ATV och UTV i skogen

Stels ATV, någon som har erfarenhet?

58 inlägg 45925 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

anersimyra  
#483679 https://www.bytbil.com/nyheter/provkord ... sbana-6005 Här kommer en rudimentär resension, eller vad det nu kan kallas. Can am verkar i vart fall ha inspirerat konstruktören av denna maskin.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483692 Hur är plasten på Steel? CF har haft en väldigt sprickvänlig plast tidigare. Man vill att den ska vara flexibel även i kyla. Övriga problem som kineser har är elkontakter och gummi. Hur är det på Steels med det? Det jag saknar på fyrhjulingar är det som fanns på Suzuki tidiga modeller. Hög, Mellan, Låg växel. Kanske till och med 2 växlar bakåt. Hög och låg.

Vilken vikt och hur långa är motsvarande konkurrenter som är byggda för 2 personer?

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

anersimyra  
#483698 Jag kollade för skojs skull på några elkomponenter på min polaris 800 2010..och nog tusan stod där att läsa: Made in china.. :D

Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Stimpy75  
#483711 Var tror du din CVT transmision kommer ifrån.

Klipp från nätet:
"Taiwan Golden Bee Co. Ltd. (TGB) was established in 1978 based on remnant Piaggio technology for the Vespa Scooters parts production. TGB manufactures CVT (Continuously Variable Transmission) transmissions at its Ping Tung Plant, and the main customers are Piaggio, Rotax, Peugeot, Minarelli, Morini, Polaris and SYM. TGB produces scooters, ATVs, and engines (Young An Plant) and exports worldwide. TGB has ISO 9001 and QS 9000 certified operation since 1995 and all products carry EC or EPA/DOT approval."

Är nog bar för alla att inse att att även om delarna plockas ihop och kanske utvecklas i ett visst land, tillverkas de nog på helt andra ställen i världen

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Ppstore  
#483731 Plasten är väldigt bra på Stels tex fotsteg är av typ du hittar i bukskydd på snöskotrar. Dvs spricker inte alls utan böjer sig. Har faktiskt inte sett nån annan fyrhjuling med så bra plast i fotstegen.

Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483749 Hur är plasten i skärmar? Det brukar vara dom som får mest smällar och skrapningar.

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Ppstore  
#483751 Den är riktigt bra med skärmbreddare som är utbytbara i sammaplast som fotstegen. Just plasten tror jag är bäst på marknaden. Dom gör all plast själva på fabriken och i Sibirien är det ju kallt :wink:

Användarvisningsbild

Ingen koll på maskinen - men..

Ramdude  
#667370 jag har ingen aning om maskinen, Jag gillar att den är vägreggad vilket underlättar för snöröjning, dra tunga kärror etc som inte enbart är i skogen. Jag hade bestämt mig för en kingquad750 2020 pga de fantastiska garantierna (upp till 7 år). Om nu stels är så bra som texten vill påskina, så är det ju rent obegåvat av stels som inte ger samma 7 åriga garantier som kingen för att visa marknaden att "vi lovar inte saker - vi överträffar dom".. 3 år garanti mot 7 års garanti på kingquad.. hmm garanti är ändå säkerhet..och säkerhet handlar om ekonomi.. stels förlorar mig som köpare just pga avsevärt sämre garantier.

Vet man att saker är bra är det lätt att ge garantier.. är saker kosmetiskt sticker man inte ut med bra garantier..

Skulle stels kontskta mig och säga "vi sponsrar dig med en maskin där du som motkrav ska ge oss feedback hade jag tagit det då maskinen lovar mycket..

Men ekonomi är ekonomi - garantierna avgör i mitt fall. Sorry stels

Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Ent  
#669164 Det här med långa garantier är bra, men nog får man betala! Köpte min Can-Am med fem år, men då krävs service varje år, dyrt! Efter garantitiden kommer jag att ha betalat närmare 15 000 kr, och kört max 150 timmar... Suzuki kanske inte har krav på årlig service eller så lägre kostnader för servicen, men kolla upp det innan du gör affär.

