ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421090 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#490728 @Uvskogen du måste trampa mycket bredare än där du tror att körvägen blir.
Börja tidigare än tidigt. Jag jämnar ut snön med liten vägsladd bakom Yanmar vid 10 cm.
Innan dess körs minitraktorn systematiskt packande över misstänkta blötmarker.

Bra gjort ändå att komma vidare från fastkörningarna. :-bd

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

BM Buster  
#490736 Man måste trampa mellan varje snöfall när man kör med så lätta maskiner, så att snön blir packad ända ner till marken. Har man gjort det kan man köra med fulla lass utan problem. Här har vi cirka 80cm med snö så här får det bli att köra med lynxen o kälkar. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490747 Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:

1) Precis som @axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.

Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.

Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann! :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

MatsJansson  
#490756 Bra kämpat, man kan bli lite trött när det batteri torsk :sad:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ingarhs  
#490758
Uvskogen skrev:Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:

1) Precis som @axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.

Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.

Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann! :grin:

Det er slike turer som gjør at man virkelig nyter det når det flyter på. Lykke til på neste tur[emoji5]

Sent from my PLK-L01 using skogsforum mobile app

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

sundelius  
#490769 Håller med Ingarhs
Ibland fungerar det ju hela dagen, då får man stanna upp njuta
Imponerande kämpainsats dock Uven ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hammaren  
#490865
Uvskogen skrev:Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:

1) Precis som @axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.

Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.

Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann! :grin:


Jag funderar på att göra en vält av bilhjul, lite mellanrum mellan hjulen och en vikt på välten så borde det bli bra.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#490866 Uvskogen; Lärpengar min vän, lärpengar! :D

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#490881
Hammaren skrev:av Hammaren » 53 min

Uvskogen skrev:
Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:

1) Precis som axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.

Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.

Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann! :grin:



Jag funderar på att göra en vält av bilhjul, lite mellanrum mellan hjulen och en vikt på välten så borde det bli bra.


Jag funderade tidigare på att ha ett gäng rullande hjul men kom till slutsatsen att det skulle behöva vara otympligt tungt för göra någon nytta.

Släpande bearbetning med vägsladd gör större nytta eftersom anliggningsytan är minimal i förhållande till totalvikten. Dessutom tvingas luften bättre ur snön, ytan blir plan och stenhård.

För att kunna köra "över stock och sten" med sladden är skärstålen vinklade passivt så att sladden lyfts när den kommer mot en stubbe.

Nackdelen med sladd bakom ATV är ju att det bli svårt att backa. Antar att en sladd som väger 150-200 kg inte går att lyfta med ATV-vinschen utan att framhjulen lättar,

Inga problem med minitraktor, det fixar 3-punkten.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#490893 Jag brukade se till att jag alltid hade rundkörning i mina drivningsvägar. Jag hade en vanlig SJ-pall som jag fäste längst bak på vagnen som fick följa med släpande under dagen och den gjorde rätt mycket nytta med att flytta snön till rätt ställe. Ville jag ha hårdare bearbetning så band jag en stock till pallen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hammaren  
#490934
axwell skrev:
Hammaren skrev:av Hammaren » 53 min

Uvskogen skrev:
Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:

1) Precis som axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.

Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.

Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann! :grin:



Jag funderar på att göra en vält av bilhjul, lite mellanrum mellan hjulen och en vikt på välten så borde det bli bra.


Jag funderade tidigare på att ha ett gäng rullande hjul men kom till slutsatsen att det skulle behöva vara otympligt tungt för göra någon nytta.

Släpande bearbetning med vägsladd gör större nytta eftersom anliggningsytan är minimal i förhållande till totalvikten. Dessutom tvingas luften bättre ur snön, ytan blir plan och stenhård.

För att kunna köra "över stock och sten" med sladden är skärstålen vinklade passivt så att sladden lyfts när den kommer mot en stubbe.

Nackdelen med sladd bakom ATV är ju att det bli svårt att backa. Antar att en sladd som väger 150-200 kg inte går att lyfta med ATV-vinschen utan att framhjulen lättar,

Inga problem med minitraktor, det fixar 3-punkten.


En variant är att dra en grövre armeringsmatta efter sig, vi brukar sladda skoterleder på det viset, snön dras med och lägger sig i hål. men jag tror på välten i alla fall i början på packningssäsongen när det är lite snö.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Bilboo  
#491815 Vedkörning med skogsprojektet.
Nu börjar den bli brukbar i skogen.
Avplockade skärmbreddare, Vätskefyllda hjul,
Ställbar luftfjädring bak.
Egenbyggd vagn

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Davvi  
#491920 Rulle med hjul används ju flitigt för att packa skidspår och skoterleder så nog borde det funka hyfsat. Undra om det hade gått att vattna spåret?

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#491942
Davvi skrev:av Davvi » Idag, 12:59
Rulle med hjul används ju flitigt för att packa skidspår och skoterleder så nog borde det funka hyfsat. Undra om det hade gått att vattna spåret?

Absolut, jättebra för första snön och sen tex lätt armeringsmatta, för något annat än snöskoter och ATV med band blir det för dålig bärighet.
Ger inte ens bra stavfäste i skidspårspreparering.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Davvi  
#491945
axwell skrev:Absolut, jättebra för första snön och sen tex lätt armeringsmatta, för något annat än snöskoter och ATV med band blir det för dålig bärighet.
Ger inte ens bra stavfäste i skidspårspreparering.


Så är det nog, fast något tyngre är nog svårt att använda om man ska trampa med just skoter eller atv. Möjligen sladd som skidklubbarna kör med och sen trampa ordentligt med tilltänkt dragfordon?

Enklast är väl att köra ut med något bandgående från början..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).