Vedmaskiner, flishuggar

Kellfris pallgafflar till vedhantering?

24 inlägg 29026 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lastaren 40-FTLD404 till Foton FT404

traktorz  
#134745
vetinte skrev:Du skriver att Eurofäste passar på din lastare.
Skulle gärna villja se e bild på din lastare.
Jag hittar nämligen inga lösa fästen som funkar utan ombyggnad.
Tack på förhand.


Euro-fästet hos lastaren är väldigt elegant i sin simpla konstruktion, bara två horisontella tjockväggiga rör i stål av god hållfasthet, fastsvetsade i de vertikala infästningarna för parallellföringen. Allt fungerar snabbt och utmärkt med både skopan och pallgaffeln, dvs de enda tillbehör vi har hittills, båda med Euro-fäste.

Har ingen riktigt bra bild ännu, men återkommer med bättre sådana lite senare.
Senast redigerad av traktorz tor 04 aug 2011, 07:26, redigerad totalt 1 gång.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Kellfris pallgafflar till vedhantering?

vetinte  
#134750 Hmmmmm ser ut som min lastare men värkar INTE ha samma redskapsram ????????
Har du gjort om det själv?
Eller var den sån när du fick den?

Vi kanske inte ska vara i dätta ämnet :)

Men ang Kellris pallgaflar så funkar dom. Har bekanta som har dom.

Avatar Fallback

Re: Lastaren 40-FTLD404 till Foton FT404

jd6630  
#134782
traktorz skrev:
vetinte skrev:Du skriver att Eurofäste passar på din lastare.
Skulle gärna villja se e bild på din lastare.
Jag hittar nämligen inga lösa fästen som funkar utan ombyggnad.
Tack på förhand.


Euro-fästet hos lastaren är väldigt elegant i sin simpla konstruktion, bara två horisontella tjockväggiga rör i stål av god hållfasthet, fastsvetsade i de vertikala infästningarna för parallellföringen. Allt fungerar snabbt och utmärkt med både skopan och pallgaffeln, dvs de enda tillbehör vi har hittills, båda med Euro-fäste.

Har ingen riktigt bra bild ännu, men återkommer med bättre sådana lite senare.



bild på euro fästena svetsade på ask ådan. unter foton traktor finns bild på traktorn me lastare

Användarvisningsbild

Re: Kellfris pallgafflar till vedhantering?

traktorz  
#134803
vetinte skrev:Hmmmmm ser ut som min lastare men värkar INTE ha samma redskapsram ????????
Har du gjort om det själv?
Eller var den sån när du fick den?

Kellfri, vad jag vet, säljer lastarna bara med Euro-fäste. Så vårt val var enkelt, precis som färgen på gamla T-Forden. It's a given option!

P.S. Lade till flera bilder på lastarens infästning, se inlägget ovan.

Användarvisningsbild

Re: Kellfris pallgafflar till vedhantering?

vetinte  
#134831 mina fästen ser inte ut som nåra jag sett.
Ska ta ett foto o lägga upp

Avatar Fallback

Re: Kellfris pallgafflar till vedhantering?

jd6630  
#134836 ramen du har på lastaren liknar nåt bergsjö syndrom....ska ta par bilder på lösa euro fäste,tror de ligger några par på lagret o samlar damm
kan ta nån bild på lastaren me när den kommer hem ikväll

Användarvisningsbild

Re: Kellfris pallgafflar till vedhantering?

vetinte  
#134847 Den e inte som min. tog nåra bilder o la in måtten.
E här nån som vet va de e skulle jag vara taksam givetvis :smile:
1.jpg

2.jpg

Användarvisningsbild

Jinma-fäste till lastaren?

traktorz  
#134991 Hubei Fotma Machinery CO i Kina förmodar jag är tillverkaren av lastaren till vår Foton FT404 traktor. På deras sidor skriver de att modellen heter TZ Front Loader Fit Jimma TZ04D. Förmodligen är lastaren ursprungligen försedd med en annan fästanordning än de vi vanligtvis ser här i Sverige. Kellfri ger jag en elogé för sitt förutseende som föredömligt har försett lastarna de säljer med det standardiserade Euro snabb-fästet.

Din traktor förmodar jag är inköpt från andra kanaler än via Kellfri och därmed har du fått den med ett "Jinma"-fäste. Jag skulle därför höra med Polarprod AB som säljer Jinma i Sverige och jämföra måtten med deras lastare. De har förmodligen ett antal passande tillbehör till din lastare i så fall, såsom pallgafflar vilket tråden handlar om.

Kineserna är ju bra på att kopiera, så det kan även vara intressant att ta reda på vilken som stått förlaga till "Jinma"-fästet. Ifall inte någon här redan har listat ut vad du har på fotot här ovan???

Ref:

Avatar Fallback

Re: Kellfris pallgafflar till vedhantering?

axwell  
#134993
vetinte skrev:E här nån som vet va de e skulle jag vara taksam givetvis :smile:


Kellfri hade tidigare en bra illustrerad sida med lastarfästen, den tycks ha bytt adress.

Jag gjorde eget fäste på lastaren med trimamått, använde 2 1/2" tjockväggiga rör + 60*60 mm fyrkantsrör. Svårigheten kommer när man skall borra absolut vinkelrätt utan att ha tillgång till pelarborrmaskin.

Fästen på redskap som bara används sporadiskt tillverkas enkelt av vinkeljärn 70*70*12 mm men de är så billiga att köpa färdiga så det lönar sig inte om man inte redan har mtrl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).