ATV och UTV i skogen

Köptips snökedjor

62 inlägg 36384 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Trolle_T  
#362787
Sune_ skrev:Jag har dom på en polaris 800, alltså samma som 500, och där tog det i både här å var fram.
Styrleden är jättenära hjulet så spacer är ett måste med originalfälgar.
Nu har jag större hjul (27") på originalfälgar så det är ju orsaken till det du refererade till, att det tar i hasplastens kant när man svänger. Har du ingen plast under och/eller ej större hjul så lär det knappast bli ett problem för dig.


Nu har vi orginal-däcken med Spacer sedan förr så det låter lovande!
Men hur löste du problemet med att det tar i för dig?

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Sune_  
#362812 Då bör ni klara er fint!
Jag har väl igentligen inte löst det än utan den ha blivit stående bara.
Men ja har väl 2 alternativ, 1: att kapa bort delar av hasplasten, 2: att köpa nya bärarmen fram som flyttar fram hjulen 2".
Lutar åt alternativ 2 då ja helst inte vill kapa den kanten det tar i eftersom all skit som sprutar från hjulen antagligen hamnar ovanpå bukplasten istället.

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#363600 Fick mina kedjor idag. Postbilen överraskade mig genom att ivrigt komma tutandes. Kollade ut och såg brevbäraren med två avier i näven. Kul, då slapp jag åka nästan 2mil fram-o-tillbaka till postutlämningsstället. Kan även nämna att de via mejl bifogade kollinummer så att det gick att följa och det funkade bra!

Kan väl säga att det började bra, sedan så såg det inte sämre ut när jag öppnade kartongerna.
1452170016_dsc_0633.jpg

Kanonbra påsar/väskor. Kedjorna var väldigt rena, knappt att man blev smutsigt om händerna. Mycket trevligt! Som det har nämnts tidigare, så bygger kedjorna liggandes på golvet en hel tum.

Men då tog det hela plötsligt en kraftig vändning. Ena framkedjan visade sig vara ett riktigt måndagsexemplar eller om det var sista på fredagen.
1452170003_dsc_0630.jpg

Ja den kedjan stack även ut på andra områden.
1452170008_dsc_0635.jpg


Kommer reklamera, men detta är något som tyvärr kan uppstå hos alla tillverkare, så detta kommer inte påverka min uppfattning av produkten. Däremot kommer det bli intressant att se hur deras reklamationshantering fungerar.

Sannolikheten har nu ökat för att andra som beställer kommer få en korrekt produkt. :)

Jag får återkomma.

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

totaya79  
#363698 Halva priset, halva kedjan. :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#363706
totaya79 skrev:Halva priset, halva kedjan. :wink: :lol:

Jaha, tusan också. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

speja  
#363712 Efter en dikeskörning och en fastkörning har jag blivit intresserad av snökedjor.
Grannens 2WD (Buster?) går ju bättre med kedjor än min 4WD (DF304) utan!

Vad skall man välja? Kedjor både fram och bak, eller bara bak?
Det finns massor av 'mönster'; tvärlänk, romber, ringar,...
Det ett antal tvärsnitt; fyrkant, vriden rund, piggar,...

Skall kedjan sitta spänd på däcket eller skall man få in en knuten näve mellan kedja och däck?
Det finns ju inte så mycket luft mellan hjul skärm (med lite oskyddad kabel till bakljus).

Jag har en dryg km med asfalt sedan en halv kilometer med is och backar där kedjan behövs.
Väl i skogen vill jag undvika kedjor som jag tror skadar de växande träden.
En kedjevariant som är lätt att ta på/av är ju att föredra.

/Peter

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

halvproffs  
#363718 Jag köpte billigare kedjor från ett stort företag i Sverige. Kedjorna var olika långa till bakhjulen men efter kortning på ena blev det skapligt. Till framhjulen var dom 30cm för korta så jag reklamerade dom. Sen började cirkusen. Går inte att skriva om det, är för mycket. Efter ca 15 telefonsamtal fick jag pengarna tillbaka som jag måste lägga ut för dom nya framkedjorna för annars skulle det inte stämma i DERAS bokföring. Men min då? Stämmer det i den då? Spelar ingen roll, du måste betala för dom nya också blev svaret. Egentligen gav jag upp efter 10 samtal men efter ett tag VÄXTE HORNEN I PANNAN. Aldrig mera att jag handlar därifrån.

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#363719 Vad som brukar sägas är att det är bakaxeln som gäller om det bara ska köras på en axel, kolla instruktionsboken för säkerhets skull. Ringkedjor är väl rätt uppskattade i skogen, men gör för stor skada på asfalt. Jag kan hålla med om att kedjor känns dåligt mot rötter, men om man har dem lite slappa (det brukar rekommenderas med en knytnäve, så de kan rör på sig lite och forma sig efter underlaget), så följer de marken bättre och ett hjul som inte slirar gör mindre skada än ett som slirar. Men kan man köra utan kedjor och utan att det slirar är väl det att föredra.

Att behöva ta av och på kedjor varje gång man åker till sitt skift låter jobbigt, men har man inga andra alternativ, så vad göra? Klart vintertid om an kör försiktigt så kanske det inte sliter för mycket om det nu är tjäle och hårt underlag.

Det är vad jag har snappat upp. Men det kan såklart finnas avvikelser.

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#363721
halvproffs skrev:Jag köpte billigare kedjor från ett stort företag i Sverige. Kedjorna var olika långa till bakhjulen men efter kortning på ena blev det skapligt. Till framhjulen var dom 30cm för korta så jag reklamerade dom. Sen började cirkusen. Går inte att skriva om det, är för mycket. Efter ca 15 telefonsamtal fick jag pengarna tillbaka som jag måste lägga ut för dom nya framkedjorna för annars skulle det inte stämma i DERAS bokföring. Men min då? Stämmer det i den då? Spelar ingen roll, du måste betala för dom nya också blev svaret. Egentligen gav jag upp efter 10 samtal men efter ett tag VÄXTE HORNEN I PANNAN. Aldrig mera att jag handlar därifrån.


Hmm har de inte hört talas om reklamationer?

Användarvisningsbild

Re: Köptips snökedjor

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363807 Jag hade lite frågor till finnarna och desperado snabbt och korrekt. Så reklamationen kommen nog gå lysande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#363967 En ny uppsättning kedjor ska vara påväg. Bra respons!

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

jannee  
#363973 Spänn kedjorna så pass hårt att de INTE slår i skärmen. Lägga av och på ganska enkelt. En ståltråd i änden på kedjan som du hänger om däcket sedan kör framåt, kedjan läggs på lagom spänd - fix färdigt.

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Hema  
#363975 Ev. länkar som blir över, kapar ni dem eller fäster upp dem?

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

skogsbonne  
#363985 brukar tömma ur däcken på luft, sätta på dom och spänna så gott det går och sen pumpa upp däcken så blir det kanon

Avatar Fallback

Re: Köptips snökedjor

Stenmark  
#364036 Har monterat skruvdubb istället för kedjor funkar kanon även på Ford 5000 jag hade förut och skotta snö med snöslunga så jag hoppas slippa på Samen även i skogen B-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).