ATV och UTV i skogen

ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

57 inlägg 58042 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#398944 Jag verkar ha missat en rätt vital grej hos Kranman. Det verkar som om att alla deras tippvagnar med hydraultipp bygger på en vagnsdel och en tippdel. Tippdelen går således att flytta över till en av Kranmans skogsvagnar. Väljer man en hydraulisk skogsvagn + en gripskopa kan man få en trevlig kombi och en betydligt flexiblare lösning.

Visst även andra skogsvagnara erbjuder tippdel, men jag vet inte om de är flyttbara likt moduler som hos Kranman. Om detta lockar, se då till att inte glömma att fixa låsfästena. Olika modeller beroende på vilka stakar/vagn man har.
Bild
Bild

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#400586 Fick dessa bilder (tack), som visar de olika tippvinklarna Avestavagnen vs. Kranman TP350BV.
1469310052_dsc_0830.jpg

1469310059_dsc_0831.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Jöjje73  
#428035 Klart att Avestavagnen fototrixar som vanligt, tycker men kan se tydligt att man är bra nära varandra om man parkerar båda i våg...

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#428063 Nu ska vi inte beskylla någon tillverkare, då det är en privatperson som skickat bilden. Måhända att vagnarna inte står exakt rättvist, men Avestan har ivf större tippvinkel, sedan om den större vinkeln är befogad är en annan fråga. En nackdel med Avestan är att den tar betydligt längre på sig att sänka flaket pga. enkel resp. dubbelverkade tippkolv. Om det är av betydelse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Jöjje73  
#428086 Ja vi ska inte sjunka till säljarnivå här nu;)
Jag tror vi kan som konsumenter av deras produkter vara mycket stolta över de båda märkena för de har sina för och nackdelar båda två.
Tror inte man kan hitta ett märke till med den kvalité och service samt inte minst utveckling på skogssidan som bägge dessa faktiskt har.

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#428117 Instämmer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Onefield  
#494058 Nån som arfarenhet av någon av dessa vagnar?

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#494235
Onefield skrev:Nån som arfarenhet av någon av dessa vagnar?

Vilken/vilka är du nyfiken på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Onefield  
#494301 Smålandsvagnen tycker jag ser ganska bra ut, även i förhållande till pris jämfört med de andra :)

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

axwell  
#494307
Onefield skrev:Smålandsvagnen tycker jag ser ganska bra ut, även i förhållande till pris jämfört med de andra :)

Instämmer, jag är helnöjd med min. Valde dock den enkelaxlade med kraftigare hjul.

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Onefield  
#494399
axwell skrev:
Onefield skrev:Smålandsvagnen tycker jag ser ganska bra ut, även i förhållande till pris jämfört med de andra :)

Instämmer, jag är helnöjd med min. Valde dock den enkelaxlade med kraftigare hjul.


Okej va bra att veta att du är nöjd!
Den enaxlade verkar ju vara precis likadan förutom en axel förstås, till och med priset är samma :)

Behöver man en fyrhjuling med större motor för att orka dra vagnen med fullt lass?

Jag är inne på att ev köpa en ny Polaris 570 Sportsman..

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#494435 Beror på markförhållandena. Hårt/mjukt underlag och om det lutar eller är plant. Går inte att säga något exakt, men vanligtvis klarar en svagare uppgiften, om än något långsammare. Man kör iaf med lågväxeln då man har släp efter.
Senast redigerad av Hema mån 29 jan 2018, 00:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

axwell  
#494443
Onefield skrev:Okej va bra att veta att du är nöjd!
Den enaxlade verkar ju vara precis likadan förutom en axel förstås, till och med priset är samma :)

Behöver man en fyrhjuling med större motor för att orka dra vagnen med fullt lass?

Jag är inne på att ev köpa en ny Polaris 570 Sportsman..


Att en enkelaxlad går lite tyngre över små hinder har jag tagit in i kalkylen.
Mest på prov har jag kört den fullastad med en 500 cc ATV och det fungerar ungefär som väntat.
Det går inte att starta i motlut vid backning.

Minitraktorn är den ordinarie dragaren och den har inga problem med fullastad vagn, vare sig bakåt eller framåt.
Anledningen till att jag valde enkelaxlad är att jag vill kunna vända på små ytor med tvära svängar även om vagnen är på gränsen till överlastad.

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Onefield  
#494467 Okej, tack för utförligt svar! :)

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#494511 Enaxlad välter betydligt lättare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).