ATV och UTV i skogen

Stels ATV, någon som har erfarenhet?

58 inlägg 45808 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stels ATV, någon som har erfarenhet?

JWestergren  
#471563 Hej!

Är i tagen att köpa ny fyrhjuling. Har undersökt lite olika alternativ och Yamaha Kodiak 700 EPS SE (med servo och låsbara diffar) är väl det som har stått högst upp på listan hittills.
Men häromdagen var jag förbi en handlare i närheten och kollade på en Stels 800, som åtminstone SÅG robust ut.
Utrustningsmässigt känns den ju rätt (servo och låsbara diffar som standard).
Provkörde en liten sväng i området och den kändes väl helt OK också. Något trögt att gå mellan växlarna i vissa lägen och en kanske något för hög lågväxel (svårt att krypa under 4-5km/h).
Prismässigt är den ju inte jättebillig, dock typ 10.000 kr ner från en Yamaha med motsvarande spec. (94900kr vs 106.900kr).
3 års garanti mot Yamahans 5 år.
Förjäkla stor dock. nästan 2,5m lång och 410kg tung. Dock riktigt bra svängradie ändå, under 4m om jag fattade rätt..

Finns det någon här som har erfarenhet av att jobba med dessa i skogen? Blir den för stor? För tung?
Det som är aktuellt på gården är att dra timmervagn, slaghack på sjönära (blöt/halvsank) mark, köra vatten och stolp, ploga och enstaka nöjesturer med passagerare och ev. pulka bakom.

Kanske ska nämna att den nya maskinen ska ersätta en Can Am Outlander 400 som är bland det sämre jag upplevt ifråga om framkomlighet och pålitlighet..



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

axwell  
#471573 Ingen egen erfarenhet av den här "ryssen".
Det är en Kinamaskin, CfMoto dementerar allt samarbete med ryssarna.

Rykten påstår att dom mindre maskinerna är kinesiska Hisun, förnekas av Hisun.

Dinli (Kina) är det mest troliga.

Den här ATV:n skulle jag inte våga köpa.

https://www.sveafordon.se/produkt/stels ... d-eps-4x4/

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

JWestergren  
#471575 Det stora problemet jag har med det här är att de enda uppgifterna som kommer fram är rykten/sånt som folk hört av nån som pratat med nån. Därav skulle jag vilja höra vad nån som faktiskt använt en maskin, rent praktiskt, har att säga.
ÅF hävdar att det i princip bara är motorn som är direktplockad från Kina, och att övriga delar antingen är tillverkade i Ryssland, eller specade av Stels och tillverkade i Kina..
Delarna verkar åtminstone sättas ihop i Ryssland och chassit ser ut att tillverkas i Ryssland om man ska tro de filmer som finns tillgängliga från fabriken.

Men som sagt, återkoppling från någon som har erfarenhet vore tacksamt. Det är ju inte den billigaste maskinen som finns, så det vore intressant att veta om kvaliteten motsvarar priset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

DavidS  
#471591 Jag har inte kört Stels, men jag äger en Kodiak 700se. Köp en sån, du blir inte missnöjd!

Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

skogsbonne  
#471633 Finns ingen anledning att köpa en kina maskin när den kostar lika mycket som en märkesmaskn som garanterat håller

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

dotcom  
#471648 Jag har också ATV frågor? Har börjat titta runt efter en eventuell maskin för att hålla de gamla åkrarna öppna och ta fram något vedlass, vindfällen osv.
Är det här en prisvärd eller en nit? någon som vet?
"CF Moto C Force 450 är en extremt prisvärd och potent ATV för gården, skogsbruket eller nöjesåkaren. Oavsett om du skall ploga snö i vinter, dra timmervagn eller bara köra med polarna är nya C Force 450 ett bra alternativ för dig som tittar på en ny fyrhjuling".

Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Avslutat-01  
#471664 Det var ett test i någon av atv-tidningarna förut i sommar på just Stels Atv

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

halvproffs  
#471770 Håller helt med DavidS och skogsbonne. Har själv inte Yamaha men vet att dom är bra. Varför chansa med ett ovanligt märke som få verkar veta något om? Dom tusenlappar billigare kan snabbt ätas upp av förtret.

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

JWestergren  
#471834
halvproffs skrev:Håller helt med DavidS och skogsbonne. Har själv inte Yamaha men vet att dom är bra. Varför chansa med ett ovanligt märke som få verkar veta något om? Dom tusenlappar billigare kan snabbt ätas upp av förtret.


Jo, absolut, visst finns det en poäng där. Samtidigt så vore det ju, förutsatt att det faktiskt är en bra maskin, vara kul med något "nytt". Ryska armén kör tydligen Stels. Om det nu betyder något..
Men i brist på feedback från verkligheten och vidimerade fakta kring produktion och ursprung (annat än hörsägen) så får det nog bli en Yamaha..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Hema  
#471835
JWestergren skrev:
halvproffs skrev:Håller helt med DavidS och skogsbonne. Har själv inte Yamaha men vet att dom är bra. Varför chansa med ett ovanligt märke som få verkar veta något om? Dom tusenlappar billigare kan snabbt ätas upp av förtret.


Jo, absolut, visst finns det en poäng där. Samtidigt så vore det ju, förutsatt att det faktiskt är en bra maskin, vara kul med något "nytt". Ryska armén kör tydligen Stels. Om det nu betyder något..
Men i brist på feedback från verkligheten och vidimerade fakta kring produktion och ursprung (annat än hörsägen) så får det nog bli en Yamaha..

Jag kör också Yamaha, men iom att tidningen Norra testade flera maskiner och utsåg Suzuki som en klar vinnare, så tycker jag nog den borde vara värd en provkörning iaf. Jag ska iaf testa om/när det blir dax för byte.

Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

mrvimek  
#471906 Annars har du polaris 570

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

JWestergren  
#471961
mrvimek skrev:Annars har du polaris 570


Nja, den går bort pga ej låsbara diffar. Det är ett absolut krav.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

Meijer  
#471979 Polaris har kanske inte traditionella låsbara diffar men funktionen är väl i de flesta fall den samma, dvs alla fyra hjulen driver (framhjulen någon procent långsammare men det bör kvitta i skogen). Inte att likställa med öppna differentialer. Eller har jag missuppfattat systemet?
Senast redigerad av Meijer mån 11 sep 2017, 05:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

JWestergren  
#472005
Meijer skrev:Polaris har kanske inte traditionella låsbara diffar men funktionen är väll i de flesta fall den samma, dvs alla fyra hjulen driver (framhjulen någon procent långsammare men det bör kvitta i skogen). Inte att likställa med öppna differentialer. Eller har jag missuppfattat systemet?


Som jag förstår deras system så är det ngn slags automatiskt difflock, liknande det Can-Am har. Dvs det börjar låsa när det släpper. I Can-Am's fall så fungerar det _helt_ horribelt dåligt, i min erdarenhet. När den väl har låst diffarna så står man i en grop. Ser jag ett tveksamt hinder så vill jag kunna förbereda mig INNAN jag kör ner i skiten.

Fortfarande ingen som har praktisk erfarenhet av Stels? Inte ens någon som har en granne/kompis/kusin som har en?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stels ATV, någon som har erfarenhet?

skogsbonne  
#472014 Att du tycker Can-ams diff funkar dåligt är för att du har en gammal maskin med en seg diff, testa en maskin med den senaste diffen så låser den direkt. Systemet polaris kör med är inte lika can-ams och låser direkt, polaris och can-ams diffar är mycket smidigare än låsbara :-bd

Enda jag hört om stels är att det var med en sådan på en körning och den gick sönder första turen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).