ATV och UTV i skogen

Lastväxlare till ATV

20 inlägg 16850 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lastväxlare till ATV

Fredrik Reuter  
#329149 Finns lastväxlarvagnar till ATV att köpa, eller är detta ett hemmabygge?
Verkar ha samma funktion som de större, finns det några bra användningsområden för lastväxlare till en ATV / Fyrhjuling?





   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Hema  
#329159 Det är några år gammalt hemmabygge som var påväg att bli legotillverkat, men det verkar som om det rann ut i sanden. Ska finnas en tråd om den. Kamnske att det är hos maskinisten.
Fann denna annons för några veckor sedan http://www.blocket.se/haparanda/Lastvaxlarvagn_multilift_2500_59563582.htm?ca=2&w=2
Bild

http://www.konepoint.fi/ (Finner dock ingen info där, men sida finns även på svenska om man finner den lilla flaggan uppe till vänster)
Ser flera möjligheter med en lastväxlare till ATV och är förvånad att det inte tagit fart tidigare, men denn vagn anser jag vara för lång. Samt så vet jag inte om denna vagn endast har växlarfunktionen och inte tipp, skulle det vara fallet så iaf jag inte intresserad längre.

En risk med att ha en lastväxlare ihop med personbilsdraget är risken för att kopplingen brister och att det finns risk för olycka, såsom skedde med en traktor o lastväxlare (vi minns väl debatten om hitchdraget efter det)

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Hema  
#329161 Rättelse:
Fann vagnen under nyheter: http://www.konepoint.fi/-p-1612.html
Sista bilden innehåller en film och där framgår det att det även går att tippa.
Startpris 5490€ + flakkostnad. Konstigt att inte Kranman, Avestavagnen, K-vagnen eller någon annan aktör har kommit upp med något alternativ.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

mrvimek  
#329218 K vagn har men dom är svin dyra och inge el driven hyradlik :)

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Hema  
#329221
mrvimek skrev:K vagn har men dom är svin dyra och inge el driven hyradlik :)

Jag var lite otydlig, jag har bara sett enaxlade lastväxlare från K-vagnen (och för mig är boggie ett måste annars blir användningsområdet för begränsat), iaf för atv, men jag kan ju ha fel. Sedan är väl kvalitén riktigt bra på K-vagnens grejer.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Qkeeper  
#329270 Vahva Jussi har också en variant som ser fin ut. Har däremot inte sett något mer om den än just detta videoklipp.


Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Hema  
#329286 Kul, den hade jag missat och den såg allt lite bättre ut tycker jag nog, dock tyckte jag det såg vanskligt ut när han satte ned flaket, bör man inte sätta mskinen i friläge, så att även denna kan röra på sig om flaket skulle fastna? Annars känns det som om det är väldigt stora krafter (förhållandevis) som lastväxlaren får ta hand om. Synd att de inte visade tippvinkeln.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

TheJo  
#329304
Hema skrev:...
Ser flera möjligheter med en lastväxlare till ATV och är förvånad att det inte tagit fart tidigare...


Vilka möjligheter är det?
Själv kommer jag inte på något direkt.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Hema  
#329383
TheJo skrev:
Hema skrev:...
Ser flera möjligheter med en lastväxlare till ATV och är förvånad att det inte tagit fart tidigare...


Vilka möjligheter är det?
Själv kommer jag inte på något direkt.

Att ha en basmaskin och olika flak beroende på vilket arbete som man för stunden ämnar utföra, torde väl vara enklare än att ha en vagn för resp. arbete? Visst en lastväxlare kan nästan aldrig bli bättre än en vagn som är konstruerad för ett visst ändamål.

Visst man kan säga att alla dessa flak tar också utrymme och att lite enkelt flytta på dem som man kan göra med en vagn görs inte heller lika lätt, men det borde gå att få ned totalkostnaden, bara man får upp volymerna på tillverkningen lite. När man väl fått ned priset på lastväxlargrundstommen, så är det bara kreativiteten som sätter stopp möjlighetern.

Några förslag:
Grusflak
Timmerflak (för tidigt förstagallring/ris)
Vattentanksflak (både sug och tryck)
Bränsleflak
Teknikflak (elverk, svets, tryckluft, vattenpump)
Bärgningaggregatflak
Höbalsflak (flaket omges av krubbstaket och i mitten placeras en rundbal)
Transportflak (enkelt kunna transportera åkgräsklippare/vedkluv mellan grannar eller vänner)
Lövgrindsflak (med/utan lövsug)
Grenflisningsflak (Kunna köra runt i skogen och flisa upp de grenar som blir efter kvistning)
Gödselspridarflak (för den lilla åkerplätten)
Ask/konstgödsel-spridarflak

För att öka på möjligheterna än mer kanske man bör erbjuda basmaskiner (menar här grundvagnen) med drivning, samt med möjlighet att placera en kran.

Om det är någon som kommer på några fler lösningar så fyll på vetja. :)

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

TheJo  
#329386
Hema skrev:
TheJo skrev:
Hema skrev:...
Ser flera möjligheter med en lastväxlare till ATV och är förvånad att det inte tagit fart tidigare...


Vilka möjligheter är det?
Själv kommer jag inte på något direkt.

Att ha en basmaskin och olika flak beroende på vilket arbete som man för stunden ämnar utföra, torde väl vara enklare än att ha en vagn för resp. arbete? Visst en lastväxlare kan nästan aldrig bli bättre än en vagn som är konstruerad för ett visst ändamål.


Vet inte riktigt vad jag tänkte på :oops:
Självklart finns det massa smarta flak att ha!

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Hema  
#329559 Fann tråden om lastväxlaren som Fredrik startade tråden med: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19991.0

En sak som nog vore på sin plats om man kör i terrängen är kanske flaklås. Sedan för att förhindra kopplingsbrott, så kanske det skulle funka med stödben liknande såsom liftdumpersaggregaten ser ut eller om det skulle funka med en stödplatta som fälldes ned underifrån.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlare till ATV

håkan w  
#390308 Hej. Jag har byggt den kärran på Youtube. Tillverkning var på gång för några år sedan. Men dom som skulle tillverka började bra men höll inte linan ut tyvärr. Om det finns nån som vill ta över så är jag öppen för förslag..

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Hema  
#390344
håkan w skrev:Hej. Jag har byggt den kärran på Youtube. Tillverkning var på gång för några år sedan. Men dom som skulle tillverka började bra men höll inte linan ut tyvärr. Om det finns nån som vill ta över så är jag öppen för förslag..

Vad kul, då kan man ju få säga att jag gillar ditt bygge! Bra jobbat! :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlare till ATV

weldion  
#390649
håkan w skrev:Hej. Jag har byggt den kärran på Youtube. Tillverkning var på gång för några år sedan. Men dom som skulle tillverka började bra men höll inte linan ut tyvärr. Om det finns nån som vill ta över så är jag öppen för förslag..


Jag jobbar åt en firma i Jämtland som utan problem kan tillverka sådana kärror. Laserskärning, svarvning, fräsning, bockning, montering, svetsning, zink, pulverlack. Så det är vad du har tänkt dig. Alla möjligheter finns i vart fall.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlare till ATV

Hema  
#390657 Om det skulle bli tal om nyproduktion, så tror jag det skulle va intresserat med en version med drift också. Kanske skulle det gå att ha något samarbete med Kranman eller motsvarande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).