ATV och UTV i skogen

Kurs i skogskörning?

19 inlägg 8310 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

skogsbonne  
#365682
Bax skrev:
TheJo skrev:
Bax skrev:


Åsså ha halvpunka för bättre terrängkörning. Dvs lämpligt slangtryck var 0,27-0,30.



Det är normalt tryck i däcken, jag brukar köra med 0.1-0.2 för ännu mer grepp i skogen :smile:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

husqvarna_med_sthil  
#365736 En kurs i terrängkörning skulle jag vilja ha också men då anpassat för jordbrukstraktor. Har traktorkortet men det var ju bara en teoretiskt utbildning som inte gav något på terrängkörning. Nu provar jag mig fram och har fått åka med när andra mera erfarna kör och än har det gått bra men en kurs vore inte fel. Misstänker att en kurs vad gäller jordbrukaren inte riktigt ligger i tiden.

Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

Mäyränen  
#368068 Ett alternativ till kurs i skogskörning kan ju vara det som jag har tillämpat i hela mitt liv som mek på entreprenad maskiner i 35 år, ute i ur o skur: om det se farligt ut ge f:n i o göra det, hitta en annan väg, kurs i körning i en svart pist låter helt befängt,

Avatar Fallback

Re: Kurs i skogskörning?

husqvarna_med_sthil  
#368111 Låter vettigt men, för den som är helt ny och ska prova sig fram vore det nog inte dumt att få lite på benen vad som är möjligt, vad som är lämpligt och när det faktiskt är farligt trots att det kanske ser lugnt ut i en nybörjares ögon.
Jag testar mig fram och försöker vara så pass försiktig att jag hinner gå ur problemen innan de är ur mina händer men som sagt, det hade inte varit dumt att få ta del av, om det finns, lärdomar som andra har gjort via en kurs där man kan testa lite olika saker så man får en viss känsla för ämnet.
edit: lägger till, jag är den nybörjaren jag pratar om. Än har det gått bra men jag tänker att kanske är jag onödigt försiktig eller så är jag på gränsen åt andra hållet... svårt att veta :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).