Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824998 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#440762 Det stämmer - men - härtills har det varit 95% snö, slask & regn och temperaturer kring noll..

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#440781 Det såg snyggt ut adahlm. :-BD
När vårsolen kommer ska man vel snart vara ferdig med kapande/klyvande hur som helst. 8)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#440808
adahlm skrev:Det stämmer - men - härtills har det varit 95% snö, slask & regn och temperaturer kring noll..

Då är det skönt med tak över huvudet :-BD

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#440857 Stiligt!

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#441479 Kom att tänka på en sak igår då jag stod bakom spakarna.. hur vanligt är det med kedjeskott på dessa vedmonster? Faran för skott nämns ju bara vid skördaraggregat men här står man ju en halv meter från keden med endast en tunn hålplåt som skydd. Eller är det så att kedjehastigheten är såpass liten på vedmaskinen att risken för skott är obefintlig?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#441553
adahlm skrev:Kom att tänka på en sak igår då jag stod bakom spakarna.. hur vanligt är det med kedjeskott på dessa vedmonster? Faran för skott nämns ju bara vid skördaraggregat men här står man ju en halv meter från keden med endast en tunn hålplåt som skydd. Eller är det så att kedjehastigheten är såpass liten på vedmaskinen att risken för skott är obefintlig?

Har aldrig hänt mig och jag har kört några pinnar. Men risken kan man nog inte helt bortse ifrån. Skulle inte vilja ha svärdet matandes mot mig i alla fall.

Användarvisningsbild

Bilder från er vedtillverkning

ner  
#441636 Efter att ha kikat igenom stora delar av tråden så bjuder jag på några gamla bilder.

Bild

Veden huggs manuellt med en Stihl. Björk och någon enstaka klen gran eller tall som blir ivägen. Körs ut med detta ekipage. Vagnen har använts tre vedsäsonger är fantastisk i sammanhanget!

Bild

Enda bilden jag hade. Långveden ligger på andra sidan griplastarvagnen (grönt). Den gamla vagnen (blå) är ombyggd till uppläggningsbord med två rullar som ställs upp i linje med vedprocessorn.
Hyr processor varje år. Brukar mata igenom årsförbrukningen på två ordentliga arbetsdagar.
Fångar veden i säck direkt på gafflarna på hjullastaren som sen flyttas till torkplatsen direkt.
Gjorde i ordning den här platsen 2015 för att kunna arbeta med veden på samma ställe varje år och inte vara i vägen för nåt annat.
Ska grävas ner en el-kabel dit och monteras upp en lyktstolpe. Målsättningen är att kapa och klyva i februari. Har lyckats ett år hittills...

Bild

Brukar se ut såhär då helgen är över. Den här bilden är från 2014. Innan jag planerat till en särskild plats på gården för vedproduktionen. Man ser processorn skymta i skogen.

En bit in på sommaren täcker jag säckarna. Sen bärs de direkt till huset och tippas ner i källaren via vedinkastet. Får in 3 säckar stjälpt åt gången.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441649 Perfekt, är det en Cat910?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ner  
#441651
Slurfi skrev:Perfekt, är det en Cat910?


Det är en -75:as 920 med utbytt lastaggregat till Lundbergs parallelförda i början av mitten av 80-talet. Köptes ny av min morfar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441656
@ner skrev:
Slurfi skrev:Perfekt, är det en Cat910?


Det är en -75:as 920 med utbytt lastaggregat till Lundbergs parallelförda i början av mitten av 80-talet. Köptes ny av min morfar.


Ojoj, säkert en bra gårdsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ner  
#441674
Slurfi skrev:
ner skrev:
Det är en -75:as 920...


Ojoj, säkert en bra gårdsmaskin.


Mycket! Tyvärr har omsorgen under det huvudsakliga livet som gårdsmaskin på åkeriet inte alltid varit på topp.

Har en tråd på maskinisten om den och de nuvarande reparationerna https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=58&t=259961

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#441684 Du var mig en flitig jäkel, och absolut inte född med tummen mitt i handen. Är du verkstadsmekaniker eller :?:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ner  
#441699
jannee skrev:Du var mig en flitig jäkel, och absolut inte född med tummen mitt i handen. Är du verkstadsmekaniker eller :?:


Tummen sitter där den ska :) Verkstadsmekaniker? Inte skolad. Jag har byggt min egen verkstad och verkar däri. Andra tränar eller spelar fotboll, jag går ut i verkstan en par-tre kvällar i veckan. Cat skruvandet har pågått sen i höstas.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

skogshasse  
#441722
ner skrev:
Slurfi skrev:
ner skrev:
Det är en -75:as 920...


Ojoj, säkert en bra gårdsmaskin.


Mycket! Tyvärr har omsorgen under det huvudsakliga livet som gårdsmaskin på åkeriet inte alltid varit på topp.

Har en tråd på maskinisten om den och de nuvarande reparationerna https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=58&t=259961


fint jobb du utför. är det din fräs på bilden. skulle man kunna få se en bild på den.
mvh hasse

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ner  
#441776
skogshasse skrev:
fint jobb du utför. är det din fräs på bilden. skulle man kunna få se en bild på den.
mvh hasse


Tack! Fräsen är inte min. Den står i god väns en verkstad ett par byar från mig. Minns jag rätt heter den Hamai. Fanuc 9 styrsystem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).