ATV och UTV i skogen

Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

65 inlägg 40465 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Fredrik Reuter  
#453410 Kranman lanserar nu en ny skogsvagn för ATV - T2000 som ska göra fyrhjulingen till en riktig miniskotare. T2000 är en vidareutveckling på T1900EX men med många häftiga nyheter. Bland annat så går T2000 att få med Kranman M36 Pro kranen, alltså proffskranen på 4,6 meter som tidigare bara gått att fås på Bison modellerna.
Vidare har T2000 skotarbankar som är bultade i chassit, tre som standard men går att få med totalt 4 bankar om man vill.
I ramen sitter en ny lösning för drivningen. Det är en lösning där två hydraulmotorer sitter i en växellåda med mekanisk drivning ut till drivrullarna (robson). Denna enhet bildar bakaxeln och hela enheten är flyttbar i längsled så man får flyttbar boggie när man kör olika sortiment. Med denna lösning får man också differentialspärr på två växlar.
Nytt är också starkare ramstyrning.

Vad tror ni om denna griplastarvagn för ATV, skulle den passa dig?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Mowi850  
#453411 Den kan nog bli bra. Men jag är tveksam till fasta bankar tror att på så små vagnar ska det vara svängbara stötor. Och skjutbar boggi var ju bara en tidsfråga innan kranman skulle komma med. Men undra vad prislappen blir på en sån vagn?

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

hallingland  
#454147 När den här informationen snappade upp, fanns det någon information om när det blir "officiellt" på kranmans sidor?
Man är ju sugen på lite mer detaljer... :)

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

hallingland  
#454152 Eller låt mig fråga forumet så här (fram tills det kommer mer info från kranman). Vad tror ni kunniga på forumet att kranman vill få ut med denna vagn?
Vilket kundsegment är man intresserad av?
Kan man tänka sig att axeltappar och liknande är enligt Bison 6000x uppgraderade och därmed får man en robustare vagn som tar högre last?
Är inte längden på vagnen ändå ett stort hinder i konkurrens med andra?
Eller rår man på det i och med den flyttbara boggien?

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

nilsszzon  
#455174 pratade med kranman idag, modellen kommer att visas på Elmia och kommer finnas till försäljning/leverans efter sommaren.

Funktionerna är precis som Fredrik skriver och samma jag fick svar från Kranman

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Hema  
#455176 Prislappen blir avgörande för om man väljer vagnen eller rent av slår till på en Bison ist.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

svampbob  
#455202 Det känns som att kranman har fått till en bra vagn men nog är den väldigt lik Avestas MS48 i specifikationerna.

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Hema  
#455229 Kan man anta att det kommer bli förändringar på Bisonvagnarna med nu då?

Användarvisningsbild

Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Senox  
#455242 Så spännande! Har nyligen lagt en beställning på en 1900 vagn... Frågan är hur mycket bättre T2000 vagnen den är och om den är värd mellanskillnaden? Är det någon som har någon erfarenhet av M36 kranen? Vad är skillnaden mellan den och 30-60?

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Hema  
#455248
Senox skrev:Så spännande! Har nyligen lagt en beställning på en 1900 vagn... Frågan är hur mycket bättre T2000 vagnen den är och om den är värd mellanskillnaden? Är det någon som har någon erfarenhet av M36 kranen? Vad är skillnaden mellan den och 30-60?

Ring o snacka med dem. Ingen mening med att du ska bli besviken med ditt nyförvärv.

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

nilsszzon  
#455279 senox , jag har tankar på en beställning med .
får man fråga var du hamna i inköpspris och ev vart du gjorde din affär?
hur lång lev.tid blev det?

vad jag har förstått så har M36 kranen en helt annan lyftkapacitet

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Senox  
#455281 Till slut blev det en T1900 Börjessons Edition (ifrån Börjessons ATV i Alingsås) + 8 lagers hjul, hydraulisk ramstyrning, fjärrvinsch, 30-60 kran, timmersax samt 2 spaks ventilpaket mekaniskt. Utöver detta så har jag beställt en Suzuki KingQuad 750 med diverse tillbehör. Blev så klart ett totalpris på alltihop så kan inte säga vad de olika delarna kostade. Jag la beställningen för en eller två veckor sedan och leverans beräknas till mitten av juni. \:d/

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

nilsszzon  
#455282 jag har lite kontakt med anders på börjesson och har själv sneglat på deras edition.
ser ut att vara ett riktigt bra ekipage du beställt exakt samma mod som jag tänker mig med 2 spaks mekaniskt och hydr.vinsch har själv dock tänkt hålla mig till 30-50 kranen ( om utskjutet inte går att förhandla eller råkar vara en vagn klar med den modifikationen =)

jag är dock fortfarande lite kluven om jag ska avvakta t2000 eller en t1900ex

jag vill så gärna tro att det kommer att bli en sänkning i pris på ngn modell när t2000 kommer igång till försäljning.... men jag har haft fel förr :P

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Senox  
#455299 För egen del så resonerade jag som så att jag inte tyckte skillnaden mellan Börjessons Edition och EX var värt merkostnaden, dvs att Börjessons Edition är mer prisvärd än EX versionen. Med tanke på de förändringar som T2000 har så tror jag den kommer vara ett bra snäpp dyrare än EX då den verkar vara gjord för att kunna lasta och transponera än tyngre lass. Någon prissänkning på de befintliga vagnarna tror jag inte kommer ske då de redan "passar in" på marknaden samt att produktionskostnaden på de befintliga vagnarna inte blivit lägre bara för att de erbjuder en ännu större vagn. Så jag väljer att ligga kvar på min order. -Just my five cents ;)

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

nilsszzon  
#455306 ja vi får se =)

ska bli kul att se ekipaget på elmia iaf =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).