Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824580 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Garrett  
#274233 John Deere og Tajfun 400.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

husqvarna_med_sthil  
#274285 Veden blev ett hastverk i år där jag fick passa på att snabba mig iväg för att få hem den medan det gick att köra med traktorn. En kompis hjälpte sedan till med kap och klyv. Synnerligen effektiv maskin och han besparade mig åtskilliga timmar denna vår.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

hakans  
#277884 Klippa liite ved :)
Riktigt nöjd med maskinen

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277894 En liten bild från min egen blygsamma vedtillverkning som drog igång i helgen som var. Har inte något stort vedbehov men det är ju lite kul att hålla på så det brukar bli ett antal timmar varje säsong vid kap och klyv. Nytt för i år är att veden packas i säckar redan från början för att lättare kunna flyttas.
namnlöst-2701.jpg

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkni

JensSkoog  
#277907
Sidenbladh skrev:En liten bild från min egen blygsamma vedtillverkning som drog igång i helgen som var. Har inte något stort vedbehov men det är ju lite kul att hålla på så det brukar bli ett antal timmar varje säsong vid kap och klyv. Nytt för i år är att veden packas i säckar redan från början för att lättare kunna flyttas.
namnlöst-2701.jpg

Du har nu :wink: en vacker traktor! Den gillar jag!

Användarvisningsbild
stegmaster  
#278673 Har avslutat sesongen nu och har servat och städat lite.
Det blir lite bös under stegmateren under en sesong. :surp:
Brukte en riva för at dra fram alt skiten.(vil inte flytta eller lyfta stegmataren, då det skulle bli svårt at få alt på rett plats efteråt+ mange hydraulslanger som måste lossas), så det fick bli lite handjobb.
Er glad jag er ferdig nu, då det vore mycket fint väder en stund nu (sol, vind och ca +20 grader), det er nästan så man kan höra veden torka. :wink:
Har inte koll på eksakt antall 1m3 säckar, men ca 500 blev det. 8)
Dessutan ca 300stk redan täckt, så det börjar ordna sig nu. :grin:
Har ingen möjlighet för kunstig torkning av veden, så det er naturmetoden som gäller.
Så nu blir det at fiksa lite mer traktorväger under sommaren, så jag kommer åt mer virke til nästa sesong.



P1010447.JPG

P1010451.JPG

20140429_134516.jpg

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Hema  
#278677 Kanske lite OT..

Om man skulle skaffa en avbarkningsmaskin, skulle man då slippa en massa bös senare i processen, samt erbjuda mindre skräpbenägen ved till kunden? Jag upplever att det mesta som ligger kvar i mina vedkorgar är just skräp från barken.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

halvproffs  
#278687 Tog reda på en hel del snöbrottstallar från förra vintern. Det hanns inte med då. Kommer nog inte att göra om det. Barken lossnade och det var snorhalt och blött under densamma. Där kan man snacka om bös under maskin. Såg att Stegmaster hade samma ord för skräpet. Är det lika på norsk?

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkni

JensSkoog  
#278690
halvproffs skrev:Tog reda på en hel del snöbrottstallar från förra vintern. Det hanns inte med då. Kommer nog inte att göra om det. Barken lossnade och det var snorhalt och blött under densamma. Där kan man snacka om bös under maskin. Såg att Stegmaster hade samma ord för skräpet. Är det lika på norsk?

Bös kallar vi "bøss" på norsk. Om jag säger "bøs" på norsk så betyder det arg. 😡
Tall som har övervintrat på marken är ful å jobba med. :ymsigh: Bästa är å "kasta" rundt dom lite så barken lossnar och faller av innan man jobbar med dom.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

mbtrac  
#278879 har kommit igång med vedkapning lite bilder kommer mer med grövre ved å klyv. mbtrac.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Hinkas  
#278896 Nu är årets ved klar, kanske nästa års med för den delen... 80-90 kubik blev det , den vänstra högen är 35cm kaminved åt morsan, farsan, mormor, morfar, moster och kusin. Den högra är min 50cm pannved. Gissa vem som har ved som enda värmekälla.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

svampbob  
#278899 Välstaplade 20 m3 i halvmeters längd på väg till kund.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Storforsen  
#278902 Goliat Björk vs David Meec. Resultat: TKO.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

svenolof56  
#278903 Vedtillverkningen blev klar i mars. Nu gäller det att få säckning av småsäckar gjort då gamla lagret är slut och hustrun är förkyld.....

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Hinkas  
#278904
Storforsen skrev:Goliat Björk vs David Meec. Resultat: TKO.


Oj... Bara få upp den på klyven är ju ett projekt ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).