ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 422343 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

SAKO75  
#155440 Första turen med nya maskin. Ville inte ta 2 stock till, för jämnvikten, bland stenarna. Försiktigheten går förmodligen över bara man blir van nya grizzlyn.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155478 Har du nya eller gamla 320:n? Är vinschen stark, typ drar den ett hel fullstor stock utan problem?

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#155497 Jag hade samma problem som du redalsrusken, så jag frågade Åke på Kranman och han sa att det kunde vara en oljevakt givare som fortfarande var inkopplad vilket den inte skulle vara, det var den blå kabel som skulle kopplas isär bakom plasten vid startmotorn på mitt aggregat så jag letade upp kabeln och kopplade ur den, efter det har den aldrig stannat hur bratt det än är.
Tycker 1700 fungerar jättebra, lätt, smidig och enkel.
Går och suktar lite efter en Avesta ms48 som kommer snart dock :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

SAKO75  
#155503 Det är nya 320:n. Har väl inte dragit så stora stockar, ca.25-30cm 4m utan problem. Ska testa tids nog. Den var då starkare än jag trodde. Går säkert att höja trycket om man vill, men då kanske man äventyrar kran. Har funderat på att sätta dit en väljarventil som kopplar bort paketet och trycka oljan direkt till elventilerna (drift och vinsch).

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155514
SAKO75 skrev:Har funderat på att sätta dit en väljarventil som kopplar bort paketet och trycka oljan direkt till elventilerna (drift och vinsch).


Nu blev jag ju intresserad, varför det?

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

SAKO75  
#155521 För att få mera kraft på driften. Höjer man trycket på ventilpaketet så höjer man ju på allt.
Då får även kranen mer tryck (starkare). Risk för att man lyfter sönder den.

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#155542 2 frötallar idag, "lite" fel viktfördelning på vagn men det gick, timmret är 5,20 och rotstockarna ca 50cm i dia.
Blev spännande ner för bergen på isen kan jag säga men det gick bra :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

bangolf  
#155556 Det ser tungt ut seabass:) kan tänka mig att pulsen steg när det gick utför. Jag är inne på att köpa en kranman T1700 till min Polaris 800. Jag tänkte kolla med dig om du har hittat några minus på din vagn eller funkar det perfekt?

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155615
SAKO75 skrev:För att få mera kraft på driften. Höjer man trycket på ventilpaketet så höjer man ju på allt.
Då får även kranen mer tryck (starkare). Risk för att man lyfter sönder den.


Det där är ju bra. Har en väljarventil över från traktorn, tror jag ska prova lite. Frågan är bara var man ska sätta den, börjar bli lite väl packat nu. Hur gör du med lufttrycket i däcken på vagnen? Har funderat över om högt tryck skulle göra att "drivklorna" på driften skulle "hoppa över" mindre :???: Eller är det tvärt om månntro, lägre tryck så kan de pressa ner längre mellan däcken :???:

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155616
Seabass skrev:2 frötallar idag, "lite" fel viktfördelning på vagn men det gick, timmret är 5,20 och rotstockarna ca 50cm i dia.
Blev spännande ner för bergen på isen kan jag säga men det gick bra :surp:


Kör du med driften i nedför så den agerar motorbroms eller slänger du i "backen" då och då, eller hur kör du nedför med tungt? Har precis som du branta och isiga backar så lär mig gärna av någon som kör i sån miljö med större lass än jag :smile:

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

SAKO75  
#155634 Har inte provat med olika lufttryck. Har inte kört så mycket heller. Köpte vagnen i sommarn 2010. Efterföljande vinters snödjup där jag bor i västerdalarna gjorde så att atv-körning inte fungerade.

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Redalsrusken  
#155648 Hei Seabass, takk for tips. Jeg skal snakket med Åke hos Kranman idag. Det var den samme ledningen som skulle fjernes på T1900 ekvipasjon. Takk for hjelpen!

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#155678
bangolf skrev:Det ser tungt ut seabass:) kan tänka mig att pulsen steg när det gick utför. Jag är inne på att köpa en kranman T1700 till min Polaris 800. Jag tänkte kolla med dig om du har hittat några minus på din vagn eller funkar det perfekt?


Jag är mycket nöjd med den, den är simpel men robust och lätt, väl värd pengarna.
Har inte haft några allvarliga problem med den och Kranmans support är fantastisk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#155680
Uvskogen skrev:
Seabass skrev:2 frötallar idag, "lite" fel viktfördelning på vagn men det gick, timmret är 5,20 och rotstockarna ca 50cm i dia.
Blev spännande ner för bergen på isen kan jag säga men det gick bra :surp:


Kör du med driften i nedför så den agerar motorbroms eller slänger du i "backen" då och då, eller hur kör du nedför med tungt? Har precis som du branta och isiga backar så lär mig gärna av någon som kör i sån miljö med större lass än jag :smile:


Jag kör med driften på halvfart, 4hjuls motorbroms på fyrhjulingen (ADC) siktar så rakt jag kan, håller i mej och blundar ;)
Bra kedjor är det enda som funkar på isen så utan dem går det ju inte ens att ta sej ner levande iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#155682
Uvskogen skrev:
SAKO75 skrev:För att få mera kraft på driften. Höjer man trycket på ventilpaketet så höjer man ju på allt.
Då får även kranen mer tryck (starkare). Risk för att man lyfter sönder den.


Det där är ju bra. Har en väljarventil över från traktorn, tror jag ska prova lite. Frågan är bara var man ska sätta den, börjar bli lite väl packat nu. Hur gör du med lufttrycket i däcken på vagnen? Har funderat över om högt tryck skulle göra att "drivklorna" på driften skulle "hoppa över" mindre :???: Eller är det tvärt om månntro, lägre tryck så kan de pressa ner längre mellan däcken :???:


Jag kör med 1,5bar på vagnen, då får jag ner rullarna max och de slirar ALDRIG i mönstret, motorn dör före det händer.
Vet inte om det funkar för er men det är iaf perfekt för mej.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).