Vedmaskiner, flishuggar

Ritning säck-stativ

5 inlägg 7227 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ritning säck-stativ

Pherra  
#135564 Jo äre nån som har byggt ett eget säck-stativ för eu pall och isf har nån ritning eller mått knns sådär å lägga ut 2-3 tusen på en sådan om man kör för hobbybruk.
Tack på förhand



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Ritning säck-stativ

Nolltax AB  
#135683 80 x 120 cm. Höjd 100 cm.

Avatar Fallback

Re: Ritning säck-stativ

Eric H  
#135689 Jag ställde upp två engångspallar på högkant, vid kortsidorna på vedpallen. Spikade på två genomgående reglar (1'bräda), som sticker ut ca:15 cm på varje sida. Reglarna jackades ur på ovansidan så de blev som krokar.
Till långsidorna gjorde jag två reglar med likadana jack, men på undersidan. Långsidornas reglar hakas i kortsidornas reglar. Mellan långsidornas reglar spikade jag dit 6 stående brädor, på insidan. Eftersom långsidorna hänger i kortsidornas reglar kan man snabbt haka av dem.
Det går snabbt att ställa upp allt och är också lätt att lyfta bort en långsida, då man ska byta vedpallen.

Avatar Fallback

Re: Ritning säck-stativ

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135691 Innan jag köpte ett stativ, så tog jag plyfa skivor, sågade i rätt höjd å bred som pallen, förstärkte lite med några trä ribbor runt i övekant, mitt på å underkant å sedan gångjärn i alla hörnen utom ett där ja körde med sånna där haspar man sätter fast fönster med... Tror inte den lösningen gick lös på mer än ca 3-400 å funkade utmärkt, Men ja fick köpa ett riktigt stativ med säckarna så sen dess så kör jag me det, å "skivlösningen" har nog hamnat på tippen, för dom slits en del + att grejjerna står ute så dom håller inte lika bra...

Avatar Fallback

Re: Ritning säck-stativ

Pherra  
#135716 Tackar för snabba svar, dom två sista lät ju välddigt smidiga. Hmm men kom på en idé har möjlighet att få tag på såna burar transportbolagen har för paket som är hakade på pall och som lätt kan tas bort om man kapar dom på en höjd av 100cm så borde de funka återkommer med resultat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).