Vedmaskiner, flishuggar

Faxe 500

11 inlägg 8058 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Faxe 500

Belzambix  
#166283 Hej

Har en begagnad faxe som funkat perfekt. Har en hyfsat ny motor och så plötsligt förlorade maskinen kraften helt. Mitt under pågående klyvning.

För att alls få den att gå framåt så måste jag dra i spaken (har enkelspak) mycket mer än vad jag behövde innan och när den kommer fram till kubben så har den ingen kraft.


Någon som vet vad det kan vara för fel?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Faxe 500

totte  
#166300 Låter som pumpen har lagt av, men har du kollat att det är tillräckligt med olja i tanken,är det för lite och den lutar en del så kan det bli så det inte räcker.

Avatar Fallback

Re: Faxe 500

Belzambix  
#166318 Ok, får kolla upp detta. Kan det vara punpen när den går framåt? borde den inte stå helt still då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxe 500

totte  
#166322 Om pumpen har gått åt pipan så viftar den väl ändå fram lite olja men med mycket lite kraft. Kan ju också förresten vara nåt med ventilerna, där finns väl en överströmningsventil, har fjädern i den den gett sig blir det samma fenomen, ingen ork.

Avatar Fallback

Re: Faxe 500

Belzambix  
#166329 Ok, har du något bra tips på hur man kollar de olika grejerna. Har noll koll på sådant här :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxe 500

totte  
#166334 Lite dålig på det där med hydraulik i praktiken, hoppas nån mer hydraulkunnig kan hoppa in och berätta.

Avatar Fallback

Re: Faxe 500

axwell  
#166336 Låt maskinen stå avstängd minst 15 min,( gärna längre) innan du skruvar av påfyllningspluggen för att kolla nivån.
Risk för luftbubbelövertryck, gäller främst enklare klyvar.

Avatar Fallback

Re: Faxe 500

Belzambix  
#166981 Det var nog olja som saknades, hur mycket kan man fylla i? hällt i kanske 0,5 l och den fått lite mer styrka men fortfarande lite seg, ska man toppfylla tanken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxe 500

totte  
#166992 I stor sett ja, det går i 9 - 10 L. Skulle, om jag var som du, passa på att byta nu när det redan är lite olja i. Viktigt att den står helt plant när man fyller eftersom tanken är så lång och smal.

Avatar Fallback

Re: Faxe 500

Belzambix  
#172435 En fråga till.
Jag har testat att toppfylla tanken, men när jag kör maskinen så läcker det som fasen i påfyllningsskruven. Är det någon typ av övertrycksskydd i den skruven för det läcker en bit upp under något typ av skydd. Vet inte hur jag ska förklara det men det finns säkert någon som vet i alla fall :)

Och hur löser jag detta, kan ju inte vara normalt att det ska läcka som fasen bara för att man fyllt på oljan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxe 500

totte  
#172443 Det finns en luftning i påfyllningslocket, när det går olja ut så måste det luft in och tvärtom. Tanken skall inte vara helt toppfylld. När du kör så expanderar oljan en del när den blir varm, brukar skumma en aning också när den kommer tillbaka till tanken genom returen och då "kokar det över" prova att tappa ut nån liter så borde det sluta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).