Vedmaskiner, flishuggar

Klyvproblem hakki pilkli 37

64 inlägg 46628 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

a_larsson  
#177879 Det var två backventiler som hade gett upp, så nu funkar den fint igen! Det ska vara 40L hydraulolja!

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Snowblow06  
#177882 ..Lysande :grin:
Hur såg filtret ut för oljan? Var det igensatt också?
Bra att veta att det är 40 liter tryckolja man skall slå i vid bytet

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

a_larsson  
#177885 Nä igensatt va det inte men det började bli grått så det var nog dax.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Lajban  
#205660 Hej! Någon som haft problem med att klyven går fram och tillbaka hela tiden utan att stanna? Grejar man ett tag med spaken för kolvretur kan den funka ok igen men efer ett tag går kolven hela tiden igen. Verkar som något blivit slitet. Någon som känner igen detta? Är en 37x -05.

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205673
Lajban skrev:Hej! Någon som haft problem med att klyven går fram och tillbaka hela tiden utan att stanna? Grejar man ett tag med spaken för kolvretur kan den funka ok igen men efer ett tag går kolven hela tiden igen. Verkar som något blivit slitet. Någon som känner igen detta? Är en 37x -05.

Jag hade samma problem förra veckan har hänt mig någon gång tidigare också brukar vara spån och skit nere under bland stagen till mekanismen kolla det . Kan också vara att det funkar efter några minuter när allt blir lite varmare jag upplevde att det var så denna gången.

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

skogshasse  
#205711 hej jag har haft samma problem och då var det ställ-bultarna som hade blivit slitna ner nötta dom som sitter vid ventilen som har en arm som vikar fram och tillbaka jag tror att bultarnas huvud är 13 på ringnyckeln sen finns det en fjäder på armen som hade gått av en gång sen kan det vara stoppringarna som tar i armen som kan behöva flyttas lite hoppas att du förstår vad jag försöker förklara

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Lajban  
#205721 Ok tackar skall försöka luska ut var det är slitet någonstans. Där är en arm som går igenom ett hål också, kan det vara hålet som blivit ovalt? Kan man svetsa på ställ-bultarna eller byter man dessa? Har svetsat två gånger i närheten där tidigare när det hade gått av en skruv ena gången och ett plattjärn en annan gång men det var länge sedan.

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

skogshasse  
#205821 bultarna kan du skruva ut lite för det sitter en låsmutter på varje bult sen kan du kolla att fjädern är hel min har gått av två gånger

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Lajban  
#205841 Ok skall kolla det, tackar för alla tippsen! :)

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

mrtornqvist  
#206187 dom där ställskruvarna bör man byta en gång om året, går nån av så bryter den av ventilspaken, vilken är lite bökig att byta, även bulten till fjädern och plattan bör man kolla ibland den kan skruva ut sig

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 3

mrtornqvist  
#206188 7557

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

mrtornqvist  
#270917
mrtornqvist skrev:dom där ställskruvarna bör man byta en gång om året, går nån av så bryter den av ventilspaken, vilken är lite bökig att byta, även bulten till fjädern och plattan bör man kolla ibland den kan skruva ut sig. brukar även få svetsa på lite ny slityta på vippan som stannar klyven bulten som håller fast ventilspaken brukar oxå bli sliten


mrtornqvist skrev:7557


nu i ved tider så kan jag rekommendera hakki pilkli ägare att kolla på dessa saker då man slipper massa krångel som en konstant arbetande klyv och avbruten ventilspak

och glöm inte hålla undan armar å ben ;)

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Mannen med Stihl  
#271007 Slitna ställskruvar är bekanta även från min Hakki Pilke OH 60:a, finns det något mer störande än en klyv som börjar leva sitt eget liv? Nu senast hade jag ingen 13mm bult till hands så jag "förstorade" bulten genom att skruva fast en slangklämma på det slitna bulthuvudet. En tillfällig lösning som verkar bli permanent! :smile:

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

mrvimek  
#271394 där den byter riktning så sitter de en bult som blir lite sne och därför går den hela tiden så byt den så är den som ny :)

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

skogshasse  
#604862 hej på er alla
i dag har jag kapat ved och klyven betedde sig konstigt när det var vek ved så klöv den veden utan problem men blev det en grov bit så stannade klyven alltså den orkade inte men elmotorn höll full fart och remmarna är spända så den slira ej på remmarna så jag undrar om det kan vara backventilerna som släpper trycket eftersom elmotorn håller full fart för när allt är okej så brukar den stanna eller finns det någon överströmare i hydraulsystemet som kan ha gett upp?
har någon varit med om något liknande?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).