ATV och UTV i skogen

Lunningskärra, fungerar bra?

10 inlägg 15373 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunningskärra, fungerar bra?

Perre83  
#375353 Någon som har erfarenhet av lunningskärra till era fyrhjulingar?
Har Läst lite om det men finns det möjlighet att dra STORA stockar? Timmerstockar som är är runt 50/60 i diameter väger en hel del.
Kan detta fungera?

Dela gärna era erfarenheter och bilder!! :smile: :smile:



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Hema  
#375382
1456007998_dsc_0247.jpg
1456007976_dsc_0273.jpg
1456007793_9873600213.jpg
1456007833_2130481975.jpg
1456007807_6358633680.jpg

Jag har en Nyvab lunningsvagn av modellen öppen båge. Du vinschar in och upp stocken/stockarna och fäster sedan lasten med kätting. Bild 1 o 2. Har nu bytt hjul till större, så det ska bli intressant att testa nu i vår. Annars hade jag gärna velat testa en lunningsvagn med boggie.

En enklare variant är där man bara ställer vagnen över stock och fäster och när man sedan kör lyfts stocken upp, med denna lösning går det även att backa någon halvmeter, vilket kan vara bra om terrängen är utmanande. Bild 4 hemmagjord.

Finns även andra med taggig lastbanke som man lägger stocken/stockarna på och sedan säkrar lasten. Tror de är knepigare att lasta av med förutom Lejabs version, där man kan tilta lastbanken och sedan kör man bara framåt tills lasten åker av. Bild 3 o 5 den första heter Danroy, men den andra har jag inte 100% koll på (Kellfri?), men brukar dyka upp då o då på blocket.

Tycker denna bild är rätt talande:
Bild


Har man dålig terräng och odriven timmervagn kan det vara en fördel att dra ut stockarna från den värsta terrängen med lunningsvagn och sedan köra med timmervagnen, om nu inte stockarna är som i bilden ovan. Sedan finns det olika tänk om man ska dra stocken i rotändan eller i toppändan. För stocken är det bättre att dra i toppen, då minst skit fastnar på stocken men du gör mer skada på marken eller det omvända smutsar ner större del av stocken, men med mindre skada på marken. Vid vinschning kan det vara fördelaktigt att dra toppen först, då minskar risken för att stocken gräver ned sig i marken eller fastnar mot något. Det är bra om lunningsvagnen har sidoskydd för hjulen så man inte kör emot och fastnar mot ett träd. Då kan man fastna rejält.

Testa gärna att googla bilder på "lunningsvagn"

Avatar Fallback

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Perre83  
#375674 Tack så mycket för den utförliga beskrivningen :smile: Ser ju ut som man kan dra ut riktiga bässar om terrängen tillåter det. Blir nog en lunningskärra från nyvab.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Hema  
#375679
Perre83 skrev:Tack så mycket för den utförliga beskrivningen :smile: Ser ju ut som man kan dra ut riktiga bässar om terrängen tillåter det. Blir nog en lunningskärra från nyvab.

Jag vill inte på något säga att Nyvabs (den modellen jag har är den bästa, men den funkar) Nu för tiden har Nyvab en ny modell, men principen är den samma.
Bild
Bild

Kanske kan det bli billigare att be en lokal smed/plåverkstad fixa något motsvarande? Samt större hjul gör att den klättrar bättre.

Avatar Fallback

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Perre83  
#375703 Precis såg med att de har ändrat en del på den.. Nej priset tycker jag är lite i överkant för en så pass enkel grej ändå!
Har inte hittat någon som är mycket billigare än nyvabs lunningvagn heller..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Jerkers  
#376554 hej jag svetsade ihop en lunnings vagn hemma av div järn som jag hade har bara köpt jula axeltappar bilhjul hade jag.
har kört fram ett 50tal stockar i dagsläget det har fungerat bra,det bör vara korta avstånd annars blir det tidsödande och bättre att dra fram till basväg för lastning
ska kompletera med en vinch handveven jag hade var för klen och tog slut efter en dag.
Ska ut i dag kan kanske ta nån bild

Avatar Fallback

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Perre83  
#376746
Jerkers skrev:hej jag svetsade ihop en lunnings vagn hemma av div järn som jag hade har bara köpt jula axeltappar bilhjul hade jag.
har kört fram ett 50tal stockar i dagsläget det har fungerat bra,det bör vara korta avstånd annars blir det tidsödande och bättre att dra fram till basväg för lastning
ska kompletera med en vinch handveven jag hade var för klen och tog slut efter en dag.
Ska ut i dag kan kanske ta nån bild


Bilder uppskattas alltid :smile:
Är stora stockar du kört fram också då?
Har en warn vinsch bak på hondan som jag tänkte använda till just detta ändamålet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Hema  
#523179 @Perre83 vad blev det för vagn?

Avatar Fallback

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Ent  
#523220 Har ingen erfarenhet av lunningsvagnar. Jag bara använder kranvinschen och hittills har allt följt med, om än med lite lyfthjälp när det gräver ner änden.

Jag har dock lekt med tanken att lunna med en älg/Canadapulka den dan kranvinschen inte orkar. Är det någon som prövat den varianten? Kostar ca 3000, åker med på lasset och tar annars mindre plats än en extra vagn.

Avatar Fallback

Re: Lunningskärra, fungerar bra?

Hema  
#523291 Jag vet inte hur tålig den pulkan är, men glasfiberpulkan håller o den brukar gå att finna på blocket bättre begagnad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).