamma till lite klenare dimensioner.
Priset på Hakki har jag lite svårt att hitta men en demomaskin årsmodell 2012 finns på blocket för 158 000 kr exkl. moms. Då är den ju inte billigare heller än Kisan och det är anledningen att jag nämnde den. Sen är ju valet naturligtvis hans eget vad han vill ha för maskin och vilken budget han har.

Ja, det er et bra argument det med farten på klyven på flera av dess proffsmaskiner.
Flera ser ju ut som dom går med typ 20t tryck hela tiden. (altså ingen snabbgång).
Går det at få en Kisa för nästan samma pengar som dom som redan er nevt i tråden, så bordet valet vara enkelt. 8)

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278973 Ja, priserna jag har hittat är 125 för RCA400 och 189 för Hakki'n om jag inte minns fel (ex moms såklart). Så Kisan hamnar i samma prisklass och den såg faktiskt rejälare ut en de jag har kollat på tidigare så det är en stark kandidat :)

Vedproducent skrev:
Hinkas skrev:Den såg riktigt trevlig ut!
Ska ha den i åtanke också. Deras priser på vedbord och allt så sprang det iväg... Men vedbord kan jag bygga själv. Stegmatare borde inte vara några problem att bygga själv heller.

Jo men inmatningsgrejor vill man ju ha oavsett maskin. Men har man kört en riktig maskin så vill man inte köra annat. Har aldrig hört någon som köpt en Kisa och sen bytt till annat märke utan bara byter efter några år. Nästan alla större vedproducenter kör också med Kisa och det gör dom ju inte bara av en slump.


Ja, dubbla stockinmatare kommer jag behöva. Och en spånsug. Resten kan jag bygga själv. Matarkedjor tar jag bara från lagret på firman vi jobbar åt ;). Tror inte jag behöver en 250mm-kedja till att mata lite stockar iaf ;). (Den största vi har är 250mm- c-c på länkarna)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

plutten  
#278979 Palax har en helt ny modell som heter Ks 40S Med 13 tons klyvkraft och 3 hastigheter på klyven. Vad beträffar renstrumman som syns på den ena filmen är den egentligen en Palax Cleaner, men Japa och Hakki säljer den också eftersom dom alla hör till samma koncern.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#279005
plutten skrev:Palax har en helt ny modell som heter Ks 40S Med 13 tons klyvkraft och 3 hastigheter på klyven. Vad beträffar renstrumman som syns på den ena filmen är den egentligen en Palax Cleaner, men Japa och Hakki säljer den också eftersom dom alla hör till samma koncern.


Har sökt men hittar inget pris på den. Samma prisklass ungefär?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

svenolof56  
#279006
Vedproducent skrev:Varför inte Kisa kubik? Finns ju inte någon som inte är helnöjda med dom. Dom bara går och går och aldrig något krångel överhuvudtaget. Har själv kört precis över 10000 m3 färdig björkved med min utan något fel alls på maskinen. Tror inte du hittar en bättre maskin om det är i huvudsak brasved du tänkt syssla med.
Skulle aldrig valt Hakki i alla fall då det säkert är samma skräp som Japamaskinerna.


Jag tycker nog att "Vedproducent" kan lugna ner sig några hekto med att fälla omdömen om vedmaskiner utgående från schablonmässiga utsagor som "säkert samma skräp som Japa". Det ger mest en känsla av nonchalans beträffande andra märken än " hans" och är inte ägnat att tillföra något till den fråga som Trådstartaren ställde! En annan sak är sedan om han råkar vara nöjd ( eller ser sig tvungen att vara nöjd) med sin maskin. Själv har jag svårt att ta dess mera ställning till Kisa. När jag senast var på Elmia så ville/vågade tillverkaren inte visa maskinen live som de andra tillverkarna gjorde utan valde att köra film istället. Ända förstod jag att de hade närmast till utställningen av alla tillverkare. Kommer ihåg att jag tyckte att det var svagt då vi hade rest ca ett dygn för att jämföra vedmaskiner!

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Vedproducent  
#279040
svenolof56 skrev:
Vedproducent skrev:Varför inte Kisa kubik? Finns ju inte någon som inte är helnöjda med dom. Dom bara går och går och aldrig något krångel överhuvudtaget. Har själv kört precis över 10000 m3 färdig björkved med min utan något fel alls på maskinen. Tror inte du hittar en bättre maskin om det är i huvudsak brasved du tänkt syssla med.
Skulle aldrig valt Hakki i alla fall då det säkert är samma skräp som Japamaskinerna.


Jag tycker nog att "Vedproducent" kan lugna ner sig några hekto med att fälla omdömen om vedmaskiner utgående från schablonmässiga utsagor som "säkert samma skräp som Japa". Det ger mest en känsla av nonchalans beträffande andra märken än " hans" och är inte ägnat att tillföra något till den fråga som Trådstartaren ställde! En annan sak är sedan om han råkar vara nöjd ( eller ser sig tvungen att vara nöjd) med sin maskin. Själv har jag svårt att ta dess mera ställning till Kisa. När jag senast var på Elmia så ville/vågade tillverkaren inte visa maskinen live som de andra tillverkarna gjorde utan valde att köra film istället. Ända förstod jag att de hade närmast till utställningen av alla tillverkare. Kommer ihåg att jag tyckte att det var svagt då vi hade rest ca ett dygn för att jämföra vedmaskiner!

Tagga ner va!
Japa och Hakki har samma ägare och det räcker som svar. Jag har haft nog med dom att göra oavsett märke i den koncernen. Så otroligt dålig service så det går inte att ha en sån maskin om man inte har det som hobby och kan vänta några månader på minsta lilla reservdel.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

svenolof56  
#279047
Vedproducent skrev:
svenolof56 skrev:
Vedproducent skrev:Tagga ner va!
Japa och Hakki har samma ägare och det räcker som svar. Jag har haft nog med dom att göra oavsett märke i den koncernen. Så otroligt dålig service så det går inte att ha en sån maskin om man inte har det som hobby och kan vänta några månader på minsta lilla reservdel.


Frågan är väl vem som skall tagga ner?
"Vedproducent" slänger vilt omkring sig med olika påståenden, ta nu t.ex. det här senaste om att Japa och Hakki Pilke skulle ha samma ägare. Då kan jag upplysa om att Japa tillverkas av bolaget Laitilan Kone Oy i Laitila och Hakki Pilke av Maaselän Kone Oy i Haapajärvi. Skilda bolag med skilda organisationer och skilda ägare. Märklig "koncern" skulle jag säga och kanske herr "Vedproducent" borde sansa sina s.k omdömen litet mera i fortsättningen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).