Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 112157 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#216585 tror jag skulle ha en elräkning på bortåt 20 000 om året om jag satte på elementen i mitt hus har direktverkande el men har dom avstängda o gör av med 10-15 meter ved om året skulle ju kunna ge 1000 kr kubiken o ändå göra förtjänst

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216592 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#216596 Dom som eldar med lövved från mej känner ovasett en rejäl slant på det istället för el.
Sen är det ju mysfaktorn och trivsel som har stor betydelse
är inte bara pengar som det handlar om "vet inte"
Iaf enligt mina kunder och erfarenheter

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#216597 Tjänar*

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216605 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216606 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#216620 Jag pratar om främst dom som eldar i kamin/öppen spis.
Panneldarna är inte en vedförsäljare största målgrupp,men en del pannved blir det ju.

En typisk kund för mig eldar 6-18 kbm lövved/björkved. Eftersom jag är intresserad av åtgång och hur ofta dom eldar tycker jag att jag är rätt bra insatt i det!
Medelkunden eldar oftast varje dag, på kvällar iofs och gör det enligt dom med god ekonomi
Hankan spara in en bra slant med pengar
Många har kunnat helt stänga av värmen där kaminen är placerad,altså hela våningen bara på 10 kubik
fjärrvärme är som en chock när räkningen kommer enligt han,och det håller jag med om när jag såg den!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216629 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#216647 Men då e de ju en prisfråga. :wink:
O du jämför med el/andra alternativ. :wink:[/quote]

Klart priset spelar in om man har det som primär värmekälla skulle gärna satt in bergvärme i kåken men blir ju satans dyrt om man ska konvertera till vattenburet. Men skulle jag bygga ett nytt välisolerat hus idag så skulle jag då inte sätta in en vedpanna men dock en braskamin för myseldningen o när jag skulle elda i den så skulle jag inte sitta o räkna kilowatt :)

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216657 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Husqy346  
#216671 Det är synd om alla som bor i de delar av landet som styrs av snåla vedkunder och där kunden styr säljaren med järnhänder! den dagen kunderna börjar säja till mig att vi ger inte mer än 470:- M3 så kommer inte jag att sälja mera ved. För vill de inte betala för arbete slit mm då kan de köpa mackved eller på byggvaruhus ,så får de se vad de riktiga vedpriserna blir i det långa loppet. Jag vet själv då jag köpte 40 l säck på ok Q 8 en gång. Mycket som säljs där är ju importerad ved från något öststat land.
Stockholmare däremot tycker ved för 600:- är billigt i Södermanland . Då de får ge nästan det dubbla däruppe mot vad jag tar.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#216680 Skulle alla dagar i veckan välja vedpanna före nåt annat på en skogsfastighet
Billigt och tryggt
En repratör för värmepump tar 950:- i timmen+framkörnings kostnad på lika mycket,dock är det jour pengar
En värmepump håller inte på långa vägar lika länge som vedpanna
Man slipper köpa gymkort. och bli så modern som självförsörjande på värme
Finns säkert många nackdelar med vedpanna med knappast ekonomiskt!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216683 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#216789 Tror inte panved är så dyr som 500 kr om man köper tex 60 cm o hoppar över björken vore ju ren idioti att köpa fin kamin ved o köra i pannan men det kanske någon vedförsäljare svara på

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Camwood  
#216804
vetinte skrev:Japp men de e ju det jag har hävdat eller försökt hävda vid flera inlägg :grin:
Att även ved priset e beroende av el priset. O att ved priset måste ligga lägre i de jämförelsen. Annars har vi ingen som e intresserad av att köpa ved annat än för myseldning. O med den utveckling vi har i landet (folk flyttar från landsbygden till stan) så blir antalet spekulanter på veden mindre o mindre. Inte många som "myseldar" i centrala Stockholm.
Inte så att de kan hålla alla nuvarande "Vedförsäljare" på banan iaf.

Nej visa att det kan vara billigt att bo på landet o se till att här kommer mer folk i dom tomma stugorna. Så blir de nog et bra land att bo i. I framtiden oxå.

O innan jag blir "påhoppad" så. NEJ de e inte bara VEDPRISET som styr var man ska bo. Men de e en liten del kanske :grin:

Att ved förbrukningen minskar är det din prognos för framtiden?
Jag vet inte om det finns inte någon statistik som visar det. Vedförbrukningen för hushåll och jordbruk är ganska konstant med en svag ökning. Vedförbrukningen i Stockholm är inte obetydlig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).