Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824983 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#436955
totte skrev:
Blivande snickare skrev:Vackert virke, påminner mycket om hägg både till vedens och barkens utseende.


Har sin förklaring.
Hägg: Prunus Padus
Fågelbär, bigarrå, sötkörsbär: Prunus avium

Om man har svårt för att skilja dom, så ta in en gren med blommor och sätt i olika rum. Där det inte doftar som om katten har pinkat, är det fågelbär :lol: :lol: :lol:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#437454
1486846170_braend_tall_11_02_17_(2).jpg


1486846170_braend_tall_11_02_17_(3).jpg


Fick mig några timmar i klyvning idag, och fann den här i
en hög med tallklabbar från en trädgård.

Undrar om det är blixten som har gjort
det? Liknade inte röte. :surp:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#437468 Jag tog ned en gran som var på väg att välta (rötterna på ena sidan låg 5-10cm över marken nära stammen). Längs stammen var det svagt spiralformade svarta linjer. När jag klöv kubbarna var det fullt med interna kåd/tjär-sår och hade samma färg som du visar. Ska se om jag har någon vedklamp kvar. Jag gissar att trädet under en storm hade fått inre sprickor/spjälkning, som blev fyllda med kåda.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#437792 Fann några vedklampar.
1487009438_dsc_1039.jpg

1487009422_dsc_1040.jpg


Trädet har enligt mig tagit skada av stormvindar och sedan har skadan aldrig läkt, utan blivit uppriven vid varje vindpust.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#437809 Ser granar här ochså som har samma typ skador. Har varit mycket på det vi kallar "tyskergran", planterad på 50 och 60 talet. Enligt expertar, så vintrade dom in för sent, så när det blev kyld och senn stark vind sprack dom. Jag vet inte om det stämmer :?:

Dagens visit på vedbacken:

1487011175_furukloving_s_13_02_17_(5).jpg


Fick ett par timmar där ute idag och klyvde tall. Använder en
el.hydr. klyv på dom digra klabbarna med grov kvist (och grov spik 😡 9)

1487011175_furukloving_s_13_02_17_(9).jpg


Blev ochså en selfie(slurfi) i den sena vintereftermiddagen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438035 Jättefint

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ferguson system  
#438048
JensSkoog skrev:Ser granar här ochså som har samma typ skador. Har varit mycket på det vi kallar "tyskergran", planterad på 50 och 60 talet. Enligt expertar, så vintrade dom in för sent, så när det blev kyld och senn stark vind sprack dom. Jag vet inte om det stämmer :?


Det stemmer ganske bra. Rask temperatur endring f.eks ved sterk kulde kalles for Frost cracks på Engelsk og skyldes at væska i xylemet og phloem utvider og trekker seg sammen hurtig. Ofte skjer det der treverket har en svakhet fra før. Det er også vanlig at det får gjenttate skader på samme sted.
Spesielt synlig på lauvtrær når det begyner å gro. (Synlig som en oppsvulming/søm som går opp langs høyde rettningen på treet).

Sprekker som skyldes temperatur under 0 grader: Frost cracks
Sprekker som skyldes temperatur over 0 grader: Chill cracks
Sprekker som skyldes høye temperaturer: Sunscald

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#438187 Ja då kanske jag har fel och att man istället har lärt sig något nytt. :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#439105 2 bilder från idag av vedhuggandet.
Så ser terrängen ut uppåt och nerår. bilden tagen från samma plats.

1487445443_20170218_104050.jpg

1487445449_20170218_104040.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Axl  
#439127 Hur ser ni på huggningen där? Som gallring eller tar ni det som är något att ha? Kan det bli vettig skog om man sköter den?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#439134
Axl skrev:Hur ser ni på huggningen där? Som gallring eller tar ni det som är något att ha? Kan det bli vettig skog om man sköter den?

Här er inget som gallras, utan vi hugger alt som går att använda.
Nei, det går inte få en vettig skog, det er bara gammal skog som växer på berg och sten här.
Sen er terrängen brant och jä.........
Björkskogen just här har aldrig någonsinn varit huggen, så flera träd er så gammla att det finns röta i dom. :sad:
Just detta med terrängen er ju ochså orsaken til att skogen värdsättas veldig lågt här.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#440729 Lite uppdatering på vedbacken.. Pilkemaster blev för liten så det fick bli en lite större maskin nu inför kommande säsong
Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Göt  
#440730 vilket fint maskihus

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Beper  
#440731 Grymt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#440756 Men du missar all vårsol om du står där under taket. Jag brukar tycka att det är en av dom bättre bitarna av vedkapningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).