Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

Avesta ATV
 Svara  8 inlägg  3543 visningar  5 följer
Användarvisningsbild

Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

#340232 Nu kan det snart bli krav på ett speciellt körkort för att köra fyrhjulingar eller ATV:er. Detta efter förslag från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

VTI har granskat flertalet olyckor med fyrhjulingar och tagit fram ett förslag på "körkort" med både teoretiskt test och "uppkörning".

Främst syftar de till att utbilda förare om riskerna med att köra fyrhjuling, inkl "fyllekörning" men också hjälmkrav.

http://expressen.se/motor/forslag-infor ... yrhjuling/

TS
Avesta ATV

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

#340235 Inte orimligt.

Gissningsvis får man fortsätta köra om man tagit annat körkort tidigare?

Två exempel:
Min lilla mamma får köra tung mc fast hon aldrig gjort det och helt saknar utbildning för det.
Snöskoter får man köra utan utbildning för det om man tagit B-körkort före 1 januari 2000.

Användarvisningsbild

#340236 Hur många av olyckorna har drabbat 3:e person? Är det inte så att de allra flesta av olyckorna innefattar endast föraren och ev medpassagerare? Tycker detta är ynkligt, begriper man inte att man ska köra nykter så får man väl skylla sig själv!

#340237 SJÄLVKLART att kort ska införas.
Svenska folket har inte längre något sunt förnuft kvar------ detta är i alla fall vad myndigheterna anser, tyvärr ligger det också något i det.
Å andra sidan tror alla att bara man har ett kort så är allt bra, vilket det tyvärr oftast inte är.
För övrigt är ALLA fordon riktiga mördarmaskiner om de inte framförs på rätt sätt. Dock är det många personer som är mer eller mindre totalt befriade från någon ansvarskänsla, dessa lär man nog ändå inte få någon fason på, med kort eller inte.

#340246 Fyrhjulingar är farliga grejer både på väg och i terräng om det saknas vett bakom styret... Men så är det med allt och det ändrar knappast något "körkort" på.
Men det är väll som med motor och röjsågsplastkortet, det finns pengar att håva in.

#342777 Farligt med fyrhjuling.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21443752.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21443900.ab

Användarvisningsbild

#342778 Värst är väl alla underåriga som framför 4-hjulingar...
Har ett gäng här omkring som är ute och sladdar och river upp vägarna... Väntar bara på dagen då jag möter en ambulans...

Användarvisningsbild

#342796 Jag betvivlar att ett körkort hjälper, jag menar hur länge har det inte funnits B-körkort för bil? Det finns massor med dårar
som kör på fyllan, kör för fort, kör av vägen, kör på oskyldigt folk fast dom har kort, vissa kör utan kort.
Och vad gäller omyndiga ungdomar som kör atv på vägar, kör sönder i terrängen osv, plocka av föräldrarna deras kort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Myt eller verklighet...... av tjoolahopp - ons 06 feb 2013, 09:58
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

12
17 svar
6718 läst
av anersimyra     
tor 07 mar 2013, 16:44
Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong av Fredrik Reuter - lör 08 aug 2015, 21:57
i Ny Teknik och Elektronik
11 svar
4472 läst
av Uvskogen     
mån 09 nov 2015, 12:51
Billig biobaserad kolfiber snart verklighet av Niking - tor 22 okt 2015, 01:29
0 svar
913 läst
av Niking     
tor 22 okt 2015, 01:29
Elpapper från skogen, trädbatterier snart verklighet? av Fredrik Reuter - tor 03 dec 2015, 14:29
6 svar
1825 läst
av totte     
fre 04 dec 2015, 00:03
Körkort ???? av strombom2 - fre 18 jan 2013, 11:21
i Motorsåg och handhållet

1 ... 789
124 svar
32389 läst
av anersimyra     
tor 05 feb 2015, 21:20