ATV och UTV i skogen

Stadigare fjädring can am

15 inlägg 11566 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stadigare fjädring can am

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392435 Hej
Har en can am 2014 500 T3 lång. Det är så att eftersom jag drar så mycket vagn och har hydraulaggregatet fram vill jag fixa hårdare fjädring. Det funegerar som det är nu men är inte optimalt. Har också plogblad på vintern och skulle även då uppskatta om den inte var så svampig. Det finns HD fjädrar bak att köpa från can am. Hur mycket hårdare är dom? Kan man sätta original bakfjädrar fram? Dom ser hårdare ut bak. var en säljare här som spekulerade i det då jag frågade honom.
Det måste vara fler som har samma problem som jag. Jag vill inte göra den helstum och jag tycker det är nog så besväligt att den är så mjuk fram som bak.
Då jag var ung och höll på med motorcyklar fanns det nåt som hette svenska fjäderfabriken. Där kunde man beställa fjädrar som man ville ha dom finns dom kvar?
skickar med en bild på förra hjulingen... på den tiden var det inga problem. Stel bakaxel har sina fördelar



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Stadigare fjädring can am

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392436 Lite bilder så ni blir sugna på att svara... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stadigare fjädring can am

anersimyra  
#392456 Skillnaden blir inte dramatisk, trots HD fjädring måste jag ha fjäderlåsning på min polaris 800.

Användarvisningsbild

Re: Stadigare fjädring can am

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392497 Efter lite efterforskning på telefon idag... Många sätter några röda fjädrar från nån maveric. Octan o Östersund har tagit fram egna fjädrar, svensktillverkade för andamålet. HD fjädrarna som brp har är tydligen aldelens för mjuka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stadigare fjädring can am

skogsbonne  
Användarvisningsbild

Re: Stadigare fjädring can am

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392591 Dom där är inte till MAX. Enligt handlarn är max T3 fjädrarna 40% hårdare än standard. men ändå för mjuka

   TS
Avatar Fallback

Re: Stadigare fjädring can am

mrvimek  
#392604 Hör me Avestavagn så har dom sats som funkar :)!

Användarvisningsbild

Re: Stadigare fjädring can am

anersimyra  
#392620
trilla skrev:Efter lite efterforskning på telefon idag... Många sätter några röda fjädrar från nån maveric. Octan o Östersund har tagit fram egna fjädrar, svensktillverkade för andamålet. HD fjädrarna som brp har är tydligen aldelens för mjuka.
De gula HD fjädrarna som distribueras via Rindab funkar fint på framvagnen både med och utan aggregatet monterat.

Avatar Fallback

Re: Stadigare fjädring can am

Terex  
#394447 Köper du Asa- suspension stötdämpare kan du få så hårda som du vill. Men det kostar

Användarvisningsbild

Re: Stadigare fjädring can am

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395053 Slutade med röda maveric fjädrar bak. Herrejösses vad hårda dom är. Men kommer lira fantastiskt med vagnen. Fram blev det brp HD. Aldeles för mjuka men vi testar en säsong och kollar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stadigare fjädring can am

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395127
trilla skrev:Slutade med röda maveric fjädrar bak. Herrejösses vad hårda dom är. Men kommer lira fantastiskt med vagnen. Fram blev det brp HD. Aldeles för mjuka men vi testar en säsong och kollar.


Var hittar du dessa fjädrar?

Avatar Fallback

Re: Stadigare fjädring can am

skogsbonne  
#395184 Alla åf kan ju fixa fram

Avatar Fallback

Re: Stadigare fjädring can am

Trumstockar  
#574373
trilla skrev:Slutade med röda maveric fjädrar bak. Herrejösses vad hårda dom är. Men kommer lira fantastiskt med vagnen. Fram blev det brp HD. Aldeles för mjuka men vi testar en säsong och kollar.


Intressant, maveric fjädrar. Har kollat runt på nätet men hittar inget, verkar vara väldigt få Atv handlare som vet något om dem, någon som har ett mobilnr eller webadress/Mail ?
Mvh

Avatar Fallback

Re: Stadigare fjädring can am

Ent  
#577481 Frågade min ÅF om de styvare Commanderfjädrarna men de skulle klösa loss på en bit över 2000 kr paret :shock: Antar att Maverickfjädrarna kostar ännu mer. Eller anses 2000+ vara ett rimligt pris för ett par massproducerade spiralfjädrar?

Avatar Fallback

Re: Stadigare fjädring can am

skogsbonne  
#577522 Kör med can-ams hårdare fjädrar för atv, funkar kanon med en avestavagn bakom, man lastar ju stockarna/ställer in vagnen så kultrycket blir okej

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).