Vedmaskiner, flishuggar

Ställa in huggstål på Bruks 720 flishugg

7 inlägg 9304 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ställa in huggstål på Bruks 720 flishugg

Skogsmästarn  
#174947 Hej!

Jag behöver göra en översyn på min gamla brukshugg, modell 720 utan hydralmatning.

* Stålen behöver slipas, båda uppsättningarna (totalt 8 stål), är 30 graders slipvinkel?
* Vad rekommenderar ni för avstånd mellan stål och anhåll, ett bågfilsblad har jag läst någonstans, eller?
* Vart kan lämn in stålen för slipning, finns någon känd firma att skicka till?

Mvh
Johan



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Ställa in huggstål på Bruks 720 flishugg

Tosca  
#174951 Om du talar om i vilket område du söker slipare är det nog lättare att du får hjälp.

Avatar Fallback

Re: Ställa in huggstål på Bruks 720 flishugg

alfred  
#174962 Kolla med Tole i Viserum. De fixar stål och andra grejer.

mvh

Avatar Fallback

Re: Ställa in huggstål på Bruks 720 flishugg

Skogsmästarn  
#175050 Slipare? Jag bor ju i Ludvika/Fagersta regionen, alltså södra dalarna alt norra västmanland, några tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ställa in huggstål på Bruks 720 flishugg

Tosca  
#175053 Kolla med LSAB i Långshyttan, de slipar de flesta sågklingor så de borde kunna köra dina huggstål med.

Avatar Fallback

Re: Ställa in huggstål på Bruks 720 flishugg

Skogsmästarn  
#175878 Stålen är nu skickade tll LSAB för slipning. I instruktionsboken står att de ska moteras 0,4-0,8mm från mothållet, någon som har tips på bästa inställningen för att stålen ska skära lätt i grövre ved, >14cm i diameter. Min nya flisanlässning klarar all typ av flis så jag kan tänka att göra grövre flis om huggen klarar det lättare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ställa in huggstål på Bruks 720 flishugg

Skogsmästarn  
#176257 Någon mer som vill dela med sig av sina kunskaper om Bruks 720 modelllen,

-Ska huggstålen justeras in med olika avstånd från anhållet? Inget som framgår av instruktionsboken, men en gubbe jag träffade hävdade att de stålen skulle ställas enligt följande i en typ av "serie" (möjligtvis var det omvänd ordning)

Första stålet: typ 0,4mm
Andra: 0,5 mm
tredje: 0,6mm
fjärde: 0,8mm

Kommentarer? :?:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).