ATV och UTV i skogen

Snöplogning med atv

27 inlägg 24053 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

svampbob  
#365189 Mitt anbud disskvalificerades för övrigt då jag inte angett telefonnummer och mailadress till verksamhetschefen som både jag och den upphandlande tjänstemannen kände personligen, dessutom sitter de i samma korridor. Upphandlande tjänsteman och någon chef på Svevia har självklart ett personligt förhållande till varandra, att jag struntade i att ange telefonnummer och mailadress gjorde deras lycka. Jag struntade dock i att överpröva då jag har Svevia som kund, dessutom fick jag erbjudande om att utföra arbetet på entreprenad åt Svevia, dock gapade jag kanske över för mycket genom att kräva 75 % av Svevias anbud, men va fan, försöka duger.. :smile:

När det gäller LOU så är skallkraven det första som man tittar på finns det ett ynkligt formalia fel så blir du förkastad.

Jag fick för ett tag sedan skratta åt mina anställda. Dom hade skrivet ett anbud som var bäst och billigast men hade struntat i någon lite typ f-skattebevis så anbudet blev förkastat. Jag sa åt dom att om det så står att ni ska skicka med en film där ni dansar ballongdansen så är det bara att göra det om ni ska vara med.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

axwell  
#365203
Simon.M skrev:det går bättre och fortare med ATV än med traktor o bakmonterat blad har båda alternativen själv.


Kan du utveckla den slutsatsen, jag måste ju ha lite fakta innan jag tillrättavisar snöröjaren här på kommunens gator :?: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

BM Buster  
#365212 Vilken typ av blad kör ni med? Jag är på gång att skaffa mej ett blad åt min Grizzly(som är rustad med hel plåt under),är det ngn skillnad på funktionen hos de blad som är front monterade eller de som är monterade mitt under maskinen eller för den del Yamahas eget som är monterat på draget. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

Robbanhög  
#365213 Fördelen med front monterat är att det oftast inte kan fastna i nåt under så man slipper montera bort fästet om man skall köra över stock och sten. Efter att det slagit i lite så brukar det bli svårt att få dit plogen igen!

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

Tjita1  
#365214 Borde det inte ge både bättre fäste och resultat om man slipper köra i snön innan man plogar bort den?

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

Simon.M  
#365223
axwell skrev:
Simon.M skrev:det går bättre och fortare med ATV än med traktor o bakmonterat blad har båda alternativen själv.


Kan du utveckla den slutsatsen, jag måste ju ha lite fakta innan jag tillrättavisar snöröjaren här på kommunens gator :?: :lol: :lol:
min 4 hjulning gör 120 och traktorn 25 [emoji6] får bra skjuts ut från vägen med mitt blad snön flyger ut i diket medans traktorn lägger det där bladet slutar enda nackdelen är att mitt blad är att mitt blad är 150 cm brett bara tror inte det fanns bredare när jag köpte så krävs 2 vändor för min del på min väg

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

Värstingen  
#365243 Jag har kört med grizzly 450 utan kedjor och lejab plogblad och måste skryta med hur enkelt montering av och på funkar.
Har använt detta i fyra år.

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

Sture Andersson  
#365247 Det är ju många här med fyrhjulingar,tänkte fråga vad ska man tänka på vid köp av fyrhjuling .

Bakaxel,rak eller delad.Storlek på hjulen. Växellåda ,diffspärr ,fram bak?

Eller andra saker man bör tänka på .

Har tänkt ha den till snöplogning ,och kanske lite vedskörning ,transport .

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365248
Simon.M skrev:
Sture Andersson skrev:Har funderingar på att köpa en atv och bland annat ploga snö med ,tycker ni det funkar bra .

Har ni kedjor på, eller funkar det bra utan ,har inte tänkt ha det till vägar utan hemma på gården och runt huset på gångar.
det går bättre och fortare med ATV än med traktor o bakmonterat blad har båda alternativen själv. Kedjor fram är nog att föredra om du ska kunna styra bra o det är mycket tung snö har kedjor på alla 4 men har en rätt brant backe på ca 400 meter på vägen


Har också provat med båda. Kör nu med en AC 700 med band, går förstås utan några som helst problem. Men har även kört med en 500 och vanliga däck med kedjor. gick problemfritt.

Apropå trådskaparens fråga så måste jag erkänna att jag bli sugen att bjuda på plogning med ATV, har faktiskt aldrig tänkt på det, men cykelvägar och sånt borde fungera. Till större saker duger den inte, svårt få tillräckligt lyft, särskilt om det är blötsnö.

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

halvproffs  
#365249 Är det någon som har Polaris 850 med hasplast från Go off road och hur det passar med snöblad. Är lite sugen på att skaffa snöblad iom att jag tar av lastaren på traktorn när jag kör i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

anersimyra  
#365263
svampbob skrev:Mitt anbud disskvalificerades för övrigt då jag inte angett telefonnummer och mailadress till verksamhetschefen som både jag och den upphandlande tjänstemannen kände personligen, dessutom sitter de i samma korridor. Upphandlande tjänsteman och någon chef på Svevia har självklart ett personligt förhållande till varandra, att jag struntade i att ange telefonnummer och mailadress gjorde deras lycka. Jag struntade dock i att överpröva då jag har Svevia som kund, dessutom fick jag erbjudande om att utföra arbetet på entreprenad åt Svevia, dock gapade jag kanske över för mycket genom att kräva 75 % av Svevias anbud, men va fan, försöka duger.. :smile:

När det gäller LOU så är skallkraven det första som man tittar på finns det ett ynkligt formalia fel så blir du förkastad.

Jag fick för ett tag sedan skratta åt mina anställda. Dom hade skrivet ett anbud som var bäst och billigast men hade struntat i någon lite typ f-skattebevis så anbudet blev förkastat. Jag sa åt dom att om det så står att ni ska skicka med en film där ni dansar ballongdansen så är det bara att göra det om ni ska vara med.
Så är det ju.. :shock: anledningen till att jag inte angav dessa uppgifter var att jag dels träffat verksamhetschefen och gått igenom uppdraget med honom, och ingen annan " var garanterat " intresserad av uppdraget. Den tidigare entreprenören hade varit ensam om att räkna på uppdraget under nära tio års tid. Men som sagt, står där att man ska bifoga bild där man biter polarn i ballen är detta vad som gäller.. :o

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

Hammaren  
#365319 För att försöka få tillbaks tråden till vad den handlade om :smile: 450kr/tim+moms? för typ gårdsplogning. Jag tog ju åt mig en plogning av en skogsväg för några år sedan, men kommer inte ihåg vad jag tog för det! :oops: :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).