Vedmaskiner, flishuggar

spännande hemmabygge

10 inlägg 6567 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

spännande hemmabygge

Sune77  
#211051 Hemmabyggen är alltid spännande att se på men jag tycker att klyvdelen ser lite riskfylld ut för fingrarna :wink:
Annars är det en kul lösning


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bAhioUEKioo[/youtube]



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: spännande hemmabygge

elis  
#211087 Det är inget hemmabygge, den typen fanns i varenda by och flyttades från gård till gård. Det brukade vara två som kapade och två som klöv, därtill ett gäng småpojkar som plockade upp och staplade i vedbon.
Jämfört med den nyare skruvklyven så är den där otroligt säker.

Avatar Fallback

Re: spännande hemmabygge

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211133 Precis en sådan apparat hade vi när jag var liten.

Användarvisningsbild

Re: spännande hemmabygge

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211142 Det han spräckte var lättspräckta björkebitar. Undrar hur bra det blir när man sitter där med en vresig 😡 som fastnar och följer med upp och sen släpper o ramlar ner. Hamnar snett nästa vända. Då vet man inte var den tar hän.

Avatar Fallback

Re: spännande hemmabygge

elis  
#211170 "Foten" man ställer biten på flyttas så att det alltid är ett lagom avstånd och klyvyxorna är så tvära att jag har då aldrig sett några problem. Ganska ideal utformning faktiskt. Är det tjurigt virke kan man få snurra biten några ggr men isär går den.

Användarvisningsbild

Re: spännande hemmabygge

JörgenO  
#211177 Denna maskin är en av två som fanns i den lilla byn Hällaström, vad jag förstått var dessa vanliga i hela socknen.
Maskinen är svensktillverkad och behövde 5 man för att gå effektivt om jag förstått det rätt. Maskinen i filmen såldes på auktion i somras.

Användarvisningsbild

Re: spännande hemmabygge

totte  
#211179
elis skrev:"Foten" man ställer biten på flyttas så att det alltid är ett lagom avstånd och klyvyxorna är så tvära att jag har då aldrig sett några problem. Ganska ideal utformning faktiskt. Är det tjurigt virke kan man få snurra biten några ggr men isär går den.


Håller med, med den vinkeln är det inte många bitar som inte får ge sig, och knappast nån som följer med upp. Skall vara nån enstaka klykbit och sånt, den typen som man inte ens klarar att spräcka med släggyxa.

Användarvisningsbild

Re: spännande hemmabygge

Bax  
#211204 Men fan, det är ju Eilert.......det var länge sen...

Avatar Fallback

Re: spännande hemmabygge

Sune77  
#211323
elis skrev:Det är inget hemmabygge, den typen fanns i varenda by och flyttades från gård till gård. Det brukade vara två som kapade och två som klöv, därtill ett gäng småpojkar som plockade upp och staplade i vedbon.
Jämfört med den nyare skruvklyven så är den där otroligt säker.


Se där var säker på att det var ett hemmabygge fel av mig.
Men då fick jag lära mig något nytt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: spännande hemmabygge

strombom2  
#211324 De är inget hemmabygge, han säger ju att han har köpt den till o med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).