Sida 1 av 1

Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: tis 26 apr 2011, 23:20
av kisaved
Hej!

Nu har jag kört 50-70 lösmeter med min japa 300a, och har lite mer erfarenheter...
Hällde i dag på 6-7Liter hydralolja, innan man märker att de smörjer dåligt fick jag för mig att kolven till klyven gick långsamt, och ibland saknade kraft, men har inga vetenskapliga fakta för detta....

Stödet som sitter under transportören är lite bökigt att fälla ut utan att sänka framhjulet (vevhjulet) på chassiet, vilket gör de lite bökigt att få upp de smidigt.

Skyddet från klyvkolven måste tas bort, annars försvårar de ett snabbt och effektivt arbete, då man ska vända vedklumpen lite smidigt, detta rekommenderar jag starkt i fall de är vuxet och intelligent folk, som är maskinen och inte nån som står och ska klyva samtidigt som nån annan kapar...

kommer kanske på mer så småning om..

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: ons 27 apr 2011, 06:50
av Skogsola
Smörjer den kedjan med hydraulolja?

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: ons 27 apr 2011, 17:22
av kisaved
japp, de gör den.

Kom på en sak till, när man kör "i hög" så när den börjar närma sig transportörens höjd så passar de så bra, att då går en vedklabb ner i rännan underdelen av transportören och låser fast sig i botten på transportören.... jäsikens obra...

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: ons 27 apr 2011, 20:00
av vedman
Om du kör 30 cm ved lägger den sig bra i klyvrännan eller ställer sig vedträt ofta på högkant.

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: tor 28 apr 2011, 11:17
av kisaved
tycker de funkar rätt bra överlag, men i hög är de jobbigt för där får man härja uppe under rännan om man kör "fullt".


Läste i manualen ang. oljorna

2. Kontroll och byte av hydraulolja och sågkedjans smörjning
- Kontrollera mängd och temperatur av hydrauloljan i måttglas.
- Oljekvaliteten kan vara till ex. Mobil Flowrex 46
- Oljevolymen är minst 20 l (mätkäpp måste <--- där verkar de saknas nått....
- Tömning av tanken sker genom att öppna sugslangen.
- I regel byts oljan en gång om året.

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: fre 29 apr 2011, 01:54
av stegmaster
Er den där hydraul oljan typ bio olja?? :???:
Skulle inte vara mycket hälsosamt att stå och såga i vanlig hydrauloljedimma.
Inte direkt bra med vanlig sågkjedeolja häller, men hydraulolja er vel bra mycket värre?? :surp:

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: fre 29 apr 2011, 12:46
av kisaved
läs själv i manualen
http://www.japa.fi/se/images/stories/ku ... ual_se.pdf

de är ju inte så att de blir en dimma direkt ,och så är där stänkskydd framför kedjan.

" Kontrollera innan du startar maskinen, hydrauloljemängden i måttglaset., sågkedjan
konsumerar hydraulolja. Kontrollera att sågkedjan får smörjning. Smörjmedels mängd måste
justeras med hänsyn till oljans temperatur"
enl. manualen

jag andvänder Mobil Flowrex 46 och de verkar funka.

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: sön 01 maj 2011, 05:48
av stegmaster
Nå, tenker inte sitta och lesa Japa manualer. :grin:
Taler inte om en dimma som det det går at se med ögonen, men efter at man stått och sågat en hel dag, så kjenner man ju man er lite "Kladdig" i ansiktet.
Sen ser man ju ochså at stålet rundt på maskinen blir lite kladdig efter et tag. (annars er man för snål med smörjningen)
"problemet" er ju at svärdet er riktad mot dig och inte ifrån dig(som på en vanlig motorsåg).
Det skyddet du taler om er vel mest för at varna mot kedjeskott, och skydder inte så mycket för den finstöviga oljan.
Som sagt, inte bra med vanlig sågkedjeolja, och absolut inte bra med hydraulikolja i langa loppet.
Det där med at bruka hydrauloljan er ju en budgetlösning, för att spara prylar til en ekstern tank.
Er vel bara japa som som brukar det idag, efter va jag vet?? :???:
Dom hadde ju detta på dom större ochså tidligare (typ 3100,3200, eller va dom nu hette), men inte på nya 370 ,375 som vel har fått eget tanksystem til kedjeoljan.

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: sön 01 maj 2011, 07:00
av nutte
kisaved skrev:japp, de gör den.

Kom på en sak till, när man kör "i hög" så när den börjar närma sig transportörens höjd så passar de så bra, att då går en vedklabb ner i rännan underdelen av transportören och låser fast sig i botten på transportören.... jäsikens obra...


Är det den rännan som skyddar "returen" av transportbandet, eller hur man ska förklara?!?! för på min japa så fastnade det ALLTID nått skit i nedre delen av den undre returrännan, så ja kapa upp ett hål en halvmeter upp, så nu när det följer me nått runt så kommer det ut där, eller man kan åtminstonde få ur pinnen utan att vika ihop bandet...

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: sön 01 maj 2011, 21:02
av kisaved
ja, funderade på de här om dagen med, när de för 3423412343gången fastnade nått i nedre delen av rännan...

Fick ett problem till med min , i själva kolven samlas massor med med spån, så jag fick "pop the hood" och rensa ut där, samma sak där, de har för små hål i bort änden av kolven ner mot marken, så de blev mindre stopp....

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: ons 04 maj 2011, 02:02
av Månskensbonnen
Jag kör mest direkt upp på tippvagnen så jag har inte vatt ute för att det fastnat i "returen" :smile: Däremot så är stödbenet till transportören en knölig lösning, en vajer å en vinsch hade vatt bättre, jag har inte road-varianten så jag behöver stödbenet annars blir nog maskinen ostadig.

Re: Erfarenheter Japa 300 Road

Postat: sön 08 maj 2011, 21:17
av kisaved
idag gick fjädern sönder som drar tillbaks såghadtaget, de tycker jag är rätt kass, dvs den brast i nedre delen av fjädern, så de var att lyfta på locket och böja om den... men den har ju gått under 100 kubik stjälpt mått...