Sida 3 av 10

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 01:24
av Robbanhög
Ja kranman har med elstyrning för grip och utskjut [emoji7]
Lutar åt att det kommer införskaffas en kranman vagn [emoji4]

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 01:35
av anersimyra
Ja ok, annars fungerar det mekaniska och säkerligen mycket billigare systemet oerhört väl, det är både snabbt och smidigt. Jag har svårt att se nyttan med elstyrning på såpass små system. Hör av dig om du vill prova.. :-BD

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 01:53
av Robbanhög
Vill väldigt gärna pröva. Är ju merkostnad på både mekaniskt och med el och när det är nyinvestering så känns det som att inte köpa med el är att snåla. (Van vid bara två spakar från grävmaskinen jag sitter i 40 timmar i veckan [emoji16])

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 02:13
av anersimyra
Kranarna är inte direkt jämförbara varken med grävare eller skotare, de går inte samköra som större system. Spaken för gripen når man med vänster hand vilande på spaken för sticka och sväng. Att köra fler än två funktioner fungerar i praktiken enbart vid sänkning utan virke i gripen, jag tycker därför elstyrning till grip och utskjut är onödigt lull lull då det mekaniska funkar såpass bra.. :-BD

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 02:20
av hfab
Skulle vilja påstå att kranar i den storleken och med den hydraulik det handlar om, är lättare att köra med flerspak.
Med tvåspak försöker de flesta att köra flera funktioner samtidigt, det går inte!
Tvåspak och elstyrning är bortkastade pengar.

Bara min syn på saken..

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 02:42
av Hema
Min gamla Kranman Rexon 300 med flerspak (tror det är 5-6hk BS), så går det att köra 2 funktioner samtidigt, men då går det långsamt. Men om man hade haft större aggregat tror jag nog att det hade fungerat bättre.
Dock skriver Avestavagnen http://avestavagnen.se/tillbehor.html under 2 spaks ventilpaket
Har man inte blivit alltför van med andra maskiner med 2-spak rekommenderar Avestavagnen det klassiska 5+2.

Men jag hade velat pröva 2-spak iaf. Var någon här på forumet som köpte trådlös styrning samband vid kranmanvagn, så han slapp betala för ett ventilpaket han inte skulle ha någon nytta av och var jättenöjd. Osäker vilken tråd. Kaske denna https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=239683#p239683

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 08:15
av svampbob
Med gripen tom så kör jag mycket med tre funktioner samtidigt. Lyfter jag tungt så är det en eller två funktioner samtidigt som funkar.

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 12:13
av Hema
svampbob skrev:Med gripen tom så kör jag mycket med tre funktioner samtidigt. Lyfter jag tungt så är det en eller två funktioner samtidigt som funkar.

Hur stark motor har du?

Sedan anående huvudfrågan, så får det väl bli Avestan om man ser till att de fixar driften. Anledning att Kranman inte har justerbar boggie. Fast det kanske upplevs som ett större problem tankemässigt än vad det gör i verkligheten?
Jag såg en 1750 vagn hos ATVHuset och den gick ju att manuellt justera, men det är ju det där med hydraulslangarna och kom då att tänka på att det i teorin borde funka att använda sig av hydraulslangvinda, såsom höglyftade truckar har. Fast den då kanske borde vara inkapslad för säkerhets skull.

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 12:38
av svampbob
Hema skrev:
svampbob skrev:Med gripen tom så kör jag mycket med tre funktioner samtidigt. Lyfter jag tungt så är det en eller två funktioner samtidigt som funkar.

Hur stark motor har du?

Sedan anående huvudfrågan, så får det väl bli Avestan om man ser till att de fixar driften. Anledning att Kranman inte har justerbar boggie. Fast det kanske upplevs som ett större problem tankemässigt än vad det gör i verkligheten?
Jag såg en 1750 vagn hos ATVHuset och den gick ju att manuellt justera, men det är ju det där med hydraulslangarna och kom då att tänka på att det i teorin borde funka att använda sig av hydraulslangvinda, såsom höglyftade truckar har. Fast den då kanske borde vara inkapslad för säkerhets skull.


Jag har den stora motorn och två hastigheter på driften.
Vad menar du med få till driften? Jag lastar 4,5 m långt och över grinden och har än inte hittat någon backe som jag inte har kommit mig uppför.

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 17:20
av Hema
Jag får nog ge upp. Jag vet att jag har sett ett videoklipp, där vagnen bara driver på de hjul som har sämst grepp. Men efter flera timmars sökande kan jag inte finna det. Alltså jag är typ hundra på att jag sett det där klippet. Ingen annan som sett det?

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 17:26
av mrvimek
Ja var inne på att köpa den största vagn och motor och kran av Avesta och hade då vimek minimaster 620 och köpte mig då en 3 år gammal alstor och fick pengar över då

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 17:26
av anersimyra
Jag såg det klippet Hema.. :shock: å andra sidan har jag sett klipp där det driver ( slirar ) på bägge sidor.. :-BD möjligen var det fel på drivningen i klippet.

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 17:39
av Hema
anersimyra skrev:Jag såg det klippet Hema.. :shock: å andra sidan har jag sett klipp där det driver ( slirar ) på bägge sidor.. :-BD möjligen var det fel på drivningen i klippet.

Tack, då vet jag att jag inte har drömt det iaf. :)

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 17:42
av anersimyra
Nejdå, du har inte drömt, men snubben i klippet såg ut att önska att det hela var en ond dröm.. :lol:

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Postat: sön 10 jan 2016, 18:19
av Robbanhög
Klippet ligger i denna tråd!