ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 422175 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Viltvård  
#326100
Om du tycker att ATVn sjunker ihop för mycket vid transport med fullastad vagn går det lätt att steloperera Yamaha. Lycka till.


Tack!
Jag ställde bakfjädrarna på hårdaste läget och jag kan inte se att den sjunker ihop nämnvärt när vagnen är på . Varken tom eller med lass :)

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Flax12  
#326196 Blev med atv för ett tag sen, en Yamaha grizzly 700. Har mest använt den att transportera mig och motorsågen/röjsågen. Har provat att släpa ut en del mindre träd med lunnings sax. Tanken på hur långt jag ska gå med eventuella redskap för skogen har väl inte landat än. Har en maskinpark med både skotare och skördare. Men söker ett komplement för ströträd bla. Kunde inte låta bli att prova den här gamla "fössingen" idag. Funkade inte alls så tokigt faktiskt. Lättare bitar la jag ovanpå tyngre bitar fick hänga under i sax :smile: . Får väl duga tills jag tröttnar på det. Finns många fina vagnar i tråden som lockar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

BjörkenPer  
#326243 :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: De där ska jag testa! Om jag får tid...

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Qkeeper  
#326273 Mycket smart med saxen! :) Känner till flera i din sits med större maskinpark som även använder fyrhjuling. En enklare vagn till fyrhjuling är ju inte så jätte stora pengar och kan va ett bra komplement även om man har fullblodiga skogsmaskiner som enligt mig inte passar eller lönar sig i vissa situationer. Här släpps dom endast in vid slutavverkning tex :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Jojac  
#326370
image.jpg
image.jpg
Nu har man äntligen fått inviga nya vagnen i skogen.
Känns ruskigt skönt att slippa handlasta och dessutom kunna ta 4-5 meters bitar istället för Max tre meters innan.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#326387
Jojac skrev:Nu har man äntligen fått inviga nya vagnen i skogen.
Känns ruskigt skönt att slippa handlasta och dessutom kunna ta 4-5 meters bitar istället för Max tre meters innan.


Så där ja, nu börjar det likna nå´t. :mrgreen:

Det ser nästan ut som om du har testat klämkraften i gripen på det som nu är en 1-metersstubbe. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Henrik Petersen  
#326400
axwell skrev:
Jojac skrev:Nu har man äntligen fått inviga nya vagnen i skogen

Det ser nästan ut som om du har testat klämkraften i gripen på det som nu är en 1-metersstubbe. :wink:

I så fall tycker jag nok den får godkänd. :grin:

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Jojac  
#326401 Enmetersstubben är jag dock oskyldig till.
Den är resultatet av 4 tallar som blåst omkull.
Flera toppbrott i dom närmaste träden oxå.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Jojac  
#326669 Då det är uppskattat med bilder här vill jag lägga ut några bilder från dagens körning.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Blivande snickare  
#326675 Cool liten hjälpkarl du har! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371905 Utkörning idag, bra med banden på då det är blött och mjukt i skogen. :smile: Värdelöst med banden på då det är regnvåt is på skogsvägen. :sad:
Nå, fick ut ett lass i varje fall. Ligger lite på annat håll också men där kommer jag inte upp för isbacken. Blev som du ser lite brodrama på slutet men allt löste sig så lasset kom hem! :smile
1454948731_wp_20160208_15_24_09_rich_li_(1280x720).jpg
1454948734_wp_20160208_15_31_09_rich_li_(1280x719).jpg
1454948732_wp_20160208_15_50_44_rich_li_(1280x718).jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#371909 Nu har jag dålig koll på vad du har för band, men är det metall, så borde du väl kunna svetsa dit dubbar eller om det är gummiband sätta i skruvdubb?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371917
Hema skrev:Nu har jag dålig koll på vad du har för band, men är det metall, så borde du väl kunna svetsa dit dubbar eller om det är gummiband sätta i skruvdubb?
Ja har funderat på dubb i flera år och det har varit upp till diskussion här för en 3-4 år sen. Men de flesta lät inte övertugade då i varje fall om värdet. Is i slogen betyder oftast bar asfalt på vägen hem för min del. Men dags att tänka till ytterligare en vända! :-)
( hmm, omsorterade bilder ser jag...)

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Robbanhög  
#372229
ImageUploadedByskogsforum forum1455049473.736677.jpg

Mitt ekipage vid lite körning av vindfällen [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Karlsson_98  
#377573 Börjat köra ut lite ved :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).