ATV och UTV i skogen

Samma vagn till ATV och häst?

8 inlägg 4216 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Samma vagn till ATV och häst?

Axl  
#474169 Tror ni man kan få till en skogskärra för vedkörning som funkar till både ATV och häst? Finns ju fina 8 hjuliga vagnar till häst, skulle man kunna koppla bort främre boggien och köra en sån med ATV?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Samma vagn till ATV och häst?

Axl  
#476579 Kom igen! Ingen som har en åsikt? @Seb macahan har inte du haft hästar? Går det åt 2 hästar (har nordsvenskar som är åt det mindre hållet) för att dra en ATV-vagn med hydraulisk kran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Samma vagn till ATV och häst?

JohannesG  
#476600 Har ingen erfarenhet av varken häst eller fyrhjuling i skog. Men spontant skulle jag säga att en häst orkar mer än en fyrhjuling. I någon gammal film sades det att lagom lastvikt på vagn för en häst är 2,5ton för att fullt utnyttja hästen.

Avatar Fallback

Re: Samma vagn till ATV och häst?

Hema  
#476602 Beror på hur vagnen är konstruerad. Men jag skulle vilja säga att det är långt ifrån omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Samma vagn till ATV och häst?

Seb macahan  
#476619 Hej, jag har hästarna kvar. Kranvagnar till häst blir ganska klumpiga så jag skulle rekommendera par för sånt ekipage. Inte för att ett enbet inte orkar men i par fördelar man ut dragpunkten i lokorna bättre (hästarna får dela på slagen och belastningarna i lokan vid stenig terräng). Sen beror det ju på hur mycket man kör. Jag tror det finns en kombivagn på marknaden men inte med kran. När jag kör (länge sen nu) kör jag mest med släpa o ut till stickväg. Har aldrig riktit gillat kranvagn o häst. Men det är nog mest en inställning. Jag hade nog byggt en själv. Tycker SJM vagnen är för stor och dyr. Annars är ju "ormen" åttahjulingen helt grym i skogen. Den har stått på min önskelista länge. Men även den är utan kran. Hästkarlar behöver lite muskler![emoji2]

Avatar Fallback

Re: Samma vagn till ATV och häst?

Hema  
#476630
Bild

Inget toppenexemplar, men jag tror beroende på hur man konstruerar framvagnen, skulle man kunna koppla på valfri vagn.

Avatar Fallback

Re: Samma vagn till ATV och häst?

Henrik Petersen  
#476654 kolla med kranman, är rätt säker på att dom hade bilder på ett hästekipage på hemsidan for ett antal år sedan. Annars borde det väl inte vare nåt problem att koppla atv vagnen efter ett förställ.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Samma vagn till ATV och häst?

Hema  
#476658 Ser ett litet problem. Och det är om man har vagnstyrning på sin vagnm. På en Kranmanvagn utan vagnstyrning så är iaf det bara att dra ut kul-handsken med balk och sedan trycka i balken för framstället. Men annars blir det lite knepifgare.
Bild

Fast med en liknande del med motprofil/balk till framstället borde det kanske kunna gå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).