Utformning av klyvstål

 Svara  11 inlägg  4769 visningar  2 följer
Avatar Fallback

Utformning av klyvstål

 
#222145 Hur ska man utforma ett klyvstål bäst?
Ska bygga en klyvbalk som ska bli början på en komplett vedmaskin.
Har tänkt att göra ett klyvstål med 4-klyv i botten och en 6-klyv högre upp på samma stål.
Blir hydrauliskt justerbart i höjdled.

Bild
[img=http://forumbilder.se/CE07S/klyvkniv.jpg?width=150]

Materialtjocklek på mittendelen tänkt 20mm
10mm på vingarna.

Nu till frågan.
Ska man fräsa spetsen på vingarna som på bilden eller ska man fräsa endast på ena sidan tills det är spetsigt.
Tänker på hur man ska ha för att slippa att det kilar mellan vingarna.
Eller är det bara på klyvar med ännu fler knivar man behöver tänka på släppningen?
Eller svetsar man bara in vingarna en aning snett för att få släppning?

Likaså, ska man låta mittendelen börja klyva lite före vingarna börjar klyva, eller ska man låta allt börja samtidigt?

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Utformning av klyvstål

 
#222169 Som det ser ut på din mycket fina bild så finns det ju plats för vedklabben att expandera så jag tror inte du behöver ta någon hänsyn till detta utan kan slipa knivarna liksidigt. Möjligen att det är lite trång mellan 4- och 6-delsknivarna men jag tror det går. Lycka till med bygget!

Avatar Fallback

Re: Utformning av klyvstål

 
#222197 Ja, man tycker att det borde gå isär utan att nypa.
På bilden är kniven lite för högt.
Kubben på bilden är 35 cm, så vid den storleken är det tänkt att 4-klyven ska ligga under vedkubben.

Eggvinkel på kniven då, spetsig så kniven tränger in lätt, eller lite "trubbigare" så att det spräcker isär mera?
Minns inte vad jag har för vinkel på bilden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utformning av klyvstål

 
#222246 Ganska trubbig, annars får du väldigt lätt skador på eggarna, 30 - 40 grader spetsvinkel. Inträngningen är knappast ett problem med dom krafter som det handlar om.

Avatar Fallback

Re: Utformning av klyvstål

 
#222273 Okej, ska rita upp 30 graders vinkel så får vi se hur det ser ut.
Kommer ha en 80/50 cylinder.
Trycker 9 ton vid 180 bar har jag för mig.
10 ton vid 200 bar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utformning av klyvstål

 
#222302 Ungefär så här:

30-40.jpg

Användarvisningsbild

Re: Utformning av klyvstål

 
#222368 Det behöver inte fräsas, man ristar ett sträck på varje sida 2cm från kanten och tar gassvetsen å skär från varje håll, sedan tar man storflexen och slipar till den! har funkat superbra för mig på min hemmabyggda 8-klyv i hardox!

Avatar Fallback

Re: Utformning av klyvstål

 
#222372 Problemet med hardox är att det härdar ur när man värmer det, tappar härdningen så långt det blir blåanlöpt. Iofs funkar det bra att använda vanligt svartstål i klyvstålet med.

Avatar Fallback

Re: Utformning av klyvstål

 
#222454 Det är då mycket lättare att fräsa till en 15 graders vinkel, 10mm ner i en 20mm plåt än att skära med gas och slipa.

Blir vanligt stål i den, S355

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utformning av klyvstål

 
#222586 Javisst är det lättare att fräsa, om man har tillgång till fräs! Min klyv vrider sig 5cm i sidled längst upp och fjädrar tillbaka, orginal 4-klyven har krökt sig på mitten! Men det håller säkert med vanligt stål om man har 20mm, tror min är 12mm!

Användarvisningsbild

Re: Utformning av klyvstål

 
#448118 Hur har det gått sen med klyven ? Tänkte och göra samma 6 dels klyv till min vanliga klyv 8 ton .men jag har ju redan en fast stor klyv nu på den och tänkt o bygga nått löst på den på nått sätt så jag kan lyfta av den när jag kör 4 del eller 2 del vilket jag har nu ..Tänkt o sälja lite ved i 1/halv kubik säck
Tacksam för idéer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser