Vedmaskiner, flishuggar

Test av vedmaskiner

48 inlägg 46478 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Test av vedmaskiner

Magnus ATL  
#196824 Vi på tidningen ATL håller på att planera ett test på 4-5 vedmaskiner i mellanklassen.

Nu letar vi efter en plats att göra testerna på och några som vill vara med och göra testet.

Idealt skulle vara hos någon vedproducent med tidigare erfarenhet av vedmaskiner med plats för att ställa upp några vedmaskiner och ta emot transporter och folk inför testet. Det behövs också god tillgång av processbart virke förstås.

Maskinerna som ska testas är alla traktordrivna eller traktor/el i viktklassen 700-1200 kilo med transportör/elevator. Vet inte i nuläget hur många hästkrafter den största maskinen behöver men en traktor med 90-100 hästkrafter borde räcka till drift.

Testet vill vi göra under vecka 3 eller vecka 4 i januari nästa år för att publicera resultatet i tidningen i mitten av februari.

Ni som är intresserade kan väl skriva några rader här med namn och kontaktuppgifter så kontakter jag några av er under nästa vecka för mer information.

Hälsningar

Magnus, teknikreporter, ATL



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196827 Lattjo! Film vore skoj att se.

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

kungsis  
#196921 Hör av er, så ska min mor prova dom. Än så länge har det inte funnits en enda vedmaskin som hon har gett betyg godkänt :mrgreen: . Och använd nu inte bara raka 20cm grova kvistfria granstockar när ni testar. Sådana ger inget betyg/utslag. Leta i stället reda på någon björk som delat sig i flera stammar några gånger, så får dom bekänna färg. Kör även gärna några mindre toppar (4-5cm) och kolla sedan hur klyvresultatet blir. De flesta (alla?) vedmaskiner brukar vara värdelösa när det blir små diametrar.
Jag hoppas bara inte ni påverkas för mycket av reklamannosörernas "bidragsstorlek" till er tidning.

Lycka till.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196997 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0vlcenPSePo[/youtube]

En sån borde ni ha som referens?

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Tosca  
#197002 Har ni inga önskemål om placering i landet?

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#197134
Slurfi skrev:[/youtube]

En sån borde ni ha som referens?


Hoppas då inte dom tenker testa nåt med kapklinga. :surp:
Dessutan er just den där en riktig skitmaskin enligt folket(kommentarer) på YT.
Den skulle vara med i "et test" med en annan av dom stora US maskinenera, men det gick inte at hålla igång den under tiden som "testet" tog. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197163 Klinga har ju fördelar så det borde ju jämföras mot de vanliga svärdkaparna.
Och det vore intressant att se hur stor skillnad det är från mellanklass upp till
de större maskinerna, det kanske inte är värt att köpa en jättestor?

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Magnus ATL  
#197197 Tack för tips och synpunkter!

Kungsis: Bra idé att testa hårda träslag. Är din mor vedproducent? Vilka vedmaskiner har hon jobbat med?

Tosca: Nej, egentligen inte så länge det är framkomligt för transporter. Men någonstans i mellansverige blir nog enklast så att återförsäljarna kan få dit sina maskiner på kortast och smidigast sätt.

I nuläget är det ingen maskin med klinga som är klar för testet. Men jag har just börjat och kolla runt bland tillverkare och återförsäljare. 2 maskiner är redan anmälda och klara för testet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Hälge  
#197200 Vore väldigt spännande att få veta hur bra "helautomatiska" fungerar. Testa gärna en sådan. Typ denna:


Eller denna =)
Nej förresten, den är nog lite för dyr.

Nu då kapaciteten på vedmaskinerna börjar bli så stor blir det ett monotont jobb att styra maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#197319 Ja, absolut, Sami`n er et måste i dennna test, va??
Och som nån annan sa inga 20cm spikraka granar i detta test. :wink:
Et sorterat utvalg av olika trädslag och krokighet er vad man vil se. :grin:
I stort alla maskiner fungerar ju fint med raka träd, det er vid krokiga stocker det skiljar åt, förutom hållbarhet (som vel blir svårt at testa?) och maks diam.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#197607 Her er en önsklista på vilka vedmaskiner jag skulle villa se i et test. :grin:
Villa fokuserat mer på dom olika prinsippen, en vilket märke innom samma prinsipp.
Typ, sett på för och nackdeler med dom olika pinsippen.
Menar bara at dom i ca samma prisklass innom samma prinsipp, skiljar ju inte evigheter.
Då var det bare det at inte alle dessa er traktor eller el.drivna, dessutan klasser vel inte alla häller i "mellanklassen" :wink:
En sak til, om en vedmaskin inte klara dras av en traktor på 90-100hk så bordet den absolut inte vara med i nåt test häller, för då er det nåt alldeles fel med den.
Grensen skulle egentlig varit 50hk.
(Kan under tvekan ta med maskin med blad :mrgreen: )
Jaja, testet får jag vel aldrig se endå, då ATL inte finns i Norge vad jag vet, men kanske ni "säljar" testet vidare til en Norsk tidning??

Typ:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Tkj92spXv1I[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_ORDJ-7dZG8[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ll5R4oSSmQc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ltOWBEjjwqU[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ncop13PWsUA[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7IBYXR2AuDY[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6MM9h-jLTWQ[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Magnus ATL  
#197622 Hej Stegmaster!

Tack för tipsen. Många fina maskiner att välja mellan. Funderar på att plocka med en norsk Dalen eftersom de är relativt okända i Sverige. Kollade på en Dalen-maskin när jag var på Agroteknikk för nån vecka sedan och det verkar vara en rejäl maskin som passar in i klassen som jag vill testa.
Nog kan du få läsa om testet. Antingen skaffar du en prenumeration på ATL från Sverige eller också säljer vi testet till en norsk lantbrukstidning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#197660
Magnus ATL skrev:Hej Stegmaster!

Funderar på att plocka med en norsk Dalen eftersom de är relativt okända i Sverige. Kollade på en Dalen-maskin när jag var på Agroteknikk för nån vecka sedan och det verkar vara en rejäl maskin som passar in i klassen som jag vill testa.
Nog kan du få läsa om testet. Antingen skaffar du en prenumeration på ATL från Sverige eller också säljer vi testet till en norsk lantbrukstidning.


Jo, det skulle vore roligt och sett den nya modellen Dalen 2060 i test hos er,(men vil minnas at den inte kommer i produksjon för i mars?). :???:
Dalen er vel beprovade maskiner, med mycket bra support dessutan.
Den nya modellen (2060) har dom vel testa och modifiserad sen år 2009, så dom släpper inte iväg nåt på marknaden som inte funkar från första maskin.
Sånt uppskatter jag. :grin:
Finns alt for mange som kränger iväg nya grejor som inte er riktig testad, utan man själv får vara deras "provkanin". :cry:
Konklusjon Dalen; Dyre och bra maskiner.
Dom har ju ingen ÅF i Sverige tyvärr, vad jag vet.
Själv kör jag med dagens modell 2054, och det er en mycket trävlig maskin.
Oavsett vilka modeller ni väljar, så blir det roligt med test et av vedmaskiner. :-bd

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Boarpan  
#197665 Enligt mitt tycke så skall en vedmaskin inte behöva ngn annan maskin för sin egen drift. Ha en 500-2000000 tusen grävmaskin för att driva en avancerad vedklyv verkar helt galen enligt mig. Det jag vill se är en smidig anläggning från massaved till leverarbar påse.
Olika förvaring sätt. Storpåse, 80liters, 30liters. Stapla på pall osv.
.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

stegmaster  
#197775
Boarpan skrev: Ha en 500-2000000 tusen grävmaskin för att driva en avancerad vedklyv verkar helt galen enligt mig.
.

Jo det kan jag hålla med om, spesielt om man köpar vedmaskinen först och sen grävaren. :wink:
Annars kan alla dom som finns i videorna ovan drivas/monteras på traktor/EL, förutom den sista.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).