Vedmaskiner, flishuggar

Skördar huvud!

12 inlägg 5558 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördar huvud!

Bengt olsson  
#13939 Undrar om man kan ta ett skördar huvud och använda det till matning och kapning till en vedkombi!. :lol:
Någon som har provat?. Borde ju funka.
Har ingen erfarenhet ang skördarhuvud hydral flöde mm.
Är det lätt att få tag i ett halvsletet huvud och vad är rimligt pris?



   TS
Trejon
Avatar Fallback
rolf olsson  
#13944 Tjenare

Har haft liknande planer på det, att bygga en monster vedmaskin med ett skördar aggregat. men det blir nog tyvärr en rätt dyr maskin först ett aggregat går nog på iaf en 50´ med spakar dator m.m. sen klyvdelen får ju vara något alldeles i särklass om man ska kunna klyva 50- 60 cm stockar.. :D

Men det går säkert såg en som hade byggt en sådan mackapär på en skotare, vet ej hur bra det fungerade dock.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#13946 Får fortsätta att fundera,men det måste gå att få ett aggregat billigare än 50,det måste la gå att köra utan dator?

   TS
Avatar Fallback
rolf olsson  
#13950 Går nog att köra utan dator med men problemet blir då hur man mäter längden, datorn sköter ju det.

Användarvisningsbild
Lars-Erik Plåth  
#13984
rolf olsson skrev:Går nog att köra utan dator med men problemet blir då hur man mäter längden, datorn sköter ju det.


hej det går ju att sätta ett järn ut med en så kallad flagga model grövre :lol: som det sitter en brytare på kopplad till en lampa som tänds när du matar ut veden mot den till önskad längd som givetvis ska gå att ställa in med järnet som håller flaggan. Då vet du ju när du har önskad längd enkelt men billigt :wink:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14045 Det här kanske vore nåt?

http://www.blocket.se/vi/14374760.htm?ca=13_s

Magnus M

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14048 Ja jag såg den annonsen det skulle nog funka,men jag får kolla lite ang flöde mm.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14086 Hej,
Mer tips, t o m säljaren föreslår vedmaskin.
Och denna klarar skaplig diameter på träden.

http://www.blocket.se/vi/14387036.htm?ca=7_s

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14098 Den var rejäl vore nåt,någon som vet hur mycket hydralolja som behövs för att driva ett sånt monster.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14106
Bengt olsson skrev:Den var rejäl vore nåt,någon som vet hur mycket hydralolja som behövs för att driva ett sånt monster.


Mja, enligt Kockum850:s dokumentsamling (Elmia Classic) gav Rottne Snoken max 150l/min (@2000rpm) och ett maxtryck på 300 bar.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14120 Ringde idag han hade sålt allt utom kranen,får väl fortsätta att forska.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14215 Ah, typiskt!
Kanske en like som nu konstruerar en vedmaskin i något garage som hann före... :wink:

Lycka till framöver och återkom gärna med info hur det går!

MvH Fredrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).