Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Avesta ATV
 Svara  4 inlägg  1288 visningar  3 följer

Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

#398873 Har köpt en Tugger 2wd av -89 års modell. Drivpaketen är helt slut så jag skulle ha köpt nya kedjor och drev. Bytte växellådsolja på den. När jag tappade ur oljan (som förövrigt såg väldigt fräsch ut) så trillade det ut en liten metallbit... Ser ut att vara yttersta biten från "växelgaffel" (heter det så?)

Blir ett projekt för de dagar med dåligt väder.

Om någon vet vad det sitter för växellåda på den och var jag kan börja leta efter delar så vore jag tacksam. Samma sak om någon vet om vad det passar för drev på den? Dreven kan man säkert fixa med drevämnen eller borra/fräsa om befintliga drev med rätt delning. Utväxlingen är 12t fram och hela 85 tänder bak!
I och med att det var så liten produktion på dessa så är jag helt övertygad om att de köpt färdiga komponenter från några olika leverantörer.

Om det är någon som har övriga frågor och/eller information så får man också hemskt gärna skriva i tråden. Jag vill lära mig så mycket som möjligt om denna maskin.

TS
Avesta ATV

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

#398876 grobosch.emv-ab.se/tugger.html

Användarvisningsbild

#398890 Det är inte en sån här?

#398891 @Jannee
Tack men den sidan hade jag redan hittat. Tack och lov får jag väl säga för någon instruktionsbok hade föregående ägare inte koll på var den fanns.

@ göt
Nej men konstruktionen är väldigt snarlik. Rokon är dock mindre och lättare med mindre motorer. De gamla hade en tvåtaktare på 150cc eller liknande. De nya har en liten fyrtaktsmotor. Hade minst lika gärna kunnat köpa en Rokon om jag hade funnit någon begagnad. Rokon har även framfjädring på de "nyare" modellerna. Provkörde en Rokon på skogsnolia för några år sedan och har varit sugen på en sedan dess.

Tuggern är helt utan fjädring samt drivs av en Rotax 277, en vanlig skotermotor fast med endast 16hk. Större och tyngre.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
SP
Annonser