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Ramdude  
#669207 Det inlägget tackar jag för.. detta var inget inlägg - det var respekt och suverän tanke.. det ska jag kolla.. 👍 tack dude !

Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Ent  
#669241
Ramdude skrev:Det inlägget tackar jag för.. detta var inget inlägg - det var respekt och suverän tanke.. det ska jag kolla.. 👍 tack dude !


Så lite så🙂
Man kan ju se det på två sätt skulle tilläggas. Om vet att man kommer att endast köra begränsat antal timmar per år så lär man inte hinna få så mycket haverier de första 3-5 åren, så nån extra garanti känns obehövlig. Å andra sidan, om man råkar ut för ett as så kanske fabrikationsfelen inte behagar visa sig förrän efter 100-150 timmar. Jag utgick ifrån det senare scenariot när jag tog den femåriga garantin istf två år. Har förbrukat tre år, ÅF-service har kostat knappt 9000 hittills, tankmätaren visade för lite så de bytte armaturen med bränslepump (det sitter ihop som en enhet). Jag har aldrig ställt det på sin spets huruvida det räknas om jag servar själv eller lämnar in till bilverkstad här i byn. Förmodligen skulle det vara giltigt, men de kommer förstås inte åt eventuella felkoder eller BRPs system. Jag gnisslar tänder, betalar och gör avdrag. 😔

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Tokslut  
#669295
Ent skrev:Det här med långa garantier är bra, men nog får man betala! Köpte min Can-Am med fem år, men då krävs service varje år, dyrt! Efter garantitiden kommer jag att ha betalat närmare 15 000 kr, och kört max 150 timmar... Suzuki kanske inte har krav på årlig service eller så lägre kostnader för servicen, men kolla upp det innan du gör affär.

Jag vill minnas att det står minst vartannat år i mina garantipapper från 2014, och använde BRPs garanti i fem år på 2 servicar.

Ent skrev:
Ramdude skrev:Det inlägget tackar jag för.. detta var inget inlägg - det var respekt och suverän tanke.. det ska jag kolla.. 👍 tack dude !


Så lite så🙂
Man kan ju se det på två sätt skulle tilläggas. Om vet att man kommer att endast köra begränsat antal timmar per år så lär man inte hinna få så mycket haverier de första 3-5 åren, så nån extra garanti känns obehövlig. Å andra sidan, om man råkar ut för ett as så kanske fabrikationsfelen inte behagar visa sig förrän efter 100-150 timmar. Jag utgick ifrån det senare scenariot när jag tog den femåriga garantin istf två år. Har förbrukat tre år, ÅF-service har kostat knappt 9000 hittills, tankmätaren visade för lite så de bytte armaturen med bränslepump (det sitter ihop som en enhet). Jag har aldrig ställt det på sin spets huruvida det räknas om jag servar själv eller lämnar in till bilverkstad här i byn. Förmodligen skulle det vara giltigt, men de kommer förstås inte åt eventuella felkoder eller BRPs system. Jag gnisslar tänder, betalar och gör avdrag. 😔

Du kan handla egen programvara för att kolla och ställa in ditt BRP fordon, jag delar B.U.D.S med en kompis

Första googleträffen: https://www.powersports-diag.com/en/brp ... e-tec.html

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Ramdude  
#671749 Maskinen kanake är bra men support är helt obefintlig. Helt värdelös ärligt talat.

ÅF skriver att maskinen har 65 hk, medan på dealy.se står det 45 hk, frågat om 2 ÅF om maskin finns hemma för att testa, inget svar på över en vecka.

Att köpa en maskin är lika viktigt att support, kundtjänst, verkstäder finns och ÅF kan svara. Locket på..

Så skels svenska säljled är genomusla.. så grattis kingquad 750.. ni har just fått en nu kund då jag ska till ÅF som svarade på mindre än en dag.

Min erfarenhet är pga uselt beteende från dealy (generalåterförsäljaren) samt 2 ÅF där ingen svarar, olika hk står olika sidor.. nä.. oseriöst .. vem vågar köpa skels när eftermarknaden är obefintlig.. maskinen får va i ryssland för mig..

Bye bye skels 850.. 😤

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).