Sida 1 av 1

Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-vagn?

Postat: ons 12 apr 2017, 22:44
av Blomqvist
Det är en Kranman-vagn från 2011 som jag är intresserad av, och jag är lite osäker på funktionen med drivningen på hjulen på vagnen.
När man bromsar med fyrhjulingen så ska ju drivningen på vagnen kopplas från, eller hur?

Enligt ägaren så måste man själv stänga av drivningen på vagnens hjul med spaken.
Han berättade också att han har två "släpvagnskontakter" fram på hydraulaggregatet vid Honda-motorn, en kontakt till hydraulvinschen på vagnen, den andra minns jag inte vad han sa att den gick till.
Ingen kontakt är enligt honom inkopplad på fyrhjulingens elsystem, så någon bromssignal kan ju inte vagnen få.

Han är enda ägaren på vagnen, och vagnen är monterad av firma när han köpte den ny.
Finns det något sätt att kolla så att vagnen kopplar från drivningen när man bromsar?
Kan man helt enkelt bara ställa motorn och ventilpaketet på marken, koppla en av "släpvagnskontakterna" till bilen, starta motorn på vagnen, lägga i drivningen, och bromsa med bilen och se om rullarna stannar på vagnen?

Eller hur funkar det?

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: ons 12 apr 2017, 23:20
av anersimyra
Nej, du måste montera s.k bromsautomatik, utan en sådan blir ekipaget väldigt svårkört, för att inte säga direkt farligt. I en " paniksituation " bromsar man självklart hjulingen det första man gör, att då ha en vagn som driver kan göra det hela minst sagt spännande.. :shock:

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: ons 12 apr 2017, 23:33
av anersimyra
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... -t1700-4wd Men den ska ha frilägesventil som standard.

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: ons 12 apr 2017, 23:37
av Blomqvist
anersimyra skrev:http://www.kranman.com/produkter-atv-fyrhjuling/griplastarvagnar/item/3-griplastare-t1700-4wd Men den ska ha frilägesventil som standard.


Ja, exakt!
Men den är tydligen inte inkopplad på vagnen ifråga, eller så är den trasig.
Går det att kontrollera funktionen på frilägesventilen innan ett ev. köp?

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: ons 12 apr 2017, 23:38
av anersimyra
http://www.avestavagnen.se/pdf/produktbroschyr.pdf Här beskrivs det bättre under rubriken automat och broms.. :-BD

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: ons 12 apr 2017, 23:41
av anersimyra
Blomqvist skrev:
anersimyra skrev:http://www.kranman.com/produkter-atv-fyrhjuling/griplastarvagnar/item/3-griplastare-t1700-4wd Men den ska ha frilägesventil som standard.


Ja, exakt!
Men den är tydligen inte inkopplad på vagnen ifråga, eller så är den trasig.
Går det att kontrollera funktionen på frilägesventilen innan ett ev. köp?
Jag vet inte hur man kollar själva ventilen. Men det borde vara monterat en knapp för fram och back på styret som regleras med vänster tumme?

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: ons 12 apr 2017, 23:49
av Blomqvist
anersimyra skrev:
Blomqvist skrev:
anersimyra skrev:http://www.kranman.com/produkter-atv-fyrhjuling/griplastarvagnar/item/3-griplastare-t1700-4wd Men den ska ha frilägesventil som standard.


Ja, exakt!
Men den är tydligen inte inkopplad på vagnen ifråga, eller så är den trasig.
Går det att kontrollera funktionen på frilägesventilen innan ett ev. köp?
Jag vet inte hur man kollar själva ventilen. Men det borde vara monterat en knapp för fram och back på styret som regleras med vänster tumme?


Har för mig att det är två spakar på hudraulpaketet fram, en för att höja och sänka drivhjulen, och en för fram och back.
Jag TROR, men jag vet inte, att frilägesventilen kopplas in vid bromsning då bromsljusen tänds och ger signal till vagnen genom släpvagnskontakten.

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: tor 13 apr 2017, 00:03
av anersimyra
Det är riktigt, en spak för höjning och sänkning av rullarna, och den andra för körriktningen, men det borde ha installerats en knapp för elmanövrering av körriktningen. Har inte detta gjorts har man verkligen snålat med installationen. Förutom elmanövrering borde man även installera terrängbroms som även låser vagnens drivrullar när man bromsar. Att tänka på med terrängbroms är att den enbart fungerar framåt, får man stopp uppför har man endast broms på hjulingen.. :surp: det förhållandet beskrivs dock inte i produktbladet. Vad gäller drivningens manövrering, den kan manövreras, antingen med en tryckknapp för körriktningen, eller med automatik monterad med bromshandtaget på styret.

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: tor 13 apr 2017, 09:58
av RONiL
http://www.kranman.com/images/pdf/atvma ... _T1700.pdf

Om du tittar på sista sidan (sid. 11) så kanske det blir lite tydligare.

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: tor 13 apr 2017, 10:15
av Blomqvist
RONiL skrev:http://www.kranman.com/images/pdf/atvmanualer/Manual_T1700.pdf

Om du tittar på sista sidan (sid. 11) så kanske det blir lite tydligare.


Underbart, tack! :-bd

Re: Hur funkar frånkopplingen av drivningen på en Kranman-va

Postat: tor 13 apr 2017, 13:21
av MrStraightpull
Alla UTV/ATV har inte bromsljus kopplat i släpvagnskontakten (tex om reggade som 40km då det inte är /var krav på bromsljus på lantbrukssläp)