Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 112179 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Vedproducent  
#222539
vetinte skrev:
vedförsäljan skrev:Det jag menar med att det är relevant att du skulle vara vedförsäljare är att då får man en helt annan inblick i verksamheten,tror knappt det spelar roll viken bransch det rör sig om så är det så. Ex, en åkare och städare,ekonomin med + och - är den samma men knappast utgifter och inkomsterna i mängd


Husqy346 skrev:Alltså jag blir så jävla förbannad varje gång jag får läsa här att man tar åcker pris om man säljer ved för över 400 m3 s. De som påstår detta är utav ren skär avundsjuka bara för att man kan ta det och har nöjda kunder.


Jag "drog ihop" er lite hoppas ni inte misstycker :grin:
Matte, + och - och företagsekonomi hänger ihop. Verksamheten måste gå +- 0. Sen kommer vi till lönen "pilsnerpengarna" :grin: och om jag har utgifter på 3000:- i månaden och en annan har 6000:- i månaden så behöver ju han som har högre utgifter mer i lön för att klara sitt uppehälle. Ganska logiskt. Så "utgifter och inkomsterna i mängd" kan skillja mellan två personer/företag men ändå gå runt. Eller till och med kan de lilla gå med vinst som den stora kanske inte kan :wink:
Husqy346 du skriver att du har en leasing på 2000:- i månaden =24,000:-/år
Men min maskin är betald. Och traktorn oxå. Så jag skulle ju då inte behöva räkna med den kostnaden. Och därmed kunna sälja billigare än dig. Att sedan säga att det handlar om avundsjuka är och ta i. Jag hade varit avundsjuk om någon kunnat ta mindre än jag för det hade ju varigt ett tecken på att han kunnat leva billigare än jag. Finns många sätt att hålla nere sina utgifter på. Och du/ni får ta vilket pris ni vill. Men kostnaden för uppvärmning är en stor utgift och fler o fler sitter hellre på jobbet två dagar extra o fixar värmen via sin mobil.

Så summan av kardemumman är att om man håller nere sina utgifter så behöver man inte så höga inkomster. Och det handlar inte om avundsjuka. Så om du tog 600:- m3. Och jag stod på andresidan gatan och tog 350:-m3 behöver inte betyda att jag jobbar "gratis". Jag kanske bara har mindre kostnader än va du har. Och att det antagligen skulle gå utöver din försäljning tror jag. :wink:

Det börjar bli löjligt att läsa allt tjafs om kostnader. Det är väl ingen någonstans som vill jobba för en bråkdel av lönen i vilket arbete som helst. Ta exemplet att du som 20 åring tex bor hemma gratis hos dina föräldrar. Hur många av dom ungdomarna tror du vill sänka sin lön med motsvarande kostnad bara för att dom har lägre kostnader. Verkar vara något bakåtsträvande över dina uttalanden som inte passar in längre i samhället.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Husqy346  
#222541 Tilläggas bör också att jag eftersträvar att gå i vinst och vill ha stora vinster inte bara pilsnerpengar . Jag bor i villa som kostar multum i underhåll ett nytt garagetak betalas inte med pilsnerpengar tex .
När sedan min traktor som är sedan 84 är betald tänker jag fortfarande ta samma pris då borde det ju bli mer över i kassan.
Senast redigerad av Husqy346 sön 21 apr 2013, 22:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

jonathanA  
#222548 TA BETALT FÖR VEDEN!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#222553 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Husqy346  
#222555 Vist då kanske man skulle bosätta sig i en lappkåta då som inte kostar ett jävla skit att bo i och med sämsta komfort. För du vet inte tycker vist det är oki när ett gammalt papptak regnar in mm .
Senast redigerad av Husqy346 sön 21 apr 2013, 22:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#222558 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#222559 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Husqy346  
#222560 DUUU så fungerar det inte i dagens läge Ett hus för man inte för några hundra tusen längre som det kostade typ när mamma och pappa bygde sitt . Likadant med arv mm förr fick man gen gård av föräldrarna . I dag ska man köpa loss syskon mm .

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Husqy346  
#222561 Därför att jag köpte den förra sommaren . Jag bör nog nämna också att jag har bara drivit mitt företag i tre år så .
Det finns inte många nystartare som sitter inne på sparat startkapital på flera hundra tusen.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#222563 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

herjman  
#222569 Men herregud, vill man inte tjäna så mkt det går på sina produkter?

Om man ska sälja huset sitt, ska man då lägga ut det några hundra tusen billigare bara för att vara snäll??

Det kommer alltid finnas folk som tycker att veden är för dyr, även om den vrakas bort billigt. Skit i o sälj till dessa personer.

Och inte ska man skämmas för att man har lån på en traktor från -84. Alla har inte ärvt både gård, skog och maskinpark....


Ang vedpriser så har jag lite alved tingat för 400:-/m3s lite för billigt jag vet men det är till bekanta

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

skogshasse  
#222571
Husqy346 skrev:Alltså jag blir så jävla förbannad varje gång jag får läsa här att man tar åcker pris om man säljer ved för över 400 m3 s. De som påstår detta är utav ren skär avundsjuka bara för att man kan ta det och har nöjda kunder.
Följande kostar dessa pengar i produktion som jag körde inga priser är påhittade
90 glasfiber säckar a 140 :- st ved inköp 375+ moms ca 425:-
Diesel till traktorn samt farsans traktor för griplastarvagnen samt utkörning till kunder ett par hundra liter diesel.
Hydraul olja ca en dunk på två billass med släp. eftersom den spolades ut på kedjesmörjning.
Bensin till motorsågen. Leasing av vedmaskin ca 2000:- i mån sedan vill man ju ha ut lite i lön för man håller på med skiten, ingen skulle väl ställa sig i en fabrik o producera nått utan lön tex .
Även fast jag tar 600:- m3 s för torr björk så blir det inte mycket över efter försälnings moms mm. Så sug på det alla belackar som gnäller att man suger pengarna ur kunder som tycker det lönar sig Med bergvärme installation för 150 tusen loppor eller fjärrvärme för 4000 i månaden ,eller värmepumpen som är strömsnål upp till -12 minus men va drar de i ström efter det sedan .
Hur som hellst vill det mycket till innan man eldar upp ved för 4000 i månaden.


hej på dej i min värld så är värmepumpen strömsnål ned till -12 men i din värld så är den strömsnål upp till -12 så när det blir -11 eller -5 så drar den mera för mig så är det tvärtom men det kanske är det du menar fast du skrev fel eller vad säger du sen eldar jag ca 7-9 kubik travad ved som är 50 cm lång och då kan du räkna ut hur många kubik det blir i rus eller stjälpt som en del säger så jag skulle aldrig betala 600 för ved ytan då blev det något annat

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

totte  
#222573 Allmän skärpning i diskussionen, det är alldeles för mycket angrepp och otidigheter i tråden bakåt uppåt. Blir det mer tjafs och personangrepp kommer jag att fimpa hela tråden.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

machonisti  
#222577
totte skrev:Allmän skärpning i diskussionen, det är alldeles för mycket angrepp och otidigheter i tråden bakåt uppåt. Blir det mer tjafs och personangrepp kommer jag att fimpa hela tråden.

Bra! Totte.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Husqy346  
#222585 Oki jag kommer inte diskutera något off topic mer dock står jag för åsikterna om vedpriserna .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).