Vedmaskiner, flishuggar

vedproduktionsfrågor

70 inlägg 29600 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Blivande snickare  
#208602
Husqy346 skrev:Ja inget förvånar när råvara säljs! Finns även timmerbils förare som säljer ibland, antingen är det ärligt eller stulet ur någon välta.

Finns inte så många andra alternativ ;)

Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Vedproducent  
#208607
skogsbonne skrev:men dom betalar ju inte innan dom mätt in massan....
så han säljer den inte 2 gånger...

När kontraktet är undertecknat så är skogen såld. Sen spelar det ingen roll när pengarna betalas. Men förskott är ju väldigt vanligt som baseras på kontraktet. Så den som säljer skogen 2 gånger är ute på vädigt hal is och är i högsta grad kriminellt.

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#208610 men den blir ju inte såld 2 gånger utan fabriken köper mindre

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#208612 Nåt måste man erbjuda för få köpa björkmassa istället för skicka till massabruken
Antagligen betala mer eller vara utan :shock:
Men sånna små mängder jag köper så kan jag få köpa för listpris, skillnad på mig och storproducent

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Husqy346  
#208615 Angående avmätning ! Min frus styvfarsa kör skördare där skickas huggen volym direkt från datorn till sågen. Så där styr inte föraren vem som får köpa virket. Även varje hög är uppmärkt med gps koordinater som även skotaren får.
Så fattas det stockar vid inmätningen vid sågen så blir det nog inte så bra direkt

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Husqy346  
#208618
vedförsäljan skrev:Nåt måste man erbjuda för få köpa björkmassa istället för skicka till massabruken
Antagligen betala mer eller vara utan :shock:
Men sånna små mängder jag köper så kan jag få köpa för listpris, skillnad på mig och storproducent


Sedan finns det ju dryga mellanskog . Jag ringde dem o det var inga problem att köpa.
Deras minikrav var 500 m3. Allt detta blev ju typ råvara för över 200 000 sek ut direkt på ett bräde. över 20 lass med timmerbilar samt typ 1 km lång trave så det var inte hanterbart i min lilla verksamhet.

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

stegmaster  
#208714 Köpte just lite tallmasse til vedproduksjon av et bolag her i Norge, som fanns innom kort avstand, så jag kan henta direkt med skogsvagnen.
Priset får man ju ta som det er, men volumen godtog jag inte.
Det skulle vara 100fm3 enligt utskriften från skördaren.
Kan aldrig stemma mente jag och min kompis.
Sen kom bolaget och kontrollmätte, plötslig var det endast 85fm3. :surp:
Så priset et det vel inte så mycket at göra åt, då interesset er stort om vedmasse, men volumen ska man inte utan vidare godta.

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#209108
stegmaster skrev:Köpte just lite tallmasse til vedproduksjon av et bolag her i Norge, som fanns innom kort avstand, så jag kan henta direkt med skogsvagnen.
Priset får man ju ta som det er, men volumen godtog jag inte.
Det skulle vara 100fm3 enligt utskriften från skördaren.
Kan aldrig stemma mente jag och min kompis.
Sen kom bolaget och kontrollmätte, plötslig var det endast 85fm3. :surp:
Så priset et det vel inte så mycket at göra åt, då interesset er stort om vedmasse, men volumen ska man inte utan vidare godta.

Gäller att ha bra folk omkring sig som man litar på och kunna ha långvariga relationer

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

stegmaster  
#209181
vedförsäljan skrev:
stegmaster skrev:Köpte just lite tallmasse til vedproduksjon av et bolag her i Norge, som fanns innom kort avstand, så jag kan henta direkt med skogsvagnen.
Priset får man ju ta som det er, men volumen godtog jag inte.
Det skulle vara 100fm3 enligt utskriften från skördaren.
Kan aldrig stemma mente jag och min kompis.
Sen kom bolaget och kontrollmätte, plötslig var det endast 85fm3. :surp:
Så priset et det vel inte så mycket at göra åt, då interesset er stort om vedmasse, men volumen ska man inte utan vidare godta.

Gäller att ha bra folk omkring sig som man litar på och kunna ha långvariga relationer

Visst er det så, men detta var första gången jag köpte av bolaget(finns endast 1 bolag her), så någon bra start på relationen var det ju inte direkt. :smile:
Dock står det ju til deras ära at dom fiksade til misstaget.
Hadde varit felmätning på skördaren, visade sig vara fel längder på sågtimmeret ochså.

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#210212
stegmaster skrev:
vedförsäljan skrev:
stegmaster skrev:Köpte just lite tallmasse til vedproduksjon av et bolag her i Norge, som fanns innom kort avstand, så jag kan henta direkt med skogsvagnen.
Priset får man ju ta som det er, men volumen godtog jag inte.
Det skulle vara 100fm3 enligt utskriften från skördaren.
Kan aldrig stemma mente jag och min kompis.
Sen kom bolaget och kontrollmätte, plötslig var det endast 85fm3. :surp:
Så priset et det vel inte så mycket at göra åt, då interesset er stort om vedmasse, men volumen ska man inte utan vidare godta.

Gäller att ha bra folk omkring sig som man litar på och kunna ha långvariga relationer

Visst er det så, men detta var första gången jag köpte av bolaget(finns endast 1 bolag her), så någon bra start på relationen var det ju inte direkt. :smile:
Dock står det ju til deras ära at dom fiksade til misstaget.
Hadde varit felmätning på skördaren, visade sig vara fel längder på sågtimmeret ochså.


Ok/ den mänskliga faktorn kan ju ochså spöka,behöver inte vara lureri så fått nåt inte stämmer. men tyvär så finns det aldedes för många bluff företag som vill suga ut varenda krona dom kan lura till sig:cry:

finns säkert många vedsäljare som lurar en och annan på ved viket är bedrövligt att man inte kan ta sitt ansvar som företagare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